Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus ja raportointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: RE00EC99-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.10.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Restauroinnin koulutus
Opettajat
Leena Muotio
Jari-Pekka Muotio
Jaana Hermunen
Elina Rauhala
Vastuuopettaja
Leena Muotio
Ryhmät
REKV20SP
Restaurointi, päivätoteutus
Opintojakso
RE00EC99
Toteutukselle RE00EC99-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat

- asettaa tavoitteet, tutkimuskysymyksen ja tutkimustehtävän, käsitekartan ja viitekehyksen projektillesi

- valita soveltuvat tutkimusmetodit projektin läpiviemiseksi ja tutkimustehtävän ratkaisemiseksi

- laatia projektille aikataulun tutkimussuunnitelmassasi

- ennakoida ongelmatilanteita projektissa

- laatia lähdeluettelon ja suhtautua kriittisesti lähdemateriaaliin, hallita ohjeenmukaisen viittaustekniikan

- soveltaa ammattialan prosessissa tarvittavaa tietoa luovasti ja kriittisesti

- analysoida sitä, miten valitut metodit tulevat palvelemaan tutkimustehtävän ratkaisemisessa ja laatia siitä lähteisiin viitaten tutkielman

-arvioida tutkimuksen luotettavuutta

Sisältö

- Miten laadit kirjallinen esseemuotoisen tutkimussuunnitelman omasta projektistasi?

- Mikä on viitekehys ja käsitekartta?

- Mikä on tutkimussuunnitelmasi projektissasi?

- Miten muodostat objektiivisen ja analyyttisen näkemyksen tutkittavalle kohteelle ja miten valitset menetelmät, joilla toteutat projektisi?

Arviointi

käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä

etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä

hahmottaa tehtävä kokonaisuuksia

käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti

perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on Learn-alustalla. Opintojaksolla opiskelija osallistuu tiedonhaun opetukseen.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on sidottu restauroinnin 3. vuosikurssin projektityöhön.

TKI ja työelämäyhteistyö

Projektitutkielma voidaan kirjoittaa myös työharjoittelun aikana tehdystä projektista.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Projektitutkielman eteneminen ja aikataulu kerrotaan lähiopetuksena tapahtuvan aloituskerran aikana. Aikataulu selviää myös Learnissa.

Kansainvälinen yhteistyö

Opiskelija voi valita projektitutkielman aiheen myös vaihto-opiskelun tai kansainvälisen harjoittelun aikana tekemästään projektista. Projektitutkielman voi tehdä myös vaihto-opiskelun tai kansainvälisen työharjoittelun aikana.

Opiskelijan työmäärä

Tutkimussuunnitelman laatiminen pienten osatehtävien avulla.
Projektitutkielman kirjottaminen ja siihen liittyvä arviointiprosessi.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla opetellaan projektin tutkimussuunnitelman laadinta ja projektitutkielman kirjoittaminen tutkimussuunnitelman pohjalta. Opintojakso etenee Learn-alustalla seuraavassa järjestyksessä:

1) VERKKOKURSSIN TEHTÄVÄT, joista kootaan
2) TUTKIMUSSUUNNITELMA PROJEKTILLE (ohjaavat opettajat arvioivat ja antavat palautetta)
3) PROJEKTIN TOTEUTUS JA RAPORTIN KIRJOITTAMINEN (ohjaajat antavat palautetta ja arvioivat)
4) RAPORTIN VÄLITARKASTUS, joka muokataan ohjaajien kommettien perusteella
5) VALMIS RAPORTTI (ohjaajat antavat palautetta ja arvoivat)

Opintojakso opastaa tutkimussuunnitelman laadintaan, tutkimusasetelman luomiseen todellisessa projektissa, tutkimuksen luotettavuuden arviointiin sekä tutkielman kirjoittamiseen. Myös kuvien käsittelyä tutkimuksessa harjoitellaan.
Nämä taidot valmentavat opinnäytetyöprosessiin ja helpottavat sen haltuunottoa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso edeltää opinnäytetyöprosessia ja sen suorittaminen on edellytys opinnäytetyön tekemisen aloittamiselle.

Opintojaksolla ammatillisesta näkökulmasta tutkimusta opettaa ja arvioi ammattilan opettaja opettaja. Leena Muotio keskittyy tutkimusasetelman, tutkimusmenetelmien ja raportoinnin ohjaamiseen ja arviointiin.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa yksilöllisesti arvioinnin niin ammattialan opettajalta kuin tutkimusmenetelmien ja raportoinnin opettajalta.
Lyhyehkö sanallinen arvointi annetaan tutkimussuunnitelmaa rakentavista osatehtävistä sekä laajempi sanallinen sekä numeerinen arvointi tutkielmasta. Tutkielman ammatillisesta puolesta opiskelija saa tarkan arvoinnin ammattilan opettajalta sekä tutkimusasetelmasta, tutkimusmenetelmien käytöstä ja raportoinnista Leena Muotiolta.
Arviontiprosessi antaa opiskelijalle hyvää ennakkotietoa myös opinnäytetyön arvoinnista.

Esitietovaatimukset

Restauroinnin pakolliset opinnot ovat suoritettuina.

Viestintätaidon opintojakso ja Tutkimus- ja kehittämisosaaminen -opintojakso suoritettuina.

Siirry alkuun