Palveluprosessit ja niiden johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: BY2530039
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön
Sisältö
Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?
Edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Oppimateriaalit
Ei muita opintojaksoon liittyviä opintoja
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Opettaja
- Tuija Silfer-Karppanen
Vastuuopettaja
Tuija Silfer-Karppanen
Ryhmät
-
Master_eKampusMaster-opinnot, eKampus
Tavoitteet
Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön
Sisältö
Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali löytyy opintojakson Learn-alustalta. Opintojakson tietoperusta on koottu opintojakson teemoittain välilehdille. Jokaiselta välilehdeltä löytyy kyseiseen teemaan liittyvää tutkimus- ja teoriatietoa sekä useista myös opettajan kokoamat tiivistelmät ja erilaisia luentovideoita.
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
- Hannus, J. 2003. Prosessijohtaminen, ydinprosessien uudistaminen ja yrityksen
suorituskyky.
- Laamanen, K. 2007. Johda liiketoimintaa prosessien verkkona - ideasta käytäntöön.
- Lecklin, Olli 2006. Laatu yrityksen menestystekijänä. Hämeenlinna: Karisto Oy.
- Tuominen, K. 2021. Benchmarking Prosessiopas; Opi ja kehity kilpailijoita no[1]peammin.
Turku: Oy Benchmarking Ltd.
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös neljä kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Opintojaksolla on aloitusinfo ja yksi täydentävä luento. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja lisäksi pidetään oman kehittämistehtävän tueksi kaksi ohjaustapaamista. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä. Osallistuminen etäopetuskerroille on vapaaehtoista.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskertojen aikataulut:
15.1.2025 klo 17-18 opintojakson aloitusinfo
4.2.2025 klo 16.30-18.00 täydentävä luento
4.3.2025 klo 17-18 ohjaustapaaminen
26.3.2025 klo 17-18 ohjaustapaaminen
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti (osittain mahdollista tehdä parityönä) tehtävät oppimistehtävät. Opintojaksolla on 1 op:n laajuinen aiheeseen orientoiva keskustelualuetehtävä ja lisäksi toteutetaan 4 op:n laajuinen kehittämistehtävä työelämäprojektina.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti joko itsenäisesti tai parityönä.
Tehtävässä suunnittellaan, analysoidaan, toteutetaan, johdetaan ja arvioidaan palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyö kokonaisuudessaan.
Opintojakson kehittämistehtävä integroidaan opiskelijan omaan organisaatioon tai työtehtävään tai muuhun työelämään.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Verkkokeskustelu ja kehittämistehtävä ohjeistetaan ja aikataulutetaan erikseen opintojakson Learn-alustalla.
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät on oltava tehtyinä. Tehtävät arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti. Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä eli 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksolla avataan palveluprosessien kokonaisuus ja tunnistetaan niihin liittyviä khittämistarpeita ja mahdollisuuksia. Prosesseja mallinnetaan ja analysoidaan sekä tutustutaan mitä eri menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä. Pääpaino opintojaksolla on oman kehittämisprosessin suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan Learn alustalla esiteltyjen tehtävien perusteella käyttäen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun YAMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa. Arviointi tehdään peilaten suorituksia opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Aiheeseen orientoiva keskustelualuetehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Kehittämistehtävä arvioidaan numeraalisesti T1-K5.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempaa osaamista
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Opettaja
- Tuija Silfer-Karppanen
Vastuuopettaja
Tuija Silfer-Karppanen
Ryhmät
-
Master_eKampusMaster-opinnot, eKampus
Tavoitteet
Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön
Sisältö
Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?
Opiskelumateriaali
Learn alustan materiaali, sekä muu itse hankittu materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla perehdyt palveluprosessien kuvaamiseen ja johtamiseen. Oppimistehtävien kautta pääset kehittämään oman työsi kannalta keskeisimpiä palveluprosesseja tai vaihtoehtoisesti saat mahdollisuuden tutustua ja perehtyä johonkin sinua kiinnostavaan uuteen palveluprosessiin. Opit perusteet myös johtamisen kannalta keskeiseen palveluprosessien mittaamiseen ja pääset perehtymään asiaan myös käytännön kautta oman oppimistehtäväsi näkökulmasta.
Opintojakso opiskellaan verkkototeutuksena ja voit suorittaa sen omaan tahtiisi. Opintojakson materiaalina on learn alustan materiaali, sekä muu itsenäisesti etsitty materiaali, joka tukee valitsemaasi oppimistehtävän näkökulmaa.
Opintojakson aloitusinfo pidetään Teamsin välityksellä 4.9.2024 klo. 17.00-18.00.
Täydentävä luento pidedetään 24.9.2024 klo 16.30 - 18.00.
Lisäksi kehittämistehvän tueksi pidetään kaksi ohjaustapaamista:
16.10.2024 klo 17.00 - 18.00 ja
19.11.2024 klo 17.00 - 18.00.
Aloitusinfo ja täydentävä luento tallennetaan ja ne ovat katsottavissa myöhemmin Learn alustalla olevan linkin kautta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Sinulla on mahdollisuus liittää opintojakson oppimistehtävä joko omaan työhösi tai etsiä itseäsi muuten kiinnostava palveluprosessi, jonka avulla oppimistehtävän teet. Oppimistehtävässä työstetään joku opiskelijan itse valitsema ja olemassaoleva palveluprosessi.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan Learn alustalla esiteltyjen tehtävien perusteella käyttäen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouun YAMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempaa osaamista
Ilmoittautumisaika
04.08.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Opettaja
- Tuija Silfer-Karppanen
Vastuuopettaja
Tuija Silfer-Karppanen
Ryhmät
-
Master_eKampusMaster-opinnot, eKampus
Tavoitteet
Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön
Sisältö
Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?
Opiskelumateriaali
Learn alustan materiaali, sekä muu itse hankittu materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla perehdyt palveluprosessien kuvaamiseen ja johtamiseen. Oppimistehtävien kautta pääset kehittämään oman työsi kannalta keskeisimpiä palveluprosesseja tai vaihtoehtoisesti saat mahdollisuuden tutustua ja perehtyä johonkin sinua kiinnostavaan uuteen palveluprosessiin. Opit perusteet myös johtamisen kannalta keskeiseen palveluprosessien mittaamiseen ja pääset perehtymään asiaan myös käytännön kautta oman oppimistehtäväsi näkökulmasta.
Opintojakso opiskellaan verkkototeutuksena ja voit suorittaa sen omaan tahtiisi. Opintojakson materiaalina on learn alustan materiaali, sekä muu itsenäisesti etsitty materiaali, joka tukee valitsemaasi oppimistehtävän näkökulmaa.
Opintojakson aloitusinfo pidetään Teamsin välityksellä 30.8.2023 klo. 16 - 17.
Täydentävä luento pidedetään 12.9.2023 klo 16.00 - 17.30.
Lisäksi kehittämistehvän tueksi pidetään kaksi ohjaus tapaamista 17.10.2023 klo 17.00 - 18.00 ja 15.11.2023 klo 17.00 - 18.00.
Aloitusinfo ja täydentävä luento tallennetaan ja ne ovat katsottavissa myöhemmin Learn alustalla olevan linkin kautta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Sinulla on mahdollisuus liittää opintojakson oppimistehtävä joko omaan työhösi tai etsiä itseäsi muuten kiinnostava palveluprosessi, jonka avulla oppimistehtävän teet. Oppimistehtävässä työstetään joku opiskelijan itse valitsema ja olemassaoleva palveluprosessi.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan Learn alustalla esiteltyjen tehtävien perusteella käyttäen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouun YAMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempaa osaamista
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 18.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Opettaja
- Tuija Silfer-Karppanen
- Anu Rantanen
Vastuuopettaja
Tuija Silfer-Karppanen
Ryhmät
-
Master_eKampusMaster-opinnot, eKampus
Tavoitteet
Tunnistat erilaisia palveluihin liittyviä prosesseja sekä niihin liittyviä kehittämistarpeita ja –mahdollisuuksia Osaat käyttää kokonaisarkkitehtuuriperiaatetta toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisen viitekehyksenä Osaat mallintaa toimintaa ja tiedonkulkua ja hyödyntää mallinnusta kehittämisen apuna Osaat suunnitella, toteuttaa, johtaa ja arvioida palveluprosessien ja tiedonkulun kehittämistyön
Sisältö
Mitä ovat palvelukokonaisuudet? Mikä on palveluarkkitehtuuri ja miten sitä voi hyödyntää toiminnan ja tiedonhallinnan kehittämisessä? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää toiminnan ja tiedonhallinnan mallintamisessa ja kehittämisessä? Miten digitaalisuus muuttaa organisaation toimintaa? Miten tietojohtaminen tukee organisaation tavoitteita? Kuinka digitaalinen tiedonhallinta lisää organisaation tuottavuutta?
Opiskelumateriaali
Learn alustan materiaali, sekä muu itse hankittu materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla perehdyt palveluprosessien kuvaamiseen. Oppimistehtävien kautta pääset kehittämään oman työsi kannalta keskeistä palveluprosessia tai saat mmjahsollisuuden kurkistaa johonkin sinua kiinnostavaan palveluprosessiin. Opit perusteet myös johtamisen kannalta keskeiseen palveluprosessien mittaamiseen ja pääset perehtymään asiaan myös käytännön kautta oman oppimistehtäväsi näkökulmasta.
Opintojakso opiskellaan verkkototeutuksena ja voit suorittaa sen omaan tahtiisi. Opintojakson materiaalina on learn alustan materiaali, sekä muu itsenäisesti etsitty materiaali, joka tukee valitsemaasi oppimistehtävän näkökulmaa.
Opintojakson aloitus luento pidetään Teamsin välityksellä 30.8.2022 klo. 16 - 17.Luento nauhoitetaan ja on katsottavissa myöshemmin Learn alustalla olevan linkin kautta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Sinulla on mahdollisuus liittää opintojakson oppimistehtävä joko omaan työhösi tai etsiä itseäsi muuten kiinnostava palveluprosessi, jonka avulla oppimistehtävän teet. Oppimistehtävässä työstetään joku opiskelijan itse valitsema ja olemassaoleva palveluprosessi.
Opiskelijan työmäärä
135h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempaa osaamista