Siirry suoraan sisältöön

Peliohjelmoijan matematiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: PO00ED13

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat hyödyntää matemaattisia menetelmiä peliesi ja sovellustesi toteuttamiseen.
Osaat vektori ja matriisilaskennan perusteet.

Sisältö

Miten vektoreita ja matriiseja käytetään pelien toteutuksissa?
Miten suureyhtälöiden ratkaisuja esitetään 2D ja 3D avaruudessa?

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 01.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
  • Teemu Saarelainen
Vastuuhenkilö

Teemu Saarelainen

Opiskelijaryhmät
  • POKT21SP
    Peliohjelmointi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat hyödyntää matemaattisia menetelmiä peliesi ja sovellustesi toteuttamiseen.
Osaat vektori ja matriisilaskennan perusteet.

Sisältö

Miten vektoreita ja matriiseja käytetään pelien toteutuksissa?
Miten suureyhtälöiden ratkaisuja esitetään 2D ja 3D avaruudessa?

Opiskelumateriaali

Sähköinen materiaali sekä web-materiaali, jotka julkaistaan kurssin Learn-alustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille myös kurssin Learn-alustalla ja/tai Teams-kanavalla. Mahdollinen oppikirja lisämateriaalina.

Yksilölliset oppimisväylät

Osallistuminen työjärjestyksen mukaiseen lähityöskentelyyn. Opiskelija toteuttaa opintojaksolla vaaditut harjoitustyöt ja -tehtävät sekä osallistuu mahdolliseen kokeeseen kurssin loppupuolella.

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssilla toteutetaan harjoitustehtävinä ja -työnä käytännönläheinen pelimatematiikan ohjelmakoodipaketti.

Tentit ja muut määräajat

Harjoitustehtävät ja -työt palautetaan Learn-alustalle siellä ilmoitettuun määräaikaan mennessä. Kurssin mahdollinen loppukoe ja sen ajankohta sovitaan erikseen yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135h (5op, á 27h), josta lähiopetusta noin 65h ja itsenäistä työskentelyä (harjoitustehtävät, kirjallisuus, jne.) noin 70h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu läsnäoloon ja osallistumiseen opetuksessa, harjoitustehtävien ja -töiden tekoon sekä mahdolliseen loppukokeeseen.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 01.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
  • Teemu Saarelainen
Vastuuhenkilö

Teemu Saarelainen

Opiskelijaryhmät
  • POKT20SP
    Peliohjelmointi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat hyödyntää matemaattisia menetelmiä peliesi ja sovellustesi toteuttamiseen.
Osaat vektori ja matriisilaskennan perusteet.

Sisältö

Miten vektoreita ja matriiseja käytetään pelien toteutuksissa?
Miten suureyhtälöiden ratkaisuja esitetään 2D ja 3D avaruudessa?

Opiskelumateriaali

Luentokalvot, web-materiaalit, lähdekoodit, mahdollinen oppikirja.

Yksilölliset oppimisväylät

Osallistuminen työjärjestyksen mukaiseen lähityöskentelyyn. Opiskelija toteuttaa opintojaksolla vaaditut harjoitustyöt ja -tehtävät sekä osallistuu kokeeseen kurssin loppupuolella.

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssilla toteutetaan harjoitustehtävinä ja -työnä käytännönläheinen pelimatematiikan ohjelmakoodipaketti.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso suoritetaan työjärjestyksen mukaisesti, joka on osoitteessa lukkarikone.xamk.fi
Kurssin loppukoe sovitaan yhdessä osallistujien kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135h (5op, á 27h), josta lähiopetusta noin 65h ja itsenäistä työskentelyä (harjoitustehtävät, kirjallisuus, jne.) noin 70h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu läsnäoloon ja osallistumiseen opetuksessa, harjoitustehtävien ja -töiden tekoon sekä mahdolliseen loppukokeeseen.