Siirry suoraan sisältöön

Tarinallistaminen ja brändäys matkailu- ja ravitsemisalan palveluissaLaajuus (5 op)

Tunnus: MR00DU72

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Laajennat ymmärrystä tarinallistamisen elementeistä.
Ymmärrät tarinoiden merkityksen osana brändin rakentamista.
Osaat suunnitella brändiä ja hyödyntää sitä.
Osaat kehittää palveluja tarinallistamisen avulla.

Sisältö

Mistä elementeistä brändi ja tarinat koostuvat?
Miten tarinoiden avulla voidaan lisätä yrityksen kilpailukykyä?
Miten brändiä voidaan kehittää tarinallistamisen avulla?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti. 3 op

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Hanna Ukkola
Vastuuopettaja

Hanna Ukkola

Ryhmät
  • MRKT21SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • MRMI21SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • MRMI22KV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • MRMI21SP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus

Tavoitteet

Laajennat ymmärrystä tarinallistamisen elementeistä.
Ymmärrät tarinoiden merkityksen osana brändin rakentamista.
Osaat suunnitella brändiä ja hyödyntää sitä.
Osaat kehittää palveluja tarinallistamisen avulla.

Sisältö

Mistä elementeistä brändi ja tarinat koostuvat?
Miten tarinoiden avulla voidaan lisätä yrityksen kilpailukykyä?
Miten brändiä voidaan kehittää tarinallistamisen avulla?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti. 3 op

Opiskelumateriaali

Learnissä oleva materiaali

Kalliomäki, Anne. 2014. Tarinallistaminen - palvelukokemuksen punainen lanka
Ruokolainen, P. 2020. Brändikäsikirja

Yksilölliset oppimisväylät

1. Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lukujärjestyksen mukainen opetus sisältäen verkkoluennot, lähitunnit päiväryhmän opiskelijoille, 2 kpl oppimistehtäviä

Opintojakson teemoja ovat
1. Tarinallistamisen elementit
2. Tarinan käsikirjoittaminen
3. Brändi käsitteenä
4. Brändin luominen


2.Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös kokonaan verkkovälitteisesti.

3.Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet matkailu- ja ravitsemisalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Yritysyhteistyö mm. Ravintola Talli https://www.xamkravintolat.fi/ravintola/ravintola-talli/

Opiskelijan työmäärä

135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi

•ymmärtää ja osaa hahmottaa tarinallistamiseen ja brändiin sisältyviä käsitteitä
•osaa hyödyntää tarinallistamisen sekä brändin teoriaa ja käyttää tietoa hyväksi suunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida käsikirjoitusta yritysten tai muiden toimijoiden kanssa

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Hanna Ukkola
  • Marjut Kasper
Vastuuopettaja

Hanna Ukkola

Ryhmät
  • MRMI21KV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • MRMI20SP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
  • MRKT20SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • MRMI20KP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
  • MRMI20SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus

Tavoitteet

Laajennat ymmärrystä tarinallistamisen elementeistä.
Ymmärrät tarinoiden merkityksen osana brändin rakentamista.
Osaat suunnitella brändiä ja hyödyntää sitä.
Osaat kehittää palveluja tarinallistamisen avulla.

Sisältö

Mistä elementeistä brändi ja tarinat koostuvat?
Miten tarinoiden avulla voidaan lisätä yrityksen kilpailukykyä?
Miten brändiä voidaan kehittää tarinallistamisen avulla?
Opintojakoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti. 3 op

Opiskelumateriaali

Learnissa oleva materiaali
Ruokolainen,P. 2020. Brändikäsikirja. Kauppakamari
Kalliomäki, A. 2014. Tarinallistaminen. Palvelukokemuksen punainen lanka.

Yksilölliset oppimisväylät

1. Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lukujärjestyksen mukainen opetus sisältäen verkkoluennot, 2 kpl oppimistehtäviä, esitykset, vertaisarviointi

Opintojakson teemoja ovat
1. Tarinallistamisen elementit
2. Tarinan käsikirjoittaminen
3. Brändi käsitteenä
4. Brändin luominen


2.Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös kokonaan verkossa.

3.Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet matkailu- ja ravitsemisalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi / projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

AR Mikkeli - hanke
https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/armikkeli/

Paikallisten ruokatuliaisten tuotteistaminen-hanke; Tarinallistamisen mahdollisuudet ja pilotointi
https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/paikallisten-ruokatuliaisten-tuotteistaminen/

Opiskelijan työmäärä

135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

•ymmärtää ja osaa hahmottaa tarinallistamiseen ja brändiin sisältyviä käsitteitä
•osaa hyödyntää tarinallistamisen sekä brändin teoriaa ja käyttää tietoa hyväksi suunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida käsikirjoitusta yritysten tai muiden toimijoiden kanssa