Muoti, tyyli ja brändi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MP00DT27-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.11.2023 - 17.11.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
24.01.2024 - 26.04.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Opettajat
- Tuula Pöyhönen
- Vastuuopettaja
- Maarit Kalmakurki
- Ryhmät
-
MPKV22KPMuoti ja puvustus, päivätoteutus
- Opintojakso
- MP00DT27
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 2 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 26.04.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003 |
148
Byod-/teorialuokka (26+1), päärakennus
|
Tavoitteet
- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Syvennät kohderyhmä- ja asiakaslähtöistä ajatteluasi.
- Osaat suunnitella ja tuottaa elämyksiä asiakkaalle.
- Perehdyt syvällisesti erilaisiin trendeihin, tyyleihin, lifestyleihin ja tuotteiden sisältämiin kulttuurisiin viesteihin.
- Sovellat omaa persoonallista näkemystäsi asiakkaan arvomaailmaa tukevaksi ja palvelevaksi kokonaisuudeksi.
- Tunnet muodin ja tyylin teorioita.
- Ymmärrät brändin rakentamisen merkityksen ja mahdollisuudet mitä moninaisimmissa yhteyksissä: elämystuotannosta ja tapahtumista aina yksittäisiin, konkreettisiin tuotteisiin kuten esimerkiksi vaatemallistoihin tai esiintymisasuihin.
- Osaat brändäämiseen liittyen mielikuvien ja visuaalisen markkinoinnin perusteita konkreettisella tasolla, visuaalisen ilmeen ideoinnissa ja konkreettisen materiaalin suunnittelussa.
- Opit kohderyhmäajattelua ja asiakaslähtöisyyttä tuotteen / palvelun markkinoinnin näkökulmasta.
- Opit elämysten suunnittelua ja tuottamista.
Sisältö
- Miten muodin ja tyylin teoriat (Simmel, Bourdieu, Schulze) auttavat analysoimaan ihmisten erilaisia elämysmaailmoja?
- Miten muokkaat persoonallista näkemystäsi asiakkaan tyyliin ja arvomaailmaan sopivaksi?
- Miten sovellat kansainvälistä trendi-informaatiota suunnitelmissasi, perehdyt alan messutoimintoihin ja hyödynnät materiaaleja välittävien agentuurien antamaa informaatiota?
- Miten havainnoit ja keräät aineistoa ajankohtaisista tyyli- ja pukeutumisilmiöistä?
- Miten analysoit valitsemaasi aihetta eri teorioiden tarjoamista lähtökohdista?
- Miten harjoitustyössä rajaat asiakkaasi / kohderyhmäsi ja tuotat hänen arvojaan, toiveitaan ja tarpeitaan palvelevan elämyksellisen tuotteen /palvelun.
- Asiakas /kohderyhmän edustaja osallistuu suunnitteluprosessiin alusta alkaen.
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan kurssin aikana.
Opintojakson kuluessa opettaja jakaa oppimateriaalia, tiedostoja, linkkejä ym. kunkin lähiopetuskerran teeman mukaisesti Learn-alustalla. Materiaali on osin myös yksilöllistä riippuen kunkin henkilökohtaisesta harjoitustehtävästä ja kiinnostuksesta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso muodostaa sisällöllisen jatkumon, jolloin opiskelijan tulee seurata opetusta (luentoja) alusta loppuun. Luentojen ohessa keskinäistä vuoropuhelua ja tuntitehtäviä, myös ryhmissä.
Yksilöllisestä väylästä (mahdollisesti osittaisesta) tulee keskustella opintojakson opettajan kanssa etukäteen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei varsinaista yhteistyötä ulkopuolisten tahojen kanssa.
Opintotehtävässään opiskelija on yhteydessä alalla toimiviin yrityksiin tai tekijöihin.
Opintojakson sisällöt painottavat alan teoreettista tuntemusta.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ei tenttiä.
Tuntitehtävät ja kurssin lopputehtävä.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei kansainvälistäyhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 5 op.
Toteutuksen osien kuvaus
1. Pukeutumisen ja muodin sosiologia, muodin ja tyylin käsitteet sekä muodin tutkimuksen kehitys ja historia.
2. Kaupallisuus, trendit, brändit, markkinointi ja yritystoiminta.
3. Kestävä kehitys ja vastuullisuus.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja antaa opintojakson opettaja.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Suoritetut tehtävät
- Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kurssilla on läsnäolovelvollisuus.