Siirry suoraan sisältöön

Muoti, tyyli ja brändiLaajuus (5 op)

Tunnus: MP00DT27

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Syvennät kohderyhmä- ja asiakaslähtöistä ajatteluasi.
- Osaat suunnitella ja tuottaa elämyksiä asiakkaalle.
- Perehdyt syvällisesti erilaisiin trendeihin, tyyleihin, lifestyleihin ja tuotteiden sisältämiin kulttuurisiin viesteihin.
- Sovellat omaa persoonallista näkemystäsi asiakkaan arvomaailmaa tukevaksi ja palvelevaksi kokonaisuudeksi.
- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Ymmärrät brändin rakentamisen merkityksen ja mahdollisuudet mitä moninaisimmissa yhteyksissä: elämystuotannosta ja tapahtumista aina yksittäisiin, konkreettisiin tuotteisiin kuten esimerkiksi vaatemallistoihin tai esiintymisasuihin.
- Osaat brändäämiseen liittyen mielikuvien ja visuaalisen markkinoinnin perusteita konkreettisella tasolla, visuaalisen ilmeen ideoinnissa ja konkreettisen materiaalin suunnittelussa.
- Opit kohderyhmäajattelua ja asiakaslähtöisyyttä tuotteen / palvelun markkinoinnin näkökulmasta.
- Opit elämysten suunnittelua ja tuottamista.

Sisältö

- Miten muodin ja tyylin teoriat (Simmel, Bourdieu, Schulze) auttavat analysoimaan ihmisten erilaisia elämysmaailmoja?
- Miten muokkaat persoonallista näkemystäsi asiakkaan tyyliin ja arvomaailmaan sopivaksi?
- Miten sovellat kansainvälistä trendi-informaatiota suunnitelmissasi, perehdyt alan messutoimintoihin ja hyödynnät materiaaleja välittävien agentuurien antamaa informaatiota?
- Miten havainnoit ja keräät aineistoa ajankohtaisista tyyli- ja pukeutumisilmiöistä?
- Miten analysoit valitsemaasi aihetta eri teorioiden tarjoamista lähtökohdista?
- Miten harjoitustyössä rajaat asiakkaasi / kohderyhmäsi ja tuotat hänen arvojaan, toiveitaan ja tarpeitaan palvelevan elämyksellisen tuotteen /palvelun.
- Asiakas /kohderyhmän edustaja osallistuu suunnitteluprosessiin alusta alkaen.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

24.01.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
Opettaja
  • Tuula Pöyhönen
Vastuuopettaja

Maarit Kalmakurki

Ryhmät
  • MPKV22KP
    Muoti ja puvustus, päivätoteutus

Tavoitteet

- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Syvennät kohderyhmä- ja asiakaslähtöistä ajatteluasi.
- Osaat suunnitella ja tuottaa elämyksiä asiakkaalle.
- Perehdyt syvällisesti erilaisiin trendeihin, tyyleihin, lifestyleihin ja tuotteiden sisältämiin kulttuurisiin viesteihin.
- Sovellat omaa persoonallista näkemystäsi asiakkaan arvomaailmaa tukevaksi ja palvelevaksi kokonaisuudeksi.
- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Ymmärrät brändin rakentamisen merkityksen ja mahdollisuudet mitä moninaisimmissa yhteyksissä: elämystuotannosta ja tapahtumista aina yksittäisiin, konkreettisiin tuotteisiin kuten esimerkiksi vaatemallistoihin tai esiintymisasuihin.
- Osaat brändäämiseen liittyen mielikuvien ja visuaalisen markkinoinnin perusteita konkreettisella tasolla, visuaalisen ilmeen ideoinnissa ja konkreettisen materiaalin suunnittelussa.
- Opit kohderyhmäajattelua ja asiakaslähtöisyyttä tuotteen / palvelun markkinoinnin näkökulmasta.
- Opit elämysten suunnittelua ja tuottamista.

Sisältö

- Miten muodin ja tyylin teoriat (Simmel, Bourdieu, Schulze) auttavat analysoimaan ihmisten erilaisia elämysmaailmoja?
- Miten muokkaat persoonallista näkemystäsi asiakkaan tyyliin ja arvomaailmaan sopivaksi?
- Miten sovellat kansainvälistä trendi-informaatiota suunnitelmissasi, perehdyt alan messutoimintoihin ja hyödynnät materiaaleja välittävien agentuurien antamaa informaatiota?
- Miten havainnoit ja keräät aineistoa ajankohtaisista tyyli- ja pukeutumisilmiöistä?
- Miten analysoit valitsemaasi aihetta eri teorioiden tarjoamista lähtökohdista?
- Miten harjoitustyössä rajaat asiakkaasi / kohderyhmäsi ja tuotat hänen arvojaan, toiveitaan ja tarpeitaan palvelevan elämyksellisen tuotteen /palvelun.
- Asiakas /kohderyhmän edustaja osallistuu suunnitteluprosessiin alusta alkaen.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan kurssin aikana.

Opintojakson kuluessa opettaja jakaa oppimateriaalia, tiedostoja, linkkejä ym. kunkin lähiopetuskerran teeman mukaisesti Learn-alustalla. Materiaali on osin myös yksilöllistä riippuen kunkin henkilökohtaisesta harjoitustehtävästä ja kiinnostuksesta.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso muodostaa sisällöllisen jatkumon, jolloin opiskelijan tulee seurata opetusta (luentoja) alusta loppuun. Luentojen ohessa keskinäistä vuoropuhelua ja tuntitehtäviä, myös ryhmissä.

Yksilöllisestä väylästä (mahdollisesti osittaisesta) tulee keskustella opintojakson opettajan kanssa etukäteen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei varsinaista yhteistyötä ulkopuolisten tahojen kanssa.
Opintotehtävässään opiskelija on yhteydessä alalla toimiviin yrityksiin tai tekijöihin.

Opintojakson sisällöt painottavat alan teoreettista tuntemusta.

Tentit ja muut määräajat

Ei tenttiä.

Tuntitehtävät ja kurssin lopputehtävä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei kansainvälistäyhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 5 op.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Pukeutumisen ja muodin sosiologia, muodin ja tyylin käsitteet sekä muodin tutkimuksen kehitys ja historia.

2. Kaupallisuus, trendit, brändit, markkinointi ja yritystoiminta.

3. Kestävä kehitys ja vastuullisuus.

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja antaa opintojakson opettaja.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Suoritetut tehtävät
- Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kurssilla on läsnäolovelvollisuus.

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 01.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 22

Koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
Opettaja
  • Esko Ahola
Vastuuopettaja

Esko Ahola

Ryhmät
  • MPKV21KP
    Muoti ja puvustus, päivätoteutus

Tavoitteet

- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Syvennät kohderyhmä- ja asiakaslähtöistä ajatteluasi.
- Osaat suunnitella ja tuottaa elämyksiä asiakkaalle.
- Perehdyt syvällisesti erilaisiin trendeihin, tyyleihin, lifestyleihin ja tuotteiden sisältämiin kulttuurisiin viesteihin.
- Sovellat omaa persoonallista näkemystäsi asiakkaan arvomaailmaa tukevaksi ja palvelevaksi kokonaisuudeksi.
- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Ymmärrät brändin rakentamisen merkityksen ja mahdollisuudet mitä moninaisimmissa yhteyksissä: elämystuotannosta ja tapahtumista aina yksittäisiin, konkreettisiin tuotteisiin kuten esimerkiksi vaatemallistoihin tai esiintymisasuihin.
- Osaat brändäämiseen liittyen mielikuvien ja visuaalisen markkinoinnin perusteita konkreettisella tasolla, visuaalisen ilmeen ideoinnissa ja konkreettisen materiaalin suunnittelussa.
- Opit kohderyhmäajattelua ja asiakaslähtöisyyttä tuotteen / palvelun markkinoinnin näkökulmasta.
- Opit elämysten suunnittelua ja tuottamista.

Sisältö

- Miten muodin ja tyylin teoriat (Simmel, Bourdieu, Schulze) auttavat analysoimaan ihmisten erilaisia elämysmaailmoja?
- Miten muokkaat persoonallista näkemystäsi asiakkaan tyyliin ja arvomaailmaan sopivaksi?
- Miten sovellat kansainvälistä trendi-informaatiota suunnitelmissasi, perehdyt alan messutoimintoihin ja hyödynnät materiaaleja välittävien agentuurien antamaa informaatiota?
- Miten havainnoit ja keräät aineistoa ajankohtaisista tyyli- ja pukeutumisilmiöistä?
- Miten analysoit valitsemaasi aihetta eri teorioiden tarjoamista lähtökohdista?
- Miten harjoitustyössä rajaat asiakkaasi / kohderyhmäsi ja tuotat hänen arvojaan, toiveitaan ja tarpeitaan palvelevan elämyksellisen tuotteen /palvelun.
- Asiakas /kohderyhmän edustaja osallistuu suunnitteluprosessiin alusta alkaen.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan kurssin edetessä. Opintojakson kuluessa opettaja jakaa oppimateriaalia, tiedostoja, linkkejä ym. kunkin lähiopetuskerran teeman mukaisesti Learn-alustalla. Materiaali on osin myös yksilöllistä riippuen kunkin henkilökohtaisesta isosta harjoitustehtävästä.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso muodostaa sisällöllisen jatkumon, jolloin opiskelijan tulee seurata opetusta (luentoja) alusta loppuun. Luentojen ohessa keskinäistä vuoropuhelua ja tuntitehtäviä, myös ryhmissä.
Yksilöllisestä väylästä (mahdollisesti osittaisesta) tulee keskustella opintojakson opettajan kanssa etukäteen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Varsinaista yhteistyötä ulkopuolisten tahojen kanssa ei ole, paitsi laajan harjoitustehtävän kohdalla konsultointia alan yritysten kanssa. Opintojakson sisällöissä on kyse myös vahvasti teoreettisista sisällöistä.

Tentit ja muut määräajat

Laaja henkilökohtainen tehtävä pienempien harjoitustehtävien lisäksi mittaa opiskelijan oppimista ja asioiden omaksumista opintojakson kuluessa. Kirjallista tenttiä ei järjestetä.

Kansainvälinen yhteistyö

Varsinaista kansainvälistä yhteistyötä, paitsi tiedon keräämistä kansainvälisistä vaatealan brändeistä, ei ole.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 5 op.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksin alkupuolella keskitytään pukeutumisen ja muodin sosiologiaan, muodin ja tyylin käsitteisiin ja muodin tutkimuksen kehitykseen ja historiaan.
Opintojakson jälkipuolella keskitytään kaupallisiin asioihin, trendeihin, brändeihin, markkinointiin ja yritystoimintaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja antaa opintojakson opettaja.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritetut eri tehtävät ja aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ovat arvioinnin perusteina.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 01.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 20

Koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
Opettaja
  • Esko Ahola
Vastuuopettaja

Esko Ahola

Ryhmät
  • MPKV20KP
    Muoti ja puvustus, päivätoteutus

Tavoitteet

- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Syvennät kohderyhmä- ja asiakaslähtöistä ajatteluasi.
- Osaat suunnitella ja tuottaa elämyksiä asiakkaalle.
- Perehdyt syvällisesti erilaisiin trendeihin, tyyleihin, lifestyleihin ja tuotteiden sisältämiin kulttuurisiin viesteihin.
- Sovellat omaa persoonallista näkemystäsi asiakkaan arvomaailmaa tukevaksi ja palvelevaksi kokonaisuudeksi.
- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Ymmärrät brändin rakentamisen merkityksen ja mahdollisuudet mitä moninaisimmissa yhteyksissä: elämystuotannosta ja tapahtumista aina yksittäisiin, konkreettisiin tuotteisiin kuten esimerkiksi vaatemallistoihin tai esiintymisasuihin.
- Osaat brändäämiseen liittyen mielikuvien ja visuaalisen markkinoinnin perusteita konkreettisella tasolla, visuaalisen ilmeen ideoinnissa ja konkreettisen materiaalin suunnittelussa.
- Opit kohderyhmäajattelua ja asiakaslähtöisyyttä tuotteen / palvelun markkinoinnin näkökulmasta.
- Opit elämysten suunnittelua ja tuottamista.

Sisältö

- Miten muodin ja tyylin teoriat (Simmel, Bourdieu, Schulze) auttavat analysoimaan ihmisten erilaisia elämysmaailmoja?
- Miten muokkaat persoonallista näkemystäsi asiakkaan tyyliin ja arvomaailmaan sopivaksi?
- Miten sovellat kansainvälistä trendi-informaatiota suunnitelmissasi, perehdyt alan messutoimintoihin ja hyödynnät materiaaleja välittävien agentuurien antamaa informaatiota?
- Miten havainnoit ja keräät aineistoa ajankohtaisista tyyli- ja pukeutumisilmiöistä?
- Miten analysoit valitsemaasi aihetta eri teorioiden tarjoamista lähtökohdista?
- Miten harjoitustyössä rajaat asiakkaasi / kohderyhmäsi ja tuotat hänen arvojaan, toiveitaan ja tarpeitaan palvelevan elämyksellisen tuotteen /palvelun.
- Asiakas /kohderyhmän edustaja osallistuu suunnitteluprosessiin alusta alkaen.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan kurssin edetessä. Opintojakson kuluessa opettaja jakaa oppimateriaalia, tiedostoja, linkkejä ym. kunkin lähiopetuskerran teeman mukaisesti Learn-alustalla. Materiaali on osin myös yksilöllistä riippuen kunkin henkilökohtaisesta isosta harjoitustehtävästä.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso muodostaa sisällöllisen jatkumon, jolloin opiskelijan tulee seurata opetusta (luentoja) alusta loppuun. Luentojen ohessa keskinäistä vuoropuhelua ja tuntitehtäviä, myös ryhmissä.
Yksilöllisestä väylästä (mahdollisesti osittaisesta) tulee keskustella opintojakson opettajan kanssa etukäteen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Varsinaista yhteistyötä ulkopuolisten tahojen kanssa ei ole, paitsi laajan harjoitustehtävän kohdalla konsultointia alan yritysten kanssa. Opintojakson sisällöissä on kyse myös vahvasti teoreettisista sisällöistä.

Tentit ja muut määräajat

Laaja henkilökohtainen tehtävä pienempien harjoitustehtävien lisäksi mittaa opiskelijan oppimista ja asioiden omaksumista opintojakson kuluessa. Kirjallista tenttiä ei järjestetä.

Kansainvälinen yhteistyö

Varsinaista kansainvälistä yhteistyötä, paitsi tiedon keräämistä kansainvälisistä vaatealan brändeistä, ei ole.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 5 op.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksin alkupuolella keskitytään pukeutumisen ja muodin sosiologiaan, muodin ja tyylin käsitteisiin ja muodin tutkimuksen kehitykseen ja historiaan.
Opintojakson jälkipuolella keskitytään kaupallisiin asioihin, trendeihin, brändeihin, markkinointiin ja yritystoimintaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja antaa opintojakson opettaja.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritetut eri tehtävät ja aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ovat arvioinnin perusteina.