Siirry suoraan sisältöön

Erityispedagogiikka nuorisotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00AA27-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2020 - 04.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
YPMI19SP
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus
Opintojakso
YP00AA27
Toteutukselle YP00AA27-3008 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Osaat käyttää johdonmukaisesti erityispedagogiikan käsitteitä. Osoitat perehtyneisyytesi erityistä tukea tarvitsevien nuorten ryhmiin. Osaat reflektoida ryhmiin kiinnittyvää tietoa hyödyntäen sitä yksilöiden / ryhmien kohtaamisessa ja ohjaamisessa. Osaat yhdistää lastensuojeluosaamista erityispedagogiikkaan.

Sisältö

Mitkä ovat erityispedagogiset käsitteet ja erityispedagogiikan kehityslinjat? Millaisten erityistä tukea tarvitsevien ryhmien kanssa nuorisotyössä työskennellään ja millaisia pedagogisia menetelmiä hyödynnetään? Miten lastensuojeluosaaminen niveltyy osaksi erityispedagogista osaamista?

Arviointi

a. Osaat käyttää erityispedagogiikan käsitteitä.

c. Osaat hahmottaa erityistä tukea tarvitsevat ryhmät nuorisotyön kentältä ja etsiä tietoa näistä ryhmistä.

e. Osaat hyödyntää pedagogisia menetelmiä.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjalllisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojaksolla toteutetaan reflektoiva vierailukäynti yhteisökasvatusta toteuttavaan organisaatioon. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, joka kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä)

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa kevään opintosi Juvenia Akatemiassa, jossa 4-6 hengen opiskelijatiimissä tartut nuorisokasvatuksen ajankohtaisiin teemoihin. Opiskeluusi laaditaan yksilöllinen ja täsmällinen opinnollistamissuunnitelma. Oppimiseesi saat ohjausta sekä Juvenian työntekijöiltä että oman koulutuksesi nimetyiltä työelämäopettajilta. Juvenia Akatemiasta järjestetään infotilaisuus.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus n.50 tuntia , itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää ja tentti)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat käyttää erityispedagogiikan käsitteitä
Osaat hahmottaa nuorisotyön kentältä erityistä tukea tarvitsevat nuoret ja etsiä tietoa näistä ryhmistä
Osaat käyttää lastensuojelun käsitteitä

Siirry alkuun