Skip to main content

Game programming patterns (5 cr)

Code: TI00CW95-3001

General information


Enrollment
02.01.2019 - 14.01.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 31.07.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Information Technology
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Information Technology
Teachers
Niina Mässeli
Teacher in charge
Niina Mässeli
Course
TI00CW95
No reservations found for realization TI00CW95-3001!

Objective

In this course you don't learn much more about coding but you learn different, shown good in practice ways to solve certain most common problems in game programming. Games have certain structures like game controls for the user, physics of game elements, game intelligence, etc. In this course you learn how to use and modify general software patterns due to make a solid package from all the game software stuff.

Content

Have you heard about software design patterns, that deal with reusable software elements of object oriented software design? What about game programming patterns? While developing your own game, have you been in situation when you needed some help for organizing the code and bringing different parts together? How do other designers do it? What is the best and generally accepted way to deal with these general problems?

Evaluation

Students can use professional vocabulary (a), look for information in the key information sources of the field (b), identify interrelated tasks (c), use the key models, methods, software and techniques of the professional field (e)

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit
työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

Student workload

135 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Harjoitustyöt, tentti ja arviointikeskustelut.

Assessment criteria, good (3-4)

a. use professional vocabulary and concepts in an expert way in different situations.
e. choose appropriate models, methods, software and techniques according to
the purpose and justify these choices.
f. promote teams’ goal-oriented operation.

Qualifications

Prerequisities: Basic knowledge and skills of object oriented programming.

Go back to top of page