Siirry suoraan sisältöön

Peliohjelmoijan fysiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00ED12-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.08.2023 - 17.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
Peliohjelmoinnin koulutus
Opettajat
Tiina Kettunen
Teemu Saarelainen
Vastuuopettaja
Teemu Saarelainen
Ryhmät
POKT22SP
Peliohjelmointi, päivätoteutus
Opintojakso
PO00ED12
Toteutukselle PO00ED12-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Osaat muodostaa ja ratkaista fysiikan suureyhtälöitä kiinteän ja muotoaan muuttavan kappaleen liikeradoista.
Osaat käyttää liikemäärää ja liikemäärämomenttia kappaleiden törmäyksien aiheuttamissa liikkeiden tarkastelussa.
Osaat laskea kappaleiden painopisteitä.
Osaat mallintaa diskreetin ajan avulla mekaniikan tilanteita.

Sisältö

Miten heittoliikkeeseen, lentoratoihin, voimien vuorovaikutuksiin, tasapainoon, kappaleiden törmäyksiin, ympyräliikkeeseen, kiinteän kappaleen pyörimisliikkeeseen ja muuttuvien voimien dynamiikkaan liittyviä suureyhtälöitä muodostetaan ja ratkaistaan?
Miten suureyhtälöiden ratkaisuja esitetään 2D ja 3D avaruudessa?

Arviointi

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
- valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan

Opiskelumateriaali

Sähköinen materiaali sekä web-materiaali, jotka julkaistaan kurssin Learn-alustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille myös kurssin Learn-alustalla ja/tai Teams-kanavalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osallistuminen työjärjestyksen mukaiseen lähi- ja/tai etätyöskentelyyn. Opiskelija toteuttaa opintojaksolla vaaditut harjoitustyöt ja -tehtävät aikataulun mukaisesti sekä osallistuu mahdolliseen kokeeseen kurssin loppupuolella.

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssilla käytetään tämän hetken suosituimpia pelimoottoreita ja ohjelmointikieliä, joilla toteutetaan pieniä tehtäviä ja yksinkertaisia fysiikkamalleja. Näitä voidaan myöhemmin hyödyntää erilaisissa peliprojekteissa ja simulaatioissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Harjoitustehtävät ja -työt palautetaan Learn-alustalle siellä ilmoitettuun määräaikaan mennessä. Mahdollisen tentin ajankohta sovitaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan myös opintojakson Teams-kanavalla.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135h, josta noin 55h ohjattua työskentelyä ja 80h itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävien teko, harjoitustyöt.

Siirry alkuun