Skip to main content

Evidence-based health promotion practice and its developmentLaajuus (5 cr)

Code: TE00EM16

Credits

5 op

Objective

• You can use evidence-based recommendations and systematic information in health-promoting activities
• You can critically evaluate the researched information and understand the steps of producing research evidence
• You are able to analyse the implementation of health-promoting activities based on research evidence
• You know how to develop health-promoting activities based on research evidence
• You are able to apply uniform practices based on research evidence in the development of health-promoting activities

Content

• Sources of research and degree of research evidence
• Criteria and steps for critical evaluation of research evidence
• Evidence-based consistent practices
• Implementation of research evidence for health-promoting activities

Enrollment

14.08.2024 - 08.09.2024

Timing

29.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Health Care and Emergency Care

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 30

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Health Promotion
Teachers
  • Marja-Liisa Rissanen
Teacher in charge

Marja-Liisa Rissanen

Groups
  • TEKT24SY
    Health promotion, master studies

Objective

• You can use evidence-based recommendations and systematic information in health-promoting activities
• You can critically evaluate the researched information and understand the steps of producing research evidence
• You are able to analyse the implementation of health-promoting activities based on research evidence
• You know how to develop health-promoting activities based on research evidence
• You are able to apply uniform practices based on research evidence in the development of health-promoting activities

Content

• Sources of research and degree of research evidence
• Criteria and steps for critical evaluation of research evidence
• Evidence-based consistent practices
• Implementation of research evidence for health-promoting activities

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa learnissa ilmoitettava ja osin sieltä löytyvä materiaali, johon osa alla luetelluista voi kuulua.

(Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932.
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14.
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258.
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. (2018) Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22.
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.)

Ajankohtainen materiaali (tieteelliset artikkelit ja väitöskirjat), joka ilmoitetaan opintojakson alussa

Yksilölliset oppimisväylät

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.
Opiskelusi rytmittyy lukujärjestyksen mukaisten luento-opetusten, ryhmätapaamisten ja ryhmissä tai itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävä tehdään yhteistyössä opiskelijan työelämän yhteyksien kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Kirjallinen tehtävä tulee palauttaa opintojakson toteutusajan aikana

Opiskelijan työmäärä

135h joka jakautuu 18h kontaktiopetukseen (esim. luennot ja ohjaus ),ryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu 117h, joka on noin 3 viikkoa kokoaikaista työtä.

Evaluation scale

1-5

Enrollment

14.08.2023 - 03.09.2023

Timing

01.08.2023 - 30.11.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Health Care and Emergency Care

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 30

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Health Promotion
Teachers
  • Paula Kristeri
Teacher in charge

Paula Kristeri

Groups
  • TEKT23SY
    Health promotion, master studies

Objective

• You can use evidence-based recommendations and systematic information in health-promoting activities
• You can critically evaluate the researched information and understand the steps of producing research evidence
• You are able to analyse the implementation of health-promoting activities based on research evidence
• You know how to develop health-promoting activities based on research evidence
• You are able to apply uniform practices based on research evidence in the development of health-promoting activities

Content

• Sources of research and degree of research evidence
• Criteria and steps for critical evaluation of research evidence
• Evidence-based consistent practices
• Implementation of research evidence for health-promoting activities

Opiskelumateriaali

Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932.
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14.
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258.
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. (2018) Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22.
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.
Ajankohtainen materiaali (tieteelliset artikkelit ja väitöskirjat), joka ilmoitetaan opintojakson alussa

Yksilölliset oppimisväylät

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.
Opiskelusi rytmittyy lukujärjestyksen mukaisten luento-opetusten, ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävä tehdään yhteistyössä opiskelijan työelämän yhteyksien kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Kirjalliset tehtävät tulee palauttaa opintojakson toteutusajan aikana

Opiskelijan työmäärä

135h joka jakautuu 18h luennot ja pakollinen ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu 117h, joka on noin 3 viikkoa kokoaikaista työtä.

Evaluation scale

1-5