Henkilökohtaisten palvelujen räätälöinti matkailu- ja ravitsemisalallaLaajuus (5 op)
Tunnus: MR00DU73
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Laajennat asiakaskokemuksen ymmärrystä palvelujen tuottamisessa
Osaat tuottaa henkilökohtaisia palveluja asiakasymmärryksen näkökulmasta
Osaat mitata ja arvioida asiakaskokemuksen onnistumista
Sisältö
Miten palveluja voidaan henkilökohtaistaa?
Miten asiakaskokemusta voidaan kehittää palvelujen tuotannossa?
Miten asiakaskokemusta voidaan mitata?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti. 3 op.
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Natalia Kushcheva
Vastuuopettaja
Natalia Kushcheva
Ryhmät
-
MRMI23KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI22SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRKT22SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Laajennat asiakaskokemuksen ymmärrystä palvelujen tuottamisessa
Osaat tuottaa henkilökohtaisia palveluja asiakasymmärryksen näkökulmasta
Osaat mitata ja arvioida asiakaskokemuksen onnistumista
Sisältö
Miten palveluja voidaan henkilökohtaistaa?
Miten asiakaskokemusta voidaan kehittää palvelujen tuotannossa?
Miten asiakaskokemusta voidaan mitata?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti. 3 op.
Opiskelumateriaali
Opintojakson materiaalin löydät opintojakson Learn- ympäristöstä.
Suositeltavat oppikirjat:
- Chakraborty, U., 2023 Rise of Generative AI and ChatGPT : Understand How Generative Al and ChatGPT Are Transforming and Reshaping the Business World (eBook)
- Grönroos, C., 2007 Service management and marketing : customer management in service competition
- Wirtz, J., 2018 Essentials of services marketing
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus tapahtuu verkko-opetuksena Learn- ympäristössä.
Opintojakso aloitetaan kaikille yhteisellä orientaatioluennolla, joka tallennetaan.
Opintojakson aikana järjestetään teemaluentoja, joille osallistuminen on vapaaehtoista. Teemaluentoja ei tallenneta.
Opintojakso rakentuu erilaisista tehtävistä, jotka voit suorittaa itsenäisesti tai vaihtoehtoisesti parin kanssa. Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojakso avautuu viimeistään opintojakson alkamispäivänä ja siitä ilmoitetaan opiskelijoille erillisellä infokirjeellä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson harjoitustehtäviä voi kytkeä omaan työhön, työpaikkaan tai hankkeisiin.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla tehdään kolme erilaista oppimistehtävää.
Tehtävät voit suorittaa itsenäisesti. Yhden tehtävän suoritustavaksi voit valita myös pari- tai ryhmätyön. Tehtävät esitellään Learn-alustalla opintojakson alkaessa. Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Opintojakson kaikki tehtävät tulee suorittaa opintojakson aikana.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso on jaettu neljän eri toteutuksen alle:
- Asiakasmatka ja asiakaskokemus
- Palveluiden massaräätälöinti, räätälöinti, personointi
- Räätälöidyt palvelut
- Mittaa ja arvioi räätälöityjä palveluita
Jokaisesta toteutuksesta löydät aiheeseen liittyvän teoriaosuuden sekä tehtävän. Teemoja tarkennetaan ja syvennetään opintojakson yhteisillä teemaluennoilla sekä itsenäisesti opiskelumateriaaliin tutustumalla. Opintojaksolla on lisäksi asiantuntijavierailijoita/tallennettuja haastatteluita.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
- Mikkelin kampus
- E-kampus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Ukkola
- Natalia Kushcheva
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRMI21KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI20SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRKT20SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI20KPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRMI20SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Laajennat asiakaskokemuksen ymmärrystä palvelujen tuottamisessa
Osaat tuottaa henkilökohtaisia palveluja asiakasymmärryksen näkökulmasta
Osaat mitata ja arvioida asiakaskokemuksen onnistumista
Sisältö
Miten palveluja voidaan henkilökohtaistaa?
Miten asiakaskokemusta voidaan kehittää palvelujen tuotannossa?
Miten asiakaskokemusta voidaan mitata?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti. 3 op.
Opiskelumateriaali
Learnissä oleva materiaali.
Tarkempi kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksoon sisältyy lähiopetusta ja verkko-opetusta, mahdollisia vierailuita/vierailijoita ja itsenäistä tai pienryhmässä työskentelyä.
Lähitunneilla, vierailuilla ja vierailijoiden luennoilla perehdytään asiakaskokemuksen ymmärtämiseen palvelujen tuottamisessa ja mitä tarkoitetaan palveluiden henkilökohtaistamisella. Opintojaksolla opitaan myös miten asiakaskokemusta voidaan mitata ja arvioida.
Opintojakson suoritusvaatimuksena on osallistuminen luennoille ja perehtyminen opintojakson teemoihin. Jokainen opiskelija tekee myös oppimistehtäviä, jotka on kytketty opintojakson teorialuentoihin ja ajankohtaisiin aiheisiin.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajien kanssa.
Opintojakso on myös mahdollista tehdä itsenäisesti verkko-opintoina.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson teemat kytkeytyvät toimialaan ja toimialan työpaikkoihin, joita hyödynnetään opintojaksolla tietolähteinä ja mahdollisina oppimistehtävinä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opetuskieli englanti ja suomi.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti.
työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia.
arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.
soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.