Group dynamics and instructing groups (5 cr)
Code: YP00AA20-3007
General information
- Enrollment
- 15.08.2019 - 30.08.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.08.2019 - 20.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Tommi Pantzar
- Lassi Pöyry
- Teacher in charge
- Lassi Pöyry
- Groups
-
YPMI19SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
- Course
- YP00AA20
Objective
You are able to describe group processes and you know which methods can be used to support group processes. You are able to design a goal-oriented instructional plan and to use different kinds of instructional methods when working with small groups. You gain experiences in working as a group instructor and are able to identify your strengths and challenges as an instructor and to evaluate different kinds of instructional situations.
Content
How do groups develop? What kind of groups and group roles are there? What kind of methods are there to support group processes and what are the effects that can be achieved by these activities? How to plan, implement and assess instructional group sessions? What kind of instructional styles can you use when instructing small groups?
Course material
Ryhmädynamiikka:
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus. (tentti)
Tukimateriaalia:
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksossa on kaksi pääteemaa: Ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen:
Ryhmädynamiikka osuus toteutetaan viikoilla 35-42, opettajana Lassi Pöyry. Ryhmädynamiikan osuus sisältää luentoja, harjoituksia (n.30h) ja tentin (kirja + luennot).
Ryhmien ohjaamisen osuus toteutetaan viikoilla 44-51, opettajana Tommi Pantzar. Ryhmien ohjaaminen sisältää luentoja, harjoituksia ja opiskelijoiden ohjausharjoituksia (n.40h) sekä omaa ohjaajana kehittymisen arviointia.
Student workload
Lähiopetusta noin 70 h. Tenttiin ja tehtäviin varattu 65 h.
Evaluation scale
1-5
Assessment criteria, good (3)
a. You are able to consistently use the professional concepts related to group dynamics and instructing groups c. You should be able to understand and analyze group situations related to group dynamics and you are able to perceive the different tasks in planning, implementing and evaluating instructional group situations. d. You are able to reflect on your own actions as an instructor for a small group f. You are able to work in a target-oriented manner as a member of a team.
Assessment methods and criteria
Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointia.
Arvosana muodostuu tentistä, itsenäisistä tehtävistä opintojaksolla ja aktiivisesta - ryhmän oppimista edistävästä otteesta - opintojaksolla.
Arviointi toteutetaan opettajan arviointina.
Assessment criteria, good (3-4)
a) Osaat käyttää johdonmukaisesti ohjaukseen liittyviä ammattikäsitteitä
c) Osaat hahmottaa ohjauksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin liittyviä tehtäväkokonaisuuksia
d) Osaat reflektoida omaa toimintaasi ohjaajana pienryhmä- ja yksilöohjaustilanteessa.
g) Osaat perustella ohjaajana toimimistasi alan eettisten periaatteiden mukaisesti