Skip to main content

Fashion, style and brand (5 cr)

Code: MP00DT27-3003

General information


Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

24.01.2024 - 26.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Culture

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Degree Programme in Fashion and Costume Design

Teachers

  • Tuula Pöyhönen

Teacher in charge

Maarit Kalmakurki

Groups

  • MPKV22KP
    Fashion and costume design, full-time studies
  • 24.01.2024 11:45 - 14:15, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 29.01.2024 10:15 - 12:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 06.02.2024 09:00 - 12:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 13.02.2024 09:00 - 12:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 08.03.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 11.03.2024 12:00 - 16:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 15.03.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 22.03.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 26.03.2024 12:00 - 14:15, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 26.03.2024 12:00 - 14:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 05.04.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 12.04.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 15.04.2024 12:00 - 16:00, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 19.04.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003
  • 26.04.2024 09:00 - 11:30, Muoti, tyyli ja brändi MP00DT27-3003

Objective

- You learn fashion and style theories.
- You deepen your target group and customer-oriented thinking.
- You can design and produce experiences for users.
- You study the different trends, styles, lifestyle, and the cultural messages of products.
- You produce a service, applying and shaping existing products considering the needs of the target group.
- You learn fashion and style theories.
- You understand the importance of brand-building and its opportunities in a variety of contexts: the production of experience and events, concrete products, such as clothing collections and costumes.
- You learn the criteria of visual marketing and design the visual image and marketing material.
- You learn target group thinking and customer-oriented approach in product / service marketing.
- You learn to design and produce experiences.

Content

- How do style and fashion theories (Simmel, Bourdieu, Schulze) help you analyse different kind of experience worlds of consumers?
- How to adapt your vision to the style and values of the client?
- How to apply international trend information to your design, become familiar with fairs in the field, and make use of information provided by material supply agencies?
- How to observe and collect data related to the changing fashion and interior design?
- How to analyse your selected topic from the viewpoints of different theories?
- How to carry out an exercise in which you define the client or target group and create a product or service, which serves their values, hopes and needs?
- The client / representative of the target group will take part in the design process from the beginning.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan kurssin aikana.

Opintojakson kuluessa opettaja jakaa oppimateriaalia, tiedostoja, linkkejä ym. kunkin lähiopetuskerran teeman mukaisesti Learn-alustalla. Materiaali on osin myös yksilöllistä riippuen kunkin henkilökohtaisesta harjoitustehtävästä ja kiinnostuksesta.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso muodostaa sisällöllisen jatkumon, jolloin opiskelijan tulee seurata opetusta (luentoja) alusta loppuun. Luentojen ohessa keskinäistä vuoropuhelua ja tuntitehtäviä, myös ryhmissä.

Yksilöllisestä väylästä (mahdollisesti osittaisesta) tulee keskustella opintojakson opettajan kanssa etukäteen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei varsinaista yhteistyötä ulkopuolisten tahojen kanssa.
Opintotehtävässään opiskelija on yhteydessä alalla toimiviin yrityksiin tai tekijöihin.

Opintojakson sisällöt painottavat alan teoreettista tuntemusta.

Tentit ja muut määräajat

Ei tenttiä.

Tuntitehtävät ja kurssin lopputehtävä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei kansainvälistäyhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 5 op.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Pukeutumisen ja muodin sosiologia, muodin ja tyylin käsitteet sekä muodin tutkimuksen kehitys ja historia.

2. Kaupallisuus, trendit, brändit, markkinointi ja yritystoiminta.

3. Kestävä kehitys ja vastuullisuus.

Further information

Lisätietoja antaa opintojakson opettaja.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

- Suoritetut tehtävät
- Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kurssilla on läsnäolovelvollisuus.