Siirry suoraan sisältöön

Nuoren kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU07-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.08.2021 - 29.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.08.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
YPMI21SP
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus
Opintojakso
YP00DU07
Toteutukselle YP00DU07-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Osaat käyttää nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvää peruskäsitteistöä.


Tunnistat yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen ja kehityksen kontekstien merkityksen nuoren kasvussa ja kehityksessä.


Osoitat perehtyneisyytesi nuoruuden psykologiseen kehitykseen.

Sisältö

Mitkä ovat nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät peruskäsitteet?


Miten yksilön ja ympäristön vuorovaikutus ja kehityksen kontekstit ovat yhteydessä nuoren kasvuun ja kehitykseen?


Miten nuoruuden psykologisen kehityksen lainalaisuuden jäsentyvät?

Arviointi

Osaat käyttää johdonmukaisesti nuoren kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvää ammattikäsitteistöä.


Osaat etsiä keskeisiä tietolähteitä hyödyntäen tietoa nuoren kasvusta ja kehityksestä ja peilata tietoa nuorten omiin kirjoituksiin.

Arviointi asteikolla 0-5

Opiskelumateriaali

Dunderfelt,T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. 4.uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro
Kronqvist, E-L., Pulkkinen, M-L. 2007. Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia. 2.uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro
Lyytinen,P., Korkiakangas, M., Lyytinen, H.(toim), 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. Porvoo: Wsoy.
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: Wsoy.
Nurmi, J-E. 1994. Identiteetti ja sen tutkimusmenetelmät, Nuorisotutkimus 12 (1), 3-10.
Nurmiranta, H., Leppämäki, P. & Horppu, S. 2009. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen. Helsinki: Kirjapaja
Salokoski, T. & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana. Teoksessa Median vaikutukset lapsiin ja nuoriin ? katsaus tutkimuksiin sekä kansainvälisiin mediakasvatuksen ja ?säätelyn käytäntöihin. Helsinki : Mediakasvatusseura. (http://www.mediakasvatus.fi/publications/ISBN978-952-99964-2-1.pd f)

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu, yhteistoiminnallinen oppiminen sekä elokuva-analyysi. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä nuoren kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Opintojakson voit suorittaa myös itsenäisesti (ks. opintoja nopeuttava väylä)

Työhön integroitu oppimisväylä / Opintoja nopeuttava väylä :
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän sekä tenttimällä seuraavan teoksen:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus 50-55 tuntia
Itsenäinen työskentely 80 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen
Englanniksi

Siirry alkuun