Päihde- ja mielenterveystyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00AA47-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
15.08.2020 - 04.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Sari Miettinen
- Vastuuopettaja
- Sari Miettinen
- Ryhmät
-
YPKV19KMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
- Opintojakso
- YP00AA47
Tavoitteet
Osaat jäsentää ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön tavoitteita, toimintamuotoja ja mahdollisuuksia. Osaat kuvata ja etsiä tietoa lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä vahvistavista ja haavoittavista tekijöistä. Osaat toimia lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyden palveluverkostossa yhteisöpedagogina. Osaat yhteisöpedagogina kohdata lapsia ja nuoria päihde- ja mielenterveyden haittojen ehkäisyn ja muutostarpeen näkökulmasta.
Sisältö
Mistä lasten ja nuorten mielenterveys ja päihteetön elämä rakentuvat? Mitkä ovat lasten ja nuorten yleisimmät päihteidenkäytön ja mielenterveyden häiriöt ja niihin kohdennetut tukimuodot? Millaisilla toimintatavoilla lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä voidaan edistää ja miten niihin voidaan vaikuttaa? Millaisilla työtavoilla voit yhteisöpedagogina tukea lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyshaittojen ehkäisyä sekä muutostarvetta ja -valmiutta?
Opiskelumateriaali
Erkko, A. & Hannukkala, M.2013 Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.
Eskola, Hakala-Karjalainen, Ikävalko, Kärkkäinen, Purhonen. 2012. Mission possible – Jussin kuntoutumistarina päihdepalvelujen nivelvaiheissa. Kehittämiskeskus Tyynelä. Tiedosto
Turja, Halme, Mervola, Järvinen-Tassopoulos, Ronkainen. Suomalaisten rahapelaaminen 2012.Tiedosto
Myllyniemi. 2012. Monipolvinen hyvinvointi. NUorisobarometri 2012. Tiedosto
Ehkäisevä mielenterveystyö kunnissaTiedosto
Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirjaTiedosto
Kinnunen, Pirjo. 2011. Nuoruudesta kohti aikuisuutta. Varhaisaikuisen mielenterveys ja siihen yhteydessä olevat ennakoivat tekijät. Akateeminen väitöskirja. Tampereen yliopisto.Tiedosto
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus koostuu kahdesta lähipäivästä sekä itsenäisestä tehtävien suorittamisesta.
Luento-opetus mielen hyvinvoinnin ymmärtämisestä ja sen tukemisesta sekä ehkäisevästä päihdetyöstä. Tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa ottamalla itse haltuun päihde- ja mielenterveystyön perusperiaatteet ja soveltamalla niitä soveltuvassa työelämän ympäristössä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti oppimistehtävillä. Tehtävät sekä materiaalia löytyy moodle verkkoalustalta.
Opiskelijan työmäärä
16 tuntia lähiopetusta + 119 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
b. Osaat kriittisesti käyttää erilaista tietoa lasten- ja nuorten päihde- ja mielenterveystyössä. e. Osaat valita ja perustella käyttämiäsi päihde- ja mielenterveystyön tueksi tarkoitettuja erilaisia menetelmiä. f. Osaat toimia yhteisöpedagogina päihde- ja mielenterveystyön erilaisissa työtiimeissä ja käytännön toiminnassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan suorittama arviointi tehtävistä + itsearviointi