Intoxicant and mental health work (5 cr)
Code: YP00AA47-3006
General information
- Enrollment
-
15.08.2020 - 04.09.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Kouvola Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Sari Miettinen
- Teacher in charge
- Sari Miettinen
- Groups
-
YPKV19KMCivic activities and youth work, part-time studies
- Course
- YP00AA47
Objective
You know how to recognize the goals, activities and opportunities of preventive work relating to intoxicant use and mental health. You are able to describe and to search for information about children’s and young people’s mental health and intoxicant use. You know how to act as a youth worker in the service network of work with children’s and adolescents’ intoxicant use and mental health.
Content
What is children’s and young people’s mental health and intoxicant-free life based on? What are the most common disorders of children’s and young people’s intoxicant use and mental and the relating methods of aid? What kind of methods promote children’s and young people’s mental health and intoxicant free lifestyles and how can they be affected? With what kind of work practices can youth workers support the prevention of children’s and young people's intoxicant use and mental harm as well as their need and readiness for change?
Course material
Erkko, A. & Hannukkala, M.2013 Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.
Eskola, Hakala-Karjalainen, Ikävalko, Kärkkäinen, Purhonen. 2012. Mission possible – Jussin kuntoutumistarina päihdepalvelujen nivelvaiheissa. Kehittämiskeskus Tyynelä. Tiedosto
Turja, Halme, Mervola, Järvinen-Tassopoulos, Ronkainen. Suomalaisten rahapelaaminen 2012.Tiedosto
Myllyniemi. 2012. Monipolvinen hyvinvointi. NUorisobarometri 2012. Tiedosto
Ehkäisevä mielenterveystyö kunnissaTiedosto
Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirjaTiedosto
Kinnunen, Pirjo. 2011. Nuoruudesta kohti aikuisuutta. Varhaisaikuisen mielenterveys ja siihen yhteydessä olevat ennakoivat tekijät. Akateeminen väitöskirja. Tampereen yliopisto.Tiedosto
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus koostuu kahdesta lähipäivästä sekä itsenäisestä tehtävien suorittamisesta.
Luento-opetus mielen hyvinvoinnin ymmärtämisestä ja sen tukemisesta sekä ehkäisevästä päihdetyöstä. Tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa ottamalla itse haltuun päihde- ja mielenterveystyön perusperiaatteet ja soveltamalla niitä soveltuvassa työelämän ympäristössä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti oppimistehtävillä. Tehtävät sekä materiaalia löytyy moodle verkkoalustalta.
Student workload
16 tuntia lähiopetusta + 119 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Evaluation scale
1-5
Assessment criteria, good (3)
b. You know how to critically use a range of information on the intoxicant use and mental health of children and the youth. e. You are able to choose and justify the variety of methods used in the workwith intoxicant use and mental health. f. You know how to act as a youth worker in different teams and practical activities of intoxicant use and mental health work.
Assessment methods and criteria
Opettajan suorittama arviointi tehtävistä + itsearviointi