Skip to main content

Group dynamics and instructing groups (5 cr)

Code: YP00AA20-3007

General information


Enrollment
15.08.2019 - 30.08.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.08.2019 - 20.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Tommi Pantzar
Lassi Pöyry
Teacher in charge
Lassi Pöyry
Groups
YPMI19SP
Civic Activities and Youth Work, fulltime studies
Course
YP00AA20
No reservations found for realization YP00AA20-3007!

Objective

You are able to describe group processes and you know which methods can be used to support group processes. You are able to design a goal-oriented instructional plan and to use different kinds of instructional methods when working with small groups. You gain experiences in working as a group instructor and are able to identify your strengths and challenges as an instructor and to evaluate different kinds of instructional situations.

Content

How do groups develop? What kind of groups and group roles are there? What kind of methods are there to support group processes and what are the effects that can be achieved by these activities? How to plan, implement and assess instructional group sessions? What kind of instructional styles can you use when instructing small groups?

Course material

Ryhmädynamiikka:
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus. (tentti)
Tukimateriaalia:
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksossa on kaksi pääteemaa: Ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen:
Ryhmädynamiikka osuus toteutetaan viikoilla 35-42, opettajana Lassi Pöyry. Ryhmädynamiikan osuus sisältää luentoja, harjoituksia (n.30h) ja tentin (kirja + luennot).
Ryhmien ohjaamisen osuus toteutetaan viikoilla 44-51, opettajana Tommi Pantzar. Ryhmien ohjaaminen sisältää luentoja, harjoituksia ja opiskelijoiden ohjausharjoituksia (n.40h) sekä omaa ohjaajana kehittymisen arviointia.

Student workload

Lähiopetusta noin 70 h. Tenttiin ja tehtäviin varattu 65 h.

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, good (3)

a. You are able to consistently use the professional concepts related to group dynamics and instructing groups c. You should be able to understand and analyze group situations related to group dynamics and you are able to perceive the different tasks in planning, implementing and evaluating instructional group situations. d. You are able to reflect on your own actions as an instructor for a small group f. You are able to work in a target-oriented manner as a member of a team.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointia.
Arvosana muodostuu tentistä, itsenäisistä tehtävistä opintojaksolla ja aktiivisesta - ryhmän oppimista edistävästä otteesta - opintojaksolla.
Arviointi toteutetaan opettajan arviointina.

Assessment criteria, good (3-4)

a) Osaat käyttää johdonmukaisesti ohjaukseen liittyviä ammattikäsitteitä
c) Osaat hahmottaa ohjauksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin liittyviä tehtäväkokonaisuuksia
d) Osaat reflektoida omaa toimintaasi ohjaajana pienryhmä- ja yksilöohjaustilanteessa.
g) Osaat perustella ohjaajana toimimistasi alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Go back to top of page