Siirry suoraan sisältöön

Yrityksen visuaalinen viestintä ja brändin rakentaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: MO00ET82

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- ymmärrät graafisen ohjeiston merkityksen yrityksen viestinnässä
- osaat käyttää yrityksen ja asiakkaan huomioivaa viestintää
- ymmärrät visuaalisuuden brändin peruselementtinä
- ymmärrät brändin kokonaisvaltaisen hallinnan merkityksen
- osaat suunnitella ja rakentaa brändiä uudelle yritykselle
- osaat tehdä ratkaisuja brändin kehittämiseen liittyen

Sisältö

- Miten hallitset yrityksen visuaalista viestintää?
- Miten käytät visuaalisia elementtejä?
- Miten hallitset brändin suunnittelun perusteet?
- Kuinka kehität brändiä?
- Miten rakennat brändiä uudelle yritykselle?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Opettaja
  • Tarja Brola
Vastuuopettaja

Maarit Vahvanen

Ryhmät
  • VV2024-2025
    Valinnaiset opinnot 2024-2025

Tavoitteet

- ymmärrät graafisen ohjeiston merkityksen yrityksen viestinnässä
- osaat käyttää yrityksen ja asiakkaan huomioivaa viestintää
- ymmärrät visuaalisuuden brändin peruselementtinä
- ymmärrät brändin kokonaisvaltaisen hallinnan merkityksen
- osaat suunnitella ja rakentaa brändiä uudelle yritykselle
- osaat tehdä ratkaisuja brändin kehittämiseen liittyen

Sisältö

- Miten hallitset yrityksen visuaalista viestintää?
- Miten käytät visuaalisia elementtejä?
- Miten hallitset brändin suunnittelun perusteet?
- Kuinka kehität brändiä?
- Miten rakennat brändiä uudelle yritykselle?

Opiskelumateriaali

Kirjallisuutta:

Martti Korpijaakko & Heikki Nuutinen: Merkkejä maineesta – Tarinoita suomalaisista brändeistä, 2020
Martti Korpijaakko & Heikki Nuutinen: Merkkejä maineesta – Tarinoita suomalaisista brändeistä vol. 2, 2023
Alina Wheeler; Rob Meyerson: Designing Brand Identity : A Comprehensive Guide to the World of Brands and Branding, 2024
Juha Pohjola: Brändin ilmeen johtaminen, 2020
Pekka Ruokolainen, Brändikäsikirja: näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen! 2020

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä, opetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä, ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Tällä opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyöprojektia.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso suoritetaan Teamsin kautta etänä ja tehdään itsenäisiä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytysti suoritetut harjoitustehtävät.

Ilmoittautumisaika

14.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 40

Opettaja
  • Tarja Brola
Vastuuopettaja

Tarja Brola

Ryhmät
  • VV2024-2025
    Valinnaiset opinnot 2024-2025

Tavoitteet

- ymmärrät graafisen ohjeiston merkityksen yrityksen viestinnässä
- osaat käyttää yrityksen ja asiakkaan huomioivaa viestintää
- ymmärrät visuaalisuuden brändin peruselementtinä
- ymmärrät brändin kokonaisvaltaisen hallinnan merkityksen
- osaat suunnitella ja rakentaa brändiä uudelle yritykselle
- osaat tehdä ratkaisuja brändin kehittämiseen liittyen

Sisältö

- Miten hallitset yrityksen visuaalista viestintää?
- Miten käytät visuaalisia elementtejä?
- Miten hallitset brändin suunnittelun perusteet?
- Kuinka kehität brändiä?
- Miten rakennat brändiä uudelle yritykselle?

Opiskelumateriaali

Designing Brand Identity : A Comprehensive Guide to the World of Brands and Branding. Wheeler, Alina; Meyerson, Rob
John Wiley & Sons, Incorporated 2024

Brand Book : An Insider's Guide to Brand Building for Businesses and Organizations. Fielding, Daryl
Laurence King Publishing 2022

Brand Storytelling : Integrated Marketing Communications for the Digital Media Landscape. Quesenberry, Keith A; Coolsen, Michael
Rowman & Littlefield Publishers, Incorporated 2023

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso suoritetaan Teamsin kautta etänä ja tehdään itsenäisiä tehtäviä. Luentotallenteet saatavilla 1vk. ajan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustöiden palauttaminen hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 14.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Xentre (vanhennettu) – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Opettaja
  • Tarja Brola
Vastuuopettaja

Maarit Vahvanen

Ryhmät
  • VV2023-2024
    Valinnaiset opinnot 2023-2024

Tavoitteet

- ymmärrät graafisen ohjeiston merkityksen yrityksen viestinnässä
- osaat käyttää yrityksen ja asiakkaan huomioivaa viestintää
- ymmärrät visuaalisuuden brändin peruselementtinä
- ymmärrät brändin kokonaisvaltaisen hallinnan merkityksen
- osaat suunnitella ja rakentaa brändiä uudelle yritykselle
- osaat tehdä ratkaisuja brändin kehittämiseen liittyen

Sisältö

- Miten hallitset yrityksen visuaalista viestintää?
- Miten käytät visuaalisia elementtejä?
- Miten hallitset brändin suunnittelun perusteet?
- Kuinka kehität brändiä?
- Miten rakennat brändiä uudelle yritykselle?

Opiskelumateriaali

Alina Wheeler: Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding Team, 2017
Juha Pohjola: Brändin ilmeen johtaminen, 2020
Pekka Ruokolainen, Brändikäsikirja: näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen! 2020

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä, opetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä, ota yhteys opettajaan

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso suoritetaan Teamsin kautta etänä ja tehdään itsenäisiä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytysti suoritetut harjoitustehtävät.

Ilmoittautumisaika

02.01.2023 - 15.01.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Xentre (vanhennettu) – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Opettaja
  • Tarja Brola
Ryhmät
  • VV2022-2023
    Valinnaiset opinnot 2022-2023

Tavoitteet

- ymmärrät graafisen ohjeiston merkityksen yrityksen viestinnässä
- osaat käyttää yrityksen ja asiakkaan huomioivaa viestintää
- ymmärrät visuaalisuuden brändin peruselementtinä
- ymmärrät brändin kokonaisvaltaisen hallinnan merkityksen
- osaat suunnitella ja rakentaa brändiä uudelle yritykselle
- osaat tehdä ratkaisuja brändin kehittämiseen liittyen

Sisältö

- Miten hallitset yrityksen visuaalista viestintää?
- Miten käytät visuaalisia elementtejä?
- Miten hallitset brändin suunnittelun perusteet?
- Kuinka kehität brändiä?
- Miten rakennat brändiä uudelle yritykselle?

Opiskelumateriaali

Alina Wheeler: Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding Team, 2017
Juha Pohjola: Brändin ilmeen johtaminen, 2020
Pekka Ruokolainen, Brändikäsikirja: näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen! 2020

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä, opetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä ja työhön integroitu oppimisväylä, ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoa täydentävät opinnot
Oikeita työelämän asiakasprojekteja voit tehdä kevään -23 opintojaksolla:
MO00DO50-3020 Innovaatio- ja yrittäjyysprojektit - Asiakasprojektit 1-10op.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso suoritetaan Teamsin kautta etänä ja tehdään itsenäisiä tehtäviä.

Opintojaksoa täydentävät opinnot: MO00DO50-3020 Innovaatio- ja yrittäjyysprojektit - Asiakasprojektit 1-10op.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytysti suoritetut harjoitustehtävät. Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.