Vastuullisuuden markkinointiviestintä ja raportointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00FT65-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.10.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Avoin AMK ja täydennyskoulutus
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
- Opettajat
- Paula Linna
- Vastuuopettaja
- Paula Linna
- Ryhmät
-
AVLYX25Avoin AMK, liiketalous
- Opintojakso
- AV00FT65
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 3 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 01.10.2025 klo 15:15 - 16:15 (1 t 0 min) |
Aloitustapaaminen: Vastuullisuudesta viestiminen ja raportointi AV00ES88-3002 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ke 29.10.2025 klo 15:15 - 16:15 (1 t 0 min) |
Q&A: Vastuullisuuden markkinointiviestintä ja raportointi AV00FT65-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ke 19.11.2025 klo 15:15 - 16:15 (1 t 0 min) |
Q&A: Vastuullisuuden markkinointiviestintä ja raportointi AV00FT65-3001 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Osaat selvittää vastuullisen markkinointiviestinnän osatekijät ja niiden merkityksen liiketoiminnalle
Osaat arvioida yrityksesi markkinointiviestinnän vastuullisuutta ja tunnistat kehittämisen kohteita
Tunnet yritysvastuun raportoinnin malleja ja osaat valita soveltuvan mallin
Sisältö
Läpinäkyvyyttä vai kiiltokuvia? Yrityksen viestintä kertoo asiakkaille ja muille sidosryhmille vastuullisen toiminnan toteuttamisesta. Totuudenmukainen, läpinäkyvä viestintä tuo kilpailuetua ja ohjaa myös asiakkaita tekemään vastuullisia valintoja.
Mitä vastuullisuus tarkoittaa markkinointiviestinnän päätöksenteossa ja toteuttamisessa?
Miten yritys voi viestiä vastuullisuudestaan sidosryhmilleen?
Mitkä säännökset ohjaavat yrityksen vastuullisuuden markkinointiviestintää?
Mitä viitekehyksiä voidaan käyttää vastuullisuuden raportoinnissa?
Arviointi
a. Osaat hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti markkinointiviestintään ja raportointiin liittyvää tietoa ja soveltaa sitä
e. Osaat arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalina tutkimusartikkelit, PowerPointit, yritysten vastuullisuusraportteja sekä luentotallenteet, joita voi katsoa itselle sopivana aikana.
Tarkka opiskelumateriaali julkaistaan Learn-alustalla opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Verkossa toteutettava opintojakso, joka sisältää yhteisiä tapaamisia sekä itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden ja materiaalien pohjalta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään ajankohtaisia yritysten esimerkkejä sekä kansainvälisiä case-esimerkkejä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Yhteinen aloitustapaaminen Teamsissä 1.10 klo 15.15-16.15 . Toivottavaa on, että aloitustapaamiseen pääsee osallistumaan. Lisäksi on mahdollista osallistua Q&A-sessioihin (Teamsissaä): 29.10 klo 15.15-16.15 sekä 19.11 klo 15.15-16.15.
Omaan tahtiin etenevä verkko-opiskelu. Opintojakson suorittaminen hyväksyttävästi edellyttää kaikkien tehtävien tekemistä ajallaan.
Kirjallisuuslista ja lisämateriaalit Learn-verkko-oppimisympäristössä.
Oppimistehtävinä kehittämistehtäviä: Referaatin palautus 20.10.2025, Case-tehtävän palautus 10.11.2025 sekä lopputehtävän 8.12.2025.
Opiskelijan työmäärä
133 h, joka muodostuu muutamista yhteisistä tapaamista, materiaalin itsenäisestä opiskelusta sekä opintojakson tehtävien suorittamisesta.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksolla käsitellään ajankohtaisia vastuullisuusviestintään ja -raportointiin liittyviä teemoja niin akateemisen tutkimuksen kuin yritysesimerkkien kautta. Opiskelijat tekevät yksittäisiä tehtäviä esimerkiksi liittyen (oman organisaation) vastuullisuusviestinnän arviointiin sekä kehittämiseen sekä luoden pohjaa vastuullisuusraportoinnin aloittamiselle.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä opintojakso sisältyy Xamk Pulsen tarjontaan.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua tälle toteutukselle.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan opintojaksolla suoritettavat tehtävät arvioidaan arviointikriteerien mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Yritysvastuu ja muuttuva toimintaympäristö 5 op tai vastaavat tiedot
Vastuullinen toiminnan johtaminen 5 op tai vastaavat tiedot