Kehittämisen menetelmät nuorisokasvatuksen toimintaympäristöissäLaajuus (5 op)
Tunnus: NK00DV07
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti kehittämistoimintaan liittyvää käsitteistöä.
Tunnistat nuorisokasvatuksen toimintaympäristöistä nousevia ajankohtaisia kehittämishaasteita ja osaat arvioida niissä olevia kehittämistarpeita.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida itsenäisesti vaativan työelämän ja ammattialan kehittämiseen tähtäävän kehittämisprosessin.
Tunnet kehittämistoiminnan eettiset vaatimukset ja osaat vastata niihin käytännössä.
Sisältö
Miten työelämän ja ammattialan kehittämistarpeita voidaan havaita ja analysoida?
Millaisia metodologisia lähtökohtia kehittämistoiminnassa on?
Millaisia kehittämismenetelmiä voidaan soveltaa kehittämisprosesseihin?
Miten kehittämisprosessi etenee?
Miten kehittämisprosessia arvioidaan?
Mitä on kehittämistoiminnan etiikka?
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Katja Komonen
Vastuuopettaja
Katja Komonen
Ryhmät
-
NKMI24SYNuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti kehittämistoimintaan liittyvää käsitteistöä.
Tunnistat nuorisokasvatuksen toimintaympäristöistä nousevia ajankohtaisia kehittämishaasteita ja osaat arvioida niissä olevia kehittämistarpeita.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida itsenäisesti vaativan työelämän ja ammattialan kehittämiseen tähtäävän kehittämisprosessin.
Tunnet kehittämistoiminnan eettiset vaatimukset ja osaat vastata niihin käytännössä.
Sisältö
Miten työelämän ja ammattialan kehittämistarpeita voidaan havaita ja analysoida?
Millaisia metodologisia lähtökohtia kehittämistoiminnassa on?
Millaisia kehittämismenetelmiä voidaan soveltaa kehittämisprosesseihin?
Miten kehittämisprosessi etenee?
Miten kehittämisprosessia arvioidaan?
Mitä on kehittämistoiminnan etiikka?
Opiskelumateriaali
Tutkimus- ja kehittämismetodeihin liittyvä kirjallisuus sekä opiskelijan omaan opinnäytetyöhön liittyvä kirjallisuus. Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla. Apua kirjallisuuden hakemiseen annetaan myös lokakuussa pidettävässä tiedonhaun infossa-
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, ryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä työskentelystä. Opintojakson lähiopetuspäivät ovat:
- 22.8.2024(4 h)
- 9.9.2024 (8 h, sisältää tiedonhaun opastuksen 2 h)
-7.10.2024 (8 h)
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös itsenäisesti verkkoympäristö Learnissa olevien neljän tehtävän avulla.
Opintojakso kytkeytyy Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen-tutkintoa opiskelevien opinnäytetyöprosessin edistämiseen, joten tuntityöskentelyssä puhutaan paljon opinnäytetyön tekemisestä ja käsiteltäviä teemoja pyritään soveltamaan mahdollisimman paljon opiskelijoiden opinnäytetöiden edistämiseen.
TKI ja työelämäyhteistyö
TKI-yhteistyö toteutuu opintojakson aikana opiskelijaan omaan opinnäytetyöhön ja sen työelämäyhteyteen kytkeytyvänä toimintana.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso päättyy kaikilla oppimiväylillä 31.10.2024. Tällöin kaikkien tehtävien tulee olla palautettuina.
Opiskelijan työmäärä
Työviikkopohjainen oppiisväylä:
- 20 h lähiopetusta, 115 h itsenäistä työskentelyä.
Opintoja nopeuttava väylä:
- 135 h itsenäistä työskentelyä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso tukee opiskelijan opinnäytetyön tekemistä. Se kannattaa siten ajoittaa opinnäytetyöprosessin käynnistymisen kanssa samalle lukukaudelle.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (max 4 tuntia poissaoloa) sekä hyväksyttävästi laadittuja ja määräajassa palautettuja tehtäviä (3 kpl).
Opintoja nopeuttava oppimisväyä:
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää verkkoalustalla olevien tehtävien (4 kpl) hyväksyttävää suorittamista määräajassa.
Ilmoittautumisaika
04.08.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
22.08.2023 - 24.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Katja Komonen
Vastuuopettaja
Katja Komonen
Ryhmät
-
NKMI23SVYNuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti kehittämistoimintaan liittyvää käsitteistöä.
Tunnistat nuorisokasvatuksen toimintaympäristöistä nousevia ajankohtaisia kehittämishaasteita ja osaat arvioida niissä olevia kehittämistarpeita.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida itsenäisesti vaativan työelämän ja ammattialan kehittämiseen tähtäävän kehittämisprosessin.
Tunnet kehittämistoiminnan eettiset vaatimukset ja osaat vastata niihin käytännössä.
Sisältö
Miten työelämän ja ammattialan kehittämistarpeita voidaan havaita ja analysoida?
Millaisia metodologisia lähtökohtia kehittämistoiminnassa on?
Millaisia kehittämismenetelmiä voidaan soveltaa kehittämisprosesseihin?
Miten kehittämisprosessi etenee?
Miten kehittämisprosessia arvioidaan?
Mitä on kehittämistoiminnan etiikka?
Opiskelumateriaali
Tutkimus- ja kehittämismetodeihin liittyvä kirjallisuus sekä opiskelijan omaan opinnäytetyöhön liittyvä kirjallisuus. Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla. Apua kirjallisuuden hakemiseen annetaan myös lokakuussa pidettävässä tiedonhaun infossa-
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Suomeksi
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, ryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä työskentelystä. Opintojakson lähiopetuspäivät ovat:
- 22.8.2023 (4 h)
- 19.9.2023 (8 h, sisältää tiedonhaun opastuksen 2 h)
- 10.10.2023 (8 h)
Syyskuun, lokakuun ja marraskuun lähiopetuskerroille laaditaan itsenäisesti ennakkotehtävät, jotka tukevat lähiopetuskertojen teemoihin orientoitumista, ja joita hyödynnetään lähiopetuskertojen ryhmätyöskentelyissä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös itsenäisesti verkkoympäristö Learnissa olevien kuuden tehtävän avulla.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi tai työelämäprojektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi työpaikkasi tai työelämäprojektin opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi tai työelämäprojektissa perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Opintojakso kytkeytyy Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen-tutkintoa opiskelevien opinnäytetyöprosessin edistämiseen, joten tuntityöskentelyssä puhutaan paljon opinnäytetyön tekemisestä ja käsiteltäviä teemoja pyritään soveltamaan mahdollisimman paljon opiskelijoiden opinnäytetöiden edistämiseen.
TKI ja työelämäyhteistyö
TKI-yhteys rakentuu opiskelijan oman opinnäytetyön kautta.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso päättyy kaikilla oppimiväylillä 24.10.2023. Tällöin kaikkien tehtävien tulee olla palautettuina.
Opintojakson uusintakerrat ovat:
- 25.11.2023.
- 15.12.2023.
Opiskelijan työmäärä
Työviikkopohjainen oppiisväylä:
- 20 h lähiopetusta, 115 h itsenäistä työskentelyä.
Opintoja nopeuttava väylä:
- 135 h itsenäistä työskentelyä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
- osaamisen näyttöön käytettävä aika.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso tukee opiskelijan opinnäytetyön tekemistä. Se kannattaa siten ajoittaa opinnäytetyöprosessin käynnistymisen kanssa samalle lukukaudelle.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä hyväksyttävästi laadittuja ja määräajassa palautettuja tehtäviä (3 kpl).
Opintoja nopeuttava oppimisväyä:
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää verkkoalustalla olevien tehtävien (5 kpl) hyväksyttävää suorittamista määräajassa.
Työhön integroitu oppimiväylä:
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksyttävää osaamisen näyttöä.
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 14.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Katja Komonen
Vastuuopettaja
Katja Komonen
Ryhmät
-
NKMI22SYNuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti kehittämistoimintaan liittyvää käsitteistöä.
Tunnistat nuorisokasvatuksen toimintaympäristöistä nousevia ajankohtaisia kehittämishaasteita ja osaat arvioida niissä olevia kehittämistarpeita.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida itsenäisesti vaativan työelämän ja ammattialan kehittämiseen tähtäävän kehittämisprosessin.
Tunnet kehittämistoiminnan eettiset vaatimukset ja osaat vastata niihin käytännössä.
Sisältö
Miten työelämän ja ammattialan kehittämistarpeita voidaan havaita ja analysoida?
Millaisia metodologisia lähtökohtia kehittämistoiminnassa on?
Millaisia kehittämismenetelmiä voidaan soveltaa kehittämisprosesseihin?
Miten kehittämisprosessi etenee?
Miten kehittämisprosessia arvioidaan?
Mitä on kehittämistoiminnan etiikka?
Arviointiasteikko
1-5