Siirry suoraan sisältöön

RiggausLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: GA00FS53

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Korkeakoulu
Peppi

Osaamistavoitteet

Ymmärrät riggauksen perusteet animaatioita varten peleissä.
Osaat luoda toimivia luuranko- ja hallintajärjestelmiä 3D-hahmoille ja -esineille.
Osaat soveltaa skinning-tekniikoita geometrian liittämiseen riggeihin.
Tunnet deformaatioiden periaatteet.

Sisältö

Mitä on riggaus ja miksi se on tärkeää pelien animaatioiden työprosessissa?
Miten luodaan luurankorakenne hahmolle tai esineelle?
Mitä ovat nivelet, luut ja ohjausrigit, ja miten ne toimivat yhdessä?
Miten sitoutetaan geometrian rigille skinning-tekniikoilla?
Mitä ovat yleiset muodonmuutoksen ongelmat ja miten niitä voidaan korjata?
Miten valmistellaan rig animaatiota ja pelimoottoriin integrointia varten?

Arviointi

Opiskelija osaa
– käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
– etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
– hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
– toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
– käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
– toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.

Siirry alkuun