Muoti, tyyli ja brändi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MP00DT27-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
24.01.2024 - 26.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
Opettaja
- Tuula Pöyhönen
Vastuuopettaja
Maarit Kalmakurki
Ryhmät
-
MPKV22KPMuoti ja puvustus, päivätoteutus
- 24.01.2024 11:45 - 14:15, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 29.01.2024 10:15 - 12:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 06.02.2024 09:00 - 12:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 13.02.2024 09:00 - 12:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 08.03.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 11.03.2024 12:00 - 16:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 15.03.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 22.03.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 26.03.2024 12:00 - 14:15, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 26.03.2024 12:00 - 14:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 05.04.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 12.04.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 15.04.2024 12:00 - 16:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 19.04.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
- 26.04.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
Tavoitteet
- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Syvennät kohderyhmä- ja asiakaslähtöistä ajatteluasi.
- Osaat suunnitella ja tuottaa elämyksiä asiakkaalle.
- Perehdyt syvällisesti erilaisiin trendeihin, tyyleihin, lifestyleihin ja tuotteiden sisältämiin kulttuurisiin viesteihin.
- Sovellat omaa persoonallista näkemystäsi asiakkaan arvomaailmaa tukevaksi ja palvelevaksi kokonaisuudeksi.
- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Ymmärrät brändin rakentamisen merkityksen ja mahdollisuudet mitä moninaisimmissa yhteyksissä: elämystuotannosta ja tapahtumista aina yksittäisiin, konkreettisiin tuotteisiin kuten esimerkiksi vaatemallistoihin tai esiintymisasuihin.
- Osaat brändäämiseen liittyen mielikuvien ja visuaalisen markkinoinnin perusteita konkreettisella tasolla, visuaalisen ilmeen ideoinnissa ja konkreettisen materiaalin suunnittelussa.
- Opit kohderyhmäajattelua ja asiakaslähtöisyyttä tuotteen / palvelun markkinoinnin näkökulmasta.
- Opit elämysten suunnittelua ja tuottamista.
Sisältö
- Miten muodin ja tyylin teoriat (Simmel, Bourdieu, Schulze) auttavat analysoimaan ihmisten erilaisia elämysmaailmoja?
- Miten muokkaat persoonallista näkemystäsi asiakkaan tyyliin ja arvomaailmaan sopivaksi?
- Miten sovellat kansainvälistä trendi-informaatiota suunnitelmissasi, perehdyt alan messutoimintoihin ja hyödynnät materiaaleja välittävien agentuurien antamaa informaatiota?
- Miten havainnoit ja keräät aineistoa ajankohtaisista tyyli- ja pukeutumisilmiöistä?
- Miten analysoit valitsemaasi aihetta eri teorioiden tarjoamista lähtökohdista?
- Miten harjoitustyössä rajaat asiakkaasi / kohderyhmäsi ja tuotat hänen arvojaan, toiveitaan ja tarpeitaan palvelevan elämyksellisen tuotteen /palvelun.
- Asiakas /kohderyhmän edustaja osallistuu suunnitteluprosessiin alusta alkaen.
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan kurssin aikana.
Opintojakson kuluessa opettaja jakaa oppimateriaalia, tiedostoja, linkkejä ym. kunkin lähiopetuskerran teeman mukaisesti Learn-alustalla. Materiaali on osin myös yksilöllistä riippuen kunkin henkilökohtaisesta harjoitustehtävästä ja kiinnostuksesta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso muodostaa sisällöllisen jatkumon, jolloin opiskelijan tulee seurata opetusta (luentoja) alusta loppuun. Luentojen ohessa keskinäistä vuoropuhelua ja tuntitehtäviä, myös ryhmissä.
Yksilöllisestä väylästä (mahdollisesti osittaisesta) tulee keskustella opintojakson opettajan kanssa etukäteen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei varsinaista yhteistyötä ulkopuolisten tahojen kanssa.
Opintotehtävässään opiskelija on yhteydessä alalla toimiviin yrityksiin tai tekijöihin.
Opintojakson sisällöt painottavat alan teoreettista tuntemusta.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ei tenttiä.
Tuntitehtävät ja kurssin lopputehtävä.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei kansainvälistäyhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 5 op.
Toteutuksen osien kuvaus
1. Pukeutumisen ja muodin sosiologia, muodin ja tyylin käsitteet sekä muodin tutkimuksen kehitys ja historia.
2. Kaupallisuus, trendit, brändit, markkinointi ja yritystoiminta.
3. Kestävä kehitys ja vastuullisuus.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja antaa opintojakson opettaja.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Suoritetut tehtävät
- Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kurssilla on läsnäolovelvollisuus.