Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva terveyden edistämisen toiminta ja sen kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: TE00EM16

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• Osaat hyödyntää näyttöön perustuvia suosituksia ja systemoitua tietoa terveyttä edistävässä toiminnassa
• Osaat kriittisesti arvioida tutkittua tietoa ja ymmärrät tutkimusnäytön tuottamisen vaiheet
• Osaat analysoida terveyttä edistävän toiminnan toteutumista tutkimusnäyttöön pohjautuen
• Osaat kehittää terveyttä edistävää toimintaa tutkimusnäyttöön pohjautuen
• Osaat soveltaa tutkimusnäyttöön pohjautuvia yhtenäisiä käytäntöjä terveyttä edistävän toiminnan kehittämisessä

Sisältö

• Tutkimusnäytön lähteet ja näytön asteet
• Tutkimusnäytön kriittisen arvioinnin kriteerit ja vaiheet
• Näyttöön perustuvat yhtenäiset käytännöt
• Tutkimusnäytön implementointi terveyttä edistävään toimintaan

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Terveyden edistämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Marja-Liisa Rissanen
Vastuuopettaja

Marja-Liisa Rissanen

Ryhmät
  • TEKT24SY
    Terveyden edistäminen, ylempi amk

Tavoitteet

• Osaat hyödyntää näyttöön perustuvia suosituksia ja systemoitua tietoa terveyttä edistävässä toiminnassa
• Osaat kriittisesti arvioida tutkittua tietoa ja ymmärrät tutkimusnäytön tuottamisen vaiheet
• Osaat analysoida terveyttä edistävän toiminnan toteutumista tutkimusnäyttöön pohjautuen
• Osaat kehittää terveyttä edistävää toimintaa tutkimusnäyttöön pohjautuen
• Osaat soveltaa tutkimusnäyttöön pohjautuvia yhtenäisiä käytäntöjä terveyttä edistävän toiminnan kehittämisessä

Sisältö

• Tutkimusnäytön lähteet ja näytön asteet
• Tutkimusnäytön kriittisen arvioinnin kriteerit ja vaiheet
• Näyttöön perustuvat yhtenäiset käytännöt
• Tutkimusnäytön implementointi terveyttä edistävään toimintaan

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa learnissa ilmoitettava ja osin sieltä löytyvä materiaali, johon osa alla luetelluista voi kuulua.

(Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932.
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14.
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258.
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. (2018) Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22.
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.)

Ajankohtainen materiaali (tieteelliset artikkelit ja väitöskirjat), joka ilmoitetaan opintojakson alussa

Yksilölliset oppimisväylät

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.
Opiskelusi rytmittyy lukujärjestyksen mukaisten luento-opetusten, ryhmätapaamisten ja ryhmissä tai itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävä tehdään yhteistyössä opiskelijan työelämän yhteyksien kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Kirjallinen tehtävä tulee palauttaa opintojakson toteutusajan aikana

Opiskelijan työmäärä

135h joka jakautuu 18h kontaktiopetukseen (esim. luennot ja ohjaus ),ryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu 117h, joka on noin 3 viikkoa kokoaikaista työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

14.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Terveyden edistämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Paula Kristeri
Vastuuopettaja

Paula Kristeri

Ryhmät
  • TEKT23SY
    Terveyden edistäminen, ylempi amk

Tavoitteet

• Osaat hyödyntää näyttöön perustuvia suosituksia ja systemoitua tietoa terveyttä edistävässä toiminnassa
• Osaat kriittisesti arvioida tutkittua tietoa ja ymmärrät tutkimusnäytön tuottamisen vaiheet
• Osaat analysoida terveyttä edistävän toiminnan toteutumista tutkimusnäyttöön pohjautuen
• Osaat kehittää terveyttä edistävää toimintaa tutkimusnäyttöön pohjautuen
• Osaat soveltaa tutkimusnäyttöön pohjautuvia yhtenäisiä käytäntöjä terveyttä edistävän toiminnan kehittämisessä

Sisältö

• Tutkimusnäytön lähteet ja näytön asteet
• Tutkimusnäytön kriittisen arvioinnin kriteerit ja vaiheet
• Näyttöön perustuvat yhtenäiset käytännöt
• Tutkimusnäytön implementointi terveyttä edistävään toimintaan

Opiskelumateriaali

Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932.
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14.
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258.
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. (2018) Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22.
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.
Ajankohtainen materiaali (tieteelliset artikkelit ja väitöskirjat), joka ilmoitetaan opintojakson alussa

Yksilölliset oppimisväylät

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.
Opiskelusi rytmittyy lukujärjestyksen mukaisten luento-opetusten, ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävä tehdään yhteistyössä opiskelijan työelämän yhteyksien kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Kirjalliset tehtävät tulee palauttaa opintojakson toteutusajan aikana

Opiskelijan työmäärä

135h joka jakautuu 18h luennot ja pakollinen ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu 117h, joka on noin 3 viikkoa kokoaikaista työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Terveyden edistämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Virpi Maijala
Ryhmät
  • TEKT22SY
    Terveyden edistäminen, yamk

Tavoitteet

• Osaat hyödyntää näyttöön perustuvia suosituksia ja systemoitua tietoa terveyttä edistävässä toiminnassa
• Osaat kriittisesti arvioida tutkittua tietoa ja ymmärrät tutkimusnäytön tuottamisen vaiheet
• Osaat analysoida terveyttä edistävän toiminnan toteutumista tutkimusnäyttöön pohjautuen
• Osaat kehittää terveyttä edistävää toimintaa tutkimusnäyttöön pohjautuen
• Osaat soveltaa tutkimusnäyttöön pohjautuvia yhtenäisiä käytäntöjä terveyttä edistävän toiminnan kehittämisessä

Sisältö

• Tutkimusnäytön lähteet ja näytön asteet
• Tutkimusnäytön kriittisen arvioinnin kriteerit ja vaiheet
• Näyttöön perustuvat yhtenäiset käytännöt
• Tutkimusnäytön implementointi terveyttä edistävään toimintaan

Opiskelumateriaali

Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932.
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14.
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258.
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. (2018) Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22.
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.
Opintojakson alussa esitettävä ajankohtainen materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Lukujärjestyksen mukaiseen kontakti- ja seminaariopetukseen osallistuminen.
Itsenäisesti kirjallisten tehtävien tekeminen.
Opintojakson toteutusaikana väliohjaukseen osallistuminen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Toteutuksen tehtävä toteutetaan yhteistyössä opiskelijan työyksikön kanssa

Tentit ja muut määräajat

Kirjallisen lopputehtävän palautus 30.10.2022 mennessä

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 135h jakautuu seuraavasti: luennot 7h, väliohjaus 7h, seminaari 7h. Itsenäinen työskentely 114h

Arviointiasteikko

1-5