Skip to main content

Development of information systems in health care and social servicesLaajuus (5 cr)

Code: SP00EN39

Credits

5 op

Objective

You understand the principles and critical success factors in the development of information systems.
You know how to use agile development models and methods in developing information systems.
You understand the importance of multidisciplinary collaboration and customer responsibility in the development of information systems.
You are able to plan and implement the procurement and competetive tendering process of e-services taking into account the application needs of the social and health sector.

Content

What principles and critical success factors should be considered in the development of information systems?
How can robotics, artificial intelligence and machine learning be used to develop e-services?
How can you use agile development models and methods in the desing, implementation, maintenance and evaluation of information systems?
What type of multidisciplinary cooperation is needed in the development of information systems?
What factors should be taken into account and understood in the procurement and competetive tendering of e-services?

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 23.02.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Savonlinna

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Teachers
  • Päivi Lifflander
  • Mira Häyrinen
Teacher in charge

Päivi Lifflander

Groups
  • DISA23SY
    Digital Services in Social and Health Care, master studies

Objective

You understand the principles and critical success factors in the development of information systems.
You know how to use agile development models and methods in developing information systems.
You understand the importance of multidisciplinary collaboration and customer responsibility in the development of information systems.
You are able to plan and implement the procurement and competetive tendering process of e-services taking into account the application needs of the social and health sector.

Content

What principles and critical success factors should be considered in the development of information systems?
How can robotics, artificial intelligence and machine learning be used to develop e-services?
How can you use agile development models and methods in the desing, implementation, maintenance and evaluation of information systems?
What type of multidisciplinary cooperation is needed in the development of information systems?
What factors should be taken into account and understood in the procurement and competetive tendering of e-services?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on kuvattu oppimisalustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen väylä: Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Työhön integroituva väylä: opintojakson tehtäviä voi soveltaa työtehtäviisi.

Aikaisemman osaamisen tunnistaminen: YAMK-tasoinen suoritus voidaan hyväksilukea. Ole yhteydessä vastuuopettajaan ennen opintojakson alkua.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla toinen opettaja on TKI-toiminnasta. Opintojaksolla voi olla työelämäyhteistyönä myös asiantuntijavierailuja.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla on tehtäviä, jotka tulee tehdä toteutuksella ilmoitettuina aikoina.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla voi olla englanninkielistä materiaalia.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Opiskelijan on mahdollisuus suunnitella työskentelynsä siten, että kuormitus jakaantuu tasaisesti.

Toteutuksen osien kuvaus

Toteutuksen osat kuvattu oppimisalustalla.

Further information

Oppimisalustalla on aloitukseen tarvittava informaatio. Opintojakson vastuuopettaja Päivi Lifflander.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson oppimistehtävät arvioidaan hyväksyttävää/täydennettävää/hylätty ja hyväksytty taso on T1. Lopputehtävä arvioidaan numeraalisesti 0-5 ja hyväksytty taso on T1. Kaikki tehtävät tulee olla suoritettuna ennen toteutusajan päättymistä.

Arviointiperusteina YAMK-arviointikriteerit.

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 24.02.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Savonlinna

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Sähköiset sosiaali- ja terveysalalla
Teachers
  • Päivi Lifflander
  • Mira Häyrinen
Teacher in charge

Päivi Lifflander

Groups
  • SPSA22SY
    Digital Services in Health Care and Social Services, master studies

Objective

You understand the principles and critical success factors in the development of information systems.
You know how to use agile development models and methods in developing information systems.
You understand the importance of multidisciplinary collaboration and customer responsibility in the development of information systems.
You are able to plan and implement the procurement and competetive tendering process of e-services taking into account the application needs of the social and health sector.

Content

What principles and critical success factors should be considered in the development of information systems?
How can robotics, artificial intelligence and machine learning be used to develop e-services?
How can you use agile development models and methods in the desing, implementation, maintenance and evaluation of information systems?
What type of multidisciplinary cooperation is needed in the development of information systems?
What factors should be taken into account and understood in the procurement and competetive tendering of e-services?

Opiskelumateriaali

THL:n määräykset ja määrittelyt tiedonhallinnasta ja tietojärjestelmistä -sivusto
STePS 3.0 tai uudempi. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalveluiden seuranta ja arviointi -aineistoa.
Sosiaalihuollon asiakastietomäärittelyjen ja palvelutuotannon toiminnallisten määrittelyjen hallinta -aineostoa (uusin versio)
Finnish Journal of eHealth and eWelfare -julkaisun artikkeleita soveltuvin osin.
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa oppimisalustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Lähiopetuspäivä verkkovälitteisesti on keskimäärin 2 kuukaudessa. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

12 tuntia lähiopetuksista toteutetaan asiantuntijavierailut TKI-projektista.

Tentit ja muut määräajat

Pientehtävät tehdään opintojakson aikana sekä lopuksi kootaan kokoava analyysi palauttaen viimeistään 24.2.2023.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, josta verkkovälitteiset lähiopetustuntien määrä on 20 ja opiskelijan itsenäinen työskentely sisältäen pienryhmäopiskelua on 115 tuntia.

Toteutuksen osien kuvaus

Tietojärjestelmien kehittämisen periaatteet ja kriittiset menestystekijät 0,5 op
Tietojärjestelmien kehittämisen ketterät menetelmät ja mallit 2 op
Monialainen yhteistyö ja tilaajavastuu tietojärjestelmien kehittämisessä 0,5 op
Robotiikka, tekoäly, koneäly sähköisten palveluiden kehittämisessä 1 op
Sähköisten palveluiden hankinta- ja kilpailutusprosessi sotealan tarpeet huomioiden 1 op

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

XAMK:n arviointikriteerit YAMK-arviointikriteerien mukaisesti. Arviointi asteikolla 1-5, hylätty, täydennettävä.

TASO 3:n mukaan opiskelija osaa:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.
b) ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa.
vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti.
e) arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.
g) viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä