Graafisen suunnittelun ohjelmatLaajuus (5 op)
Tunnus: MU00DV93
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 21
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Suvi Pylvänen
- Sarah-Jane Leavey
Ryhmät
-
GDKV25KMGame design, part-time studies
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Opiskelumateriaali
Materiaali Learnissä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.
Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.
Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.
TKI ja työelämäyhteistyö
Osa tehtävistä kytkeytyy opiskelijoiden tekemään peliprojektiin.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 22
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Nicholas Sweetman
Vastuuopettaja
Suvi Pylvänen
Ryhmät
-
SKKV24SPSisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Opiskelumateriaali
Kurssimateriaalit ja kotitehtävät toimitetaan (pääosin) Learnin kautta. Materiaaliin sisältyy erilaisia harjoitustehtäviä, tukimateriaalia ja tutoriaaleja. Opiskelija tarvitsee Adoben ohjelmiston kotitehtävien tekemiseen, joka hankkimalla ne kotiin tai tekemällä tehtävät kampuksella.
Tunneilla käydyistä asioista ei pääsääntöisesti tehdä erillistä materiaalipakettia etäoppimiskäyttöön. Toisin sanoen, oppilaat tekevät tarvittaessa muistiinpanoja tunnilla, ja poissaolo tilanteessa oppilas on itse velvollinen selvittämään tunnin sisällön (esimerkiksi kysymällä ryhmän muilta opiskelijoilta).
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Osallistut oppitunneille annetun aikataulun mukaan. Oppituntiharjoitusten lisäksi tehdään erikseen annettavia, itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä.
Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
- kurssitehtävät on palautettava ajallaan Learnin palautuskansioihin (tai erikseen ilmoitettavaan paikkaan)
- jos tehtävä ei palaudu ajoissa, tehtävä voidaan palauttaa kurssin lopussa. Tällöin tehtävästä ei kuitenkaan saa palautetta
- jos opiskelija on estynyt toimittamasta tehtäviä ajallaan, on mahdollisesta lykkäyksestä neuvoteltava opettajan kanssa hyvissä ajoin
- jos kaikkia tehtäviä ei ole palautettu kurssin päättyessä tai erikseen sovittuun päivämäärään mennessä, kurssisuoritus arvioidaan palautettujen tehtävien perusteella (pääsääntöisesti 70% palautuksista ja mahdolliset lopputyöt vaaditaan läpipääsyyn). Jos kurssin päättyessä riittäviä tehtäviä ei ole palautettu, voi oppilas palauttaa kaikki tehtävät 1 vuoden sisällä kurssin päättymisestä erikseen sovittuna ajankohtana. Tällä tehtävistä ei anneta erillistä palautetta.
Opiskelijan työmäärä
Luokassa opiskelija osallistuu tehtäviin harjoituksiin, ja saa säännöllistä palautetta ja apua. Luokkajan ulkopuolella opiskelija suorittaa itsenäisesti kotitehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Kurssilla käydään seuraavia asioita:
- Illustraattorin perusteet (shapes, pen tool, pathfinder, shape builder, liukuvärit, kuviot, väripaletit, artboardit, kuvien jäljentäminen yms.)
- Indesignin perusteet (sivuasetukset, masterit/parentit, paragraph styles, fontit, tulostus-/julkaisuasetukset, taitto, kuvatyökalut yms.)
- Photoshopin perusteita (valintatyökalut, maskaus, layerit, tehostelayerit yms.)
- erilaiset kuvaformaatit
- vektori- ja rasterigrafiikan erot
- tulostuksessa ja digitaalisessa julkaisussa huomioonotettavat asiat
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat tekijät:
- tunneille osallistuminen
- aikatauluissa pysyminen
- tehtävänannon seuraaminen
- palautettavien tehtävien laatu
- kehittymisen osoittaminen
- osaamisen soveltaminen (esim. kotitehtävän vieminen minimivaatimuksia pidemmälle)
Arvostelu: Hylätty: 0/-, Kesken: 1, Välttävä: 2, Kohtalainen: 3, Hyvä: 4, Erinomainen: 5
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 22
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Suvi Pylvänen
Ryhmät
-
GDKV24SPGame design, full-time studies
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Opiskelumateriaali
Materiaali Learnissä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Osallistut oppitunneille annetun aikataulun mukaan. Oppituntiharjoitusten lisäksi tehdään erikseen annettavia, itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä.
Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Osa tehtävistä kytkeytyy opiskelijoiden tekemään peliprojektiin.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Petri Hurme
Vastuuopettaja
Sanna Haapanen
Ryhmät
-
GRKV24SPGraafinen muotoilu, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Opiskelumateriaali
Learn alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei työelämäyhteistyötä.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Mikko Lehto
- Suvi Pylvänen
Vastuuopettaja
Suvi Pylvänen
Ryhmät
-
GDKV24KMGame design, part-time studies
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Opiskelumateriaali
Videot, linkit ja tutoriaalit Learnissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.
Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.
Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys Game Design näyttöpäivässä (show & tell day).
TKI ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen TKI-integraatio
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti ohjeistuksien avulla. Lähipäivillä töistä saa palautetta ja syvennetään osaamista.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toteutetut harjoitukset Illustratorissa ja InDesignissa
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
11.01.2024 - 25.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 23
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Suvi Pylvänen
Vastuuopettaja
Panu Vuoristo
Ryhmät
-
SKKV23SPSisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Opiskelumateriaali
Kurssimateriaalit toimitetaan oppituntien aikana Teamsin tai Learnin kautta. Kotitehtävät toimitetaan (pääosin) Learnin kautta.
Materiaaliin sisältyy erilaisia harjoitustehtäviä, tukimateriaalia ja tutoriaaleja.
Tunneilla käydyistä asioista ei pääsääntöisesti tehdä erillistä materiaalipakettia etäoppimiskäyttöön. Toisin sanoen, oppilaat tekevät tarvittaessa muistiinpanoja tunnilla, ja poissaolo tilanteessa oppilas on itse velvollinen selvittämään tunnin sisällön (esimerkiksi kysymällä ryhmän muilta opiskelijoilta)
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Perustuu työviikkoon.
Osallistut oppitunneille annetun aikataulun mukaan. Oppituntiharjoitusten lisäksi tehdään erikseen annettavia, itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä.
Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
- kurssitehtävät on palautettava ajallaan Learnin palautuskansioihin (tai erikseen ilmoitettavaan paikkaan)
- jos tehtävä ei palaudu ajoissa, tehtävä voidaan palauttaa kurssin lopussa. Tällöin tehtävästä ei kuitenkaan saa palautetta
- jos opiskelija on estynyt toimittamasta tehtäviä ajallaan, on mahdollisesta lykkäyksestä neuvoteltava opettajan kanssa hyvissä ajoin
- jos kaikkia tehtäviä ei ole palautettu kurssin päättyessä tai erikseen sovittuun päivämäärään mennessä, kurssisuoritus arvioidaan palautettujen tehtävien perusteella (pääsääntöisesti 70% palautuksista ja mahdolliset lopputyöt vaaditaan läpipääsyyn). Jos kurssin päättyessä riittäviä tehtäviä ei ole palautettu, voi oppilas palauttaa kaikki tehtävät 1 vuoden sisällä kurssin päättymisestä erikseen sovittuna ajankohtana. Tällä on kuitenkin laskeva vaikutus pisteytykseen eikä tehtävistä anneta erillistä palautetta
Opiskelijan työmäärä
Luokassa opiskelija osallistuu tehtäviin harjoituksiin, ja saa säännöllistä palautetta ja apua. Luokkajan ulkopuolella opiskelija suorittaa itsenäisesti kotitehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Kurssilla käydään seuraavia asioita:
- Illustraattorin perusteet (shapes, pen tool, pathfinder, shape builder, liukuvärit, kuviot, väripaletit, artboardit, kuvien jäljentäminen yms.)
- Indesignin perusteet (sivuasetukset, masterit/parentit, paragraph styles, fontit, tulostus-/julkaisuasetukset, taitto, kuvatyökalut yms.)
- Photoshopin perusteita (valintatyökalut, maskaus, layerit, tehostelayerit yms.)
- erilaiset kuvaformaatit
- vektori- ja rasterigrafiikan erot
- tulostuksessa ja digitaalisessa julkaisussa huomioonotettavat asiat
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat tekijät:
- tunneille osallistuminen
- aikatauluissa pysyminen
- tehtävänannon seuraaminen
- palautettavien tehtävien laatu
- kehittymisen osoittaminen
- osaamisen soveltaminen (esim. kotitehtävän vieminen minimivaatimuksia pidemmälle)
Arvostelu: Hylätty: 0/-, Kesken: 1, Välttävä: 2, Kohtalainen: 3, Hyvä: 4, Erinomainen: 5
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 24
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Mikko Lehto
- Suvi Pylvänen
Vastuuopettaja
Panu Vuoristo
Ryhmät
-
GDKV23SPGame design, full-time studies
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Opiskelumateriaali
Materiaali Learnissä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.
Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.
Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.
TKI ja työelämäyhteistyö
Osa tehtävistä kytkeytyy opiskelijoiden tekemään peliprojektiin.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 18.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Petri Hurme
Vastuuopettaja
Petri Hurme
Ryhmät
-
PAKV23KMPalvelumuotoilu, monimuoto
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Opiskelumateriaali
Luentomateriaalit, julkaistaan Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaa
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei liity TKI- tai työelämäyhteistyötä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 18.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Petri Hurme
Vastuuopettaja
Petri Hurme
Ryhmät
-
GRKV23SPGraafinen muotoilu, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Opiskelumateriaali
Luentomateriaalit, julkaistaan Learn-alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaa
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei liity TKI- tai työelämäyhteistyötä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Frans Silvennoinen
Vastuuopettaja
Frans Silvennoinen
Ryhmät
-
MPKV23KPMuoti ja puvustus, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Opettaja
- Nicholas Sweetman
- Suvi Pylvänen
Vastuuopettaja
Suvi Pylvänen
Ryhmät
-
GDKV23KMGame design, part-time studies
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Panu Vuoristo
Vastuuopettaja
Panu Vuoristo
Ryhmät
-
SKKV22SPSisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Opiskelumateriaali
Kurssimateriaalit toimitetaan oppituntien aikana Teamsin tai Learnin kautta. Kotitehtävät toimitetaan (pääosin) Learnin kautta.
Materiaaliin sisältyy erilaisia harjoitustehtäviä, tukimateriaalia ja tutoriaaleja.
Tunneilla käydyistä asioista ei pääsääntöisesti tehdä erillistä materiaalipakettia etäoppimiskäyttöön. Toisin sanoen, oppilaat tekevät tarvittaessa muistiinpanoja tunnilla, ja poissaolo tilanteessa oppilas on itse velvollinen selvittämään tunnin sisällön (esimerkiksi kysymällä ryhmän muilta opiskelijoilta)
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Perustuu työviikkoon.
Osallistut oppitunneille annetun aikataulun mukaan. Oppituntiharjoitusten lisäksi tehdään erikseen annettavia, itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä.
Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
- kurssitehtävät on palautettava ajallaan Learnin palautuskansioihin (tai erikseen ilmoitettavaan paikkaan)
- jos tehtävä ei palaudu ajoissa, tehtävä voidaan palauttaa kurssin lopussa. Tällöin tehtävästä ei kuitenkaan saa palautetta
- jos opiskelija on estynyt toimittamasta tehtäviä ajallaan, on mahdollisesta lykkäyksestä neuvoteltava opettajan kanssa hyvissä ajoin
- jos kaikkia tehtäviä ei ole palautettu kurssin päättyessä tai erikseen sovittuun päivämäärään mennessä, kurssisuoritus arvioidaan palautettujen tehtävien perusteella (pääsääntöisesti 70% palautuksista ja mahdolliset lopputyöt vaaditaan läpipääsyyn). Jos kurssin päättyessä riittäviä tehtäviä ei ole palautettu, voi oppilas palauttaa kaikki tehtävät 1 vuoden sisällä kurssin päättymisestä erikseen sovittuna ajankohtana. Tällä on kuitenkin laskeva vaikutus pisteytykseen eikä tehtävistä anneta erillistä palautetta
Opiskelijan työmäärä
Luokassa opiskelija osallistuu tehtäviin harjoituksiin, ja saa säännöllistä palautetta ja apua. Luokkajan ulkopuolella opiskelija suorittaa itsenäisesti kotitehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Kurssilla käydään seuraavia asioita:
- Illustraattorin perusteet (shapes, pen tool, pathfinder, shape builder, liukuvärit, kuviot, väripaletit, artboardit, kuvien jäljentäminen yms.)
- Indesignin perusteet (sivuasetukset, masterit/parentit, paragraph styles, fontit, tulostus-/julkaisuasetukset, taitto, kuvatyökalut yms.)
- Photoshopin perusteita (valintatyökalut, maskaus, layerit, tehostelayerit yms.)
- erilaiset kuvaformaatit
- vektori- ja rasterigrafiikan erot
- tulostuksessa ja digitaalisessa julkaisussa huomioonotettavat asiat
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat tekijät:
- tunneille osallistuminen
- aikatauluissa pysyminen
- tehtävänannon seuraaminen
- palautettavien tehtävien laatu
- kehittymisen osoittaminen
- osaamisen soveltaminen (esim. kotitehtävän vieminen minimivaatimuksia pidemmälle)
Arvostelu: Hylätty: 0/-, Kesken: 1, Välttävä: 2, Kohtalainen: 3, Hyvä: 4, Erinomainen: 5
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 01.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Opettaja
- Panu Vuoristo
Ryhmät
-
GDKV22SPGame design, full-time studies
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Frans Silvennoinen
- Panu Vuoristo
Vastuuopettaja
Panu Vuoristo
Ryhmät
-
MPKV22KPMuoti ja puvustus, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 23
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Petri Hurme
Vastuuopettaja
Petri Hurme
Ryhmät
-
GRKV22SPGraafinen muotoilu, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Opiskelumateriaali
Luentomateriaalit, julkaistaan Learn-alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei liity TKI- tai työelämäyhteistyötä.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Panu Vuoristo
Vastuuopettaja
Suvi Pylvänen
Ryhmät
-
GDKV22KMGame design, part-time studies
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Panu Vuoristo
Vastuuopettaja
Panu Vuoristo
Ryhmät
-
BTMKV22KPBiotuotemuotoilun koulutus, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 01.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Panu Vuoristo
Vastuuopettaja
Panu Vuoristo
Ryhmät
-
SKKV21SPSisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Opiskelumateriaali
Opintojakson kuluessa opettaja jakaa oppimateriaalia, tiedostoja, linkkejä ym. kunkin lähiopetuskerran teeman mukaisesti Learn-alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.
Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.
Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Kurssi on luonteeltaan peruskurssi, joten ei sellaisenaan soveltune hankekäyttöön
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssista ei järjestetä kirjallista tenttiä, mutta viikottaiset tehtävät on pääsääntöisesti palautettava seuraavaan oppituntiin mennessä. Suurempiin tehtäviin annetaan enemmän aikaa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelija osallistuu viikottaisille tunneille, ja tekee kunkin tunnin teeman mukaisesti mahdollisesti lisänä annettavat kotitehtävät. Lisäksi kurssilla suoritetaan yksi suurempi harjoitus.Kokonaistyömäärä vastaa viittä (5) opintopistettä.
Toteutuksen osien kuvaus
Kurssilla opiskelija oppii:
-käyttämään Adobe Illustratoria
-käyttämään Adobe Indesignia
-työskentelemään vektorigrafiikan parissa
-erilaisia kuvitustekniikoita
-taittamaan sisältöä julkaisukäyttöä varten
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja varten voi ottaa yhteyttä kurssin opettajaan
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat seuraavat tekijät:
-oppitunneille osallistuminen
-tehtävien palautukset
-palautettujen tehtävien toteutuksen laatu (mm. tehtävänannon ymmärtäminen, työpanos, edistymisen osoittaminen, työnjälki)
Arvosanat:
-Hylätty
-Kesken
-1: alin hyväksytty (osa tehtävistä puuttuu/ei juuri osallistumista opintoihin)
-2: välttävä (työjälki on heikkoa ja/tai osallistuminen on ollut minimaalista)
-3: tyydyttävä (kaikki tehtävät tehty, mutta huolimattomasti)
-4: hyvä (tehtävät on tehty oikein)
-5: erinomainen (tehtävät on tehty näyttävästi ja/tai ne osoittavat suurta työpanosta)
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 01.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Panu Vuoristo
Vastuuopettaja
Suvi Pylvänen
Ryhmät
-
GDKV21SPGame design, full-time studies
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta
Sisältö
Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?
Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.
Opiskelumateriaali
Videot, linkit ja tutoriaalit Learnissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.
Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.
Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys Game Design näyttöpäivässä (show & tell day).
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei TKI-yhteistyötä
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti ohjeistuksien ja videoiden avulla. Lähipäivillä töistä saa palautetta ja syvennetään osaamista.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toteutetut harjoitukset Illustratorissa ja InDesignissa