Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DT47-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 07.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Harri Mäkinen
Miia Jyräs
Tia-Marika Sohlman
Hanna Lehtinen
Ryhmät
SOKT24KM
Sosionomi, monimuoto
Opintojakso
SO00DT47

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 15.01.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Aloitus: Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
A2031_uusikampus Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
Ke 15.01.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tutoriaali: Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
B2009_uusikampus Teoria/Tutoriaalitila (36)
A2019_uusikampus Teoria / Tutoriaalitila (36)
A2031_uusikampus Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
Ke 15.01.2025 klo 12:15 - 13:45
(1 t 30 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
A2031_uusikampus Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
Ke 15.01.2025 klo 14:00 - 15:30
(1 t 30 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
A2031_uusikampus Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
Ke 05.02.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
A2031_uusikampus Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
Ke 05.02.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Workshop 1 (läsnäolovelvollisuus): Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
A2031_uusikampus Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
Ke 05.02.2025 klo 12:15 - 13:45
(1 t 30 min)
Workshop 2 (läsnäolovelvollisuus): Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
A2031_uusikampus Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
Ke 05.02.2025 klo 14:00 - 15:30
(1 t 30 min)
Tutoriaali: Varhaiskasvatus SO00DT47-3019
A2031_uusikampus Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
A2019_uusikampus Teoria / Tutoriaalitila (36)
A2018_uusikampus Harjoitustila sosiaaliala -simulaatio (28)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Perehdyt oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa ja osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa.
Osaat tarkastella ja havainnoida leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Sisältö

• Miten lainsäädäntö ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet määrittelevät varhaiskasvatuksen toteuttamista?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso sisältää läsnäolovelvollista workshop- ja tutoriaalityöskentelyä.

Yhteen opintojakson oppimistehtävään sisältyy leikin havainnointia päiväkotiympäristössä. Opiskelija sopii leikin havainnoinnin ajankohdan yhdessä päiväkodin henkilökunnan kanssa työelämälähtöisesti. Leikin havainnoinnin ajankohtaa ei siis ole merkitty lukujärjestykseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Leikin havainnointi varhaiskasvatusympäristössä

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien tarkempi aikataulu ilmoitetaan learn-alustalla opintojakson alkaessa.

Opiskelijan työmäärä

5 opintopistettä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokokonaisuus arvioidaan numeerisesti. Osasuoritusten arvioinnissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty/täydennettävä/hylätty.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Siirry alkuun