Skip to main content

Business and Finnish as a second language 1 (B1) (5 cr)

Code: VA00DM67-3001

General information


Enrollment
05.04.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.05.2019 - 31.05.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
Campus
Ecampus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
Higher Education Preparatory Program for Immigrants
Teachers
Miia Karttunen
Teacher in charge
Miia Karttunen
Course
VA00DM67
No reservations found for realization VA00DM67-3001!

Objective

The students understand the basics of doing business in Finland, and they recognize and know how to use key business concepts. The students learn to search for information from Finnish language sources and share their learning outcomes with other students. Finnish language proficiency level: B1.1 (CEFR).

Content

The course introduces key concepts and information sources used in business. The course gives students basic information about companies and organizations and about the role authorities have in the Finnish business life. The course also introduces business-related vocabulary and key grammatical structures in the Finnish language.

Evaluation

Assessment 0 - 5

1-2
Student has achieved the course objectives fairly. Student is able to identify and use the course subject area’s concepts and understands the conditions of knowledge and skills development.

3-4
Student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. Student is able to use well the course concepts and to apply his/her knowledge in study and work situations. Student is able to analyze his/her own knowledge and skills.

5
Student has achieved the objectives of the course with excellent marks. Student masters commendably the course subject area’s concepts and is able to make justified and fluent analysis on course subject area. Students is well prepared to apply his/her knowledge and skills in study and work situations. Student is able to analyze the competencies of the study field and the development of his/her own knowledge and skills.

Course material

- Webinaarit/videotallenteet
- Opettajien jakama muu materiaali
- Opiskelijoiden etsimä ja itse tuottama materiaali

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
SISÄLTÖ JA AJOITUS
Opiskellaan liiketalouden alan peruskäsitteitä sekä vahvistetaan suomen kielen ja viestinnän taitoja, mikä valmentaa opiskelijaa alan korkeakouluopintoihin ja työelämään.
Vko 1: Orientaatio, ennakkotiedot ja käsitykset liiketalouden alasta
Vko 2: Mitä liiketalous tarkoittaa, toimialat
Vko 3: Yritys osana yhteiskuntaa: sidosryhmät
Vko 4: Kansantalouden käsitteitä
Vko 5: Liiketalouden alan työtehtäviin tutustuminen
TOTEUTUSTAPA
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
OPPIMISMENETELMÄT
Opiskelija toimii pääasiassa Moodle-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija tekee kirjallisia ja suullisia tehtäviä yksilö- ja ryhmätyönä. Opiskelija on yhteydessä myös liiketalouden alalla työskentelevään henkilöön joko verkossa tai vierailemalla hänen työpaikallaan.

Student workload

OPPIMISTEHTÄVÄT JA OPISKELIJAN TYÖN MITOITUS
Teema 1, vko 18–19 Mitä liiketalous on? Toimialat.
Yhteensä noin 40 tuntia, joista verkkotapaamisia noin 8 t
- alkutesti Moodlessa
- esseen kirjoittaminen
- tehtävä toimialoista
- tulosten jakaminen ja raportointi pienryhmässä
- sanasto- ja rakenneharjoituksia
Teema 2, vko 20, Yritys osana yhteiskuntaa
Yhteensä noin 30 tuntia, joista verkkotapaamisia noin 8 t
- tehtävä sidosryhmistä
- opitun jakaminen pienryhmässä ja tulosten raportointi
- sanasto- ja rakenneharjoituksia
Teema 3, vko 21, Kansantalouden keskeisiä käsitteitä
Yhteensä noin 30 tuntia, joista verkkotapaamisia noin 8 tuntia
- terminselitystehtävä
- tietotekstin lukeminen ja referointi pienryhmätapaamisessa
- sanasto- ja rakenneharjoituksia
Teema 4, vko 22, Liiketalouden alan työtehtäviin tutustuminen
Yhteensä noin 30 tuntia, joista verkkotapaamisia noin 8 tuntia
- liiketalouden alalla työskentelevän henkilön haastatteleminen
- tiedonhaku valitun tehtävän tai alan osaamisvaatimuksista, palkkauksesta ym.
- hankitun tiedon jakaminen pienryhmätapaamisessa
- loppukoe Moodlessa

Further information

VASTUUOPETTAJAT
- Tuula Jäppinen, Haaga-Helia AMK: suomen kieli (vastuuopettaja)
- Ilkka Malinen, Haaga-Helia AMK: liiketalous
- Antti Vähäkangas, Oulun AMK: liiketalous
HALLINNOLLINEN VASTUU
Miia Karttunen (Kaakkois-Suomen AMK)
PEDAGOGISET TOIMINTATAVAT
Opetus toteutuu suomen kielen opettajan ja ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelijoita kannustetaan ja ohjataan itseohjautuvuuteen, aktiivisuuteen, oman oppimisen reflektointiin ja yhteisölliseen oppimiseen. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä.
LISÄTIETOJA
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset opettajien kanssa sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti. Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2
Student has achieved the course objectives fairly. Student is able to identify and use the course subject area’s concepts and understands the conditions of knowledge and skills development.

Assessment criteria, good (3)

3-4
Student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. Student is able to use well the course concepts and to apply his/her knowledge in study and work situations. Student is able to analyze his/her own knowledge and skills.

Assessment criteria, excellent (5)

5
Student has achieved the objectives of the course with excellent marks. Student masters commendably the course subject area’s concepts and is able to make justified and fluent analysis on course subject area. Students is well prepared to apply his/her knowledge and skills in study and work situations. Student is able to analyze the competencies of the study field and the development of his/her own knowledge and skills.

Assessment methods and criteria

Learning is assessed with different methods and criteria. The development-oriented assessment supports learning and does not take place only at the end of the study units or modules.
Learning is assessed from different points of view by the teacher, peers and the students themselves. Assessment is part of student guidance and helps the students recognize and evaluate their own learning and become aware of how they learn.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1-2
Student has achieved the course objectives fairly. Student is able to identify and use the course subject area’s concepts and understands the conditions of knowledge and skills development.

Assessment criteria, good (3-4)

3-4
Student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. Student is able to use well the course concepts and to apply his/her knowledge in study and work situations. Student is able to analyze his/her own knowledge and skills.

Assessment criteria, excellent (5)

5
Student has achieved the objectives of the course with excellent marks. Student masters commendably the course subject area’s concepts and is able to make justified and fluent analysis on course subject area. Students is well prepared to apply his/her knowledge and skills in study and work situations. Student is able to analyze the competencies of the study field and the development of his/her own knowledge and skills.

Qualifications

B1-tason suomen kielen taidot

Go back to top of page