Cultural encounters (5 cr)
Code: YP00AA26-3005
General information
- Enrollment
-
15.08.2019 - 30.08.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Katri Schadewitz
- Laura Hokkanen
- Sirpa Räikkönen
- Teacher in charge
- Laura Hokkanen
- Groups
-
YPMI18SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
- Course
- YP00AA26
Objective
You understand the meaning of internationality and cultural background in the professional field. You know how to utilize different cultural characteristics and different methods in multicultural interaction. You know how to work in a multicultural society.
Content
Where is internationality needed in youth work and civic activities? Why is it important to be familiar with your own cultural background? What do community educators have to know about different cultures and multicultural work? How can you use international youth programmes and the methods of global education?
Evaluation
a) You are able to use vocabulary related to internationality, cultures and multiculturalism systematically.
b) You are able to look for information on cultural encounter and the methods of global education.
c) You are able to identify interrelated tasks of internationality in the field of a community educator.
d) You are able to work together with people from different cultures.
e) You are able to use the key methods of global education and programmes.
g) You are able to justify your action according to the ethical principles of your field.
Course material
Seuraavat artikkelit tai teosten osat:
Mistä on hyvät tytöt tehty? Somalitytöt ja maineen merkitykset (luku 2.1 – Pukeutumisen moraaliset tulkinnat)
Yhteisöpedagogien haasteita ja tehtäviä monikulttuurisessa Suomessa (s. 65-96)
Naiskansalaisuus romaniuden ja suomalaisuuden risteyksessä (s. 39-71)
Varhaisen tuen palvelut maahanmuuttajataustaisille perheille. Ammattilaisten ja vanhempien kokemuksia (luku 4)
Ilman huoltajaa saapuneet lapset ja nuoret. Kokemustieto käyttöön vastaanoton kehittämisessä.
Suomen somalit osallistuvina kansalaisina
Ymmärrystä ja tukea – kohtaamattomuutta ja vääryyttä. Venäläistaustaisten perheiden institutionaalisen luottamuksen ja epäluottamuksen rakentuminen suomalaisia peruspalveluita kohtaan
Youth Work in Finland (s. 8-25)
Integration and multiculturalism
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan suomalaista kulttuuria, venäläisyyttä, kansainvälisyyskasvatuksen menetelmiä, kansainvälisyyttä nuorisotyössä ja kansalaistoiminnassa, kotoutumista, ihmisoikeuksia sekä erilaisia käsitteitä kulttuurien kohtaamisessa. Opintojakso koostuu luennoista, oppimistehtävistä, teemapäivän toteutuksesta ja vierailuista. Opintojakson aikana opiskelija pitää luentopäiväkirjaa sekä osallistuu paneelikeskusteluun.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi kokonaisuudessaan suorittaa verkossa.
Student workload
1op vastaa 27 h työmäärää. Opintopisteet jakautuvat työmäärältään seuraavasti: Kirjallisuuden lukeminen paneelikeskusteluun 2op, teemapäivän tuottaminen 1 op, tuntimateriaali ja osallistuminen 1,5 op sekä luentopäiväkirja 0,5op.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Osaat käyttää johdonmukaisesti kansainvälisyyteen, kulttuureihin ja monikulttuurisuuteen liittyviä käsitteitä
Osaat etsiä tietoa kulttuurien kohtaamisesta ja kansainvälisyyskasvatuksen menetelmistä
Osaat hahmottaa kansainvälisyyteen liittyviä tehtäväkokonaisuuksia yhteisöpedagogin työkentillä
Osaat toimia eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa
Osaat käyttää keskeisiä kansainvälisyyskasvatuksen menetelmiä ja ohjelmia
Osaat perustella toimintaasi alan eettisten periaatteiden mukaisesti kulttuureista tulevien ihmisten kanssa