Nuoren kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU07-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.08.2021 - 29.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
23.08.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Hanne Salovaara-Pitkänen
- Vastuuopettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
- Ryhmät
-
YPMI21SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
- Opintojakso
- YP00DU07
Tavoitteet
Osaat käyttää nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvää peruskäsitteistöä.
Tunnistat yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen ja kehityksen kontekstien merkityksen nuoren kasvussa ja kehityksessä.
Osoitat perehtyneisyytesi nuoruuden psykologiseen kehitykseen.
Sisältö
Mitkä ovat nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät peruskäsitteet?
Miten yksilön ja ympäristön vuorovaikutus ja kehityksen kontekstit ovat yhteydessä nuoren kasvuun ja kehitykseen?
Miten nuoruuden psykologisen kehityksen lainalaisuuden jäsentyvät?
Arviointi
Osaat käyttää johdonmukaisesti nuoren kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvää ammattikäsitteistöä.
Osaat etsiä keskeisiä tietolähteitä hyödyntäen tietoa nuoren kasvusta ja kehityksestä ja peilata tietoa nuorten omiin kirjoituksiin.
Arviointi asteikolla 0-5
Opiskelumateriaali
Dunderfelt,T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. 4.uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro
Kronqvist, E-L., Pulkkinen, M-L. 2007. Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia. 2.uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro
Lyytinen,P., Korkiakangas, M., Lyytinen, H.(toim), 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. Porvoo: Wsoy.
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: Wsoy.
Nurmi, J-E. 1994. Identiteetti ja sen tutkimusmenetelmät, Nuorisotutkimus 12 (1), 3-10.
Nurmiranta, H., Leppämäki, P. & Horppu, S. 2009. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen. Helsinki: Kirjapaja
Salokoski, T. & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana. Teoksessa Median vaikutukset lapsiin ja nuoriin ? katsaus tutkimuksiin sekä kansainvälisiin mediakasvatuksen ja ?säätelyn käytäntöihin. Helsinki : Mediakasvatusseura. (http://www.mediakasvatus.fi/publications/ISBN978-952-99964-2-1.pd f)
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu, yhteistoiminnallinen oppiminen sekä elokuva-analyysi. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä nuoren kasvuun ja kehitykseen kiinnittyvä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintojakson voit suorittaa myös itsenäisesti (ks. opintoja nopeuttava väylä)
Työhön integroitu oppimisväylä / Opintoja nopeuttava väylä :
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän sekä tenttimällä seuraavan teoksen:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus 50-55 tuntia
Itsenäinen työskentely 80 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmällä toteutetun oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Luentomateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Kirjatentin (Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.) hyväksytty suorittaminen
Englanniksi