Siirry suoraan sisältöön

Ekologinen ja terveellinen rakentaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: RA00DW43

Laajuus

5 op

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 25.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 40

Koulutus
  • Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
  • Viivi Etholén
  • Anu Kuusela
Vastuuopettaja

Anu Kuusela

Ryhmät
  • RAKT22SP
    Rakennustekniikka, päivätoteutus

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Kotkan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu laboratorioympäristössä/simulaatioympäristössä. Läsnäolo simulaatioharjoituksissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti sekä ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 13 opetuskerrasta ja tunnilla sekä itsenäisesti tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään projektitehtävä.
• Opettajan ohjausta on saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti, paritehtävinä tai pienryhminä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa
• Opintojakso koostuu seitsemästä osa-alueesta. Tarkempi kuvaus on kohdassa toteutuksen osat.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla saattaa vierailla työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä.
Opintojakson projektityö pohjautuu ensimmäisen vuoden pientaloharjoitukseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla tehdään jokaisessa osiossa oppimistehtäviä. Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla on työpaja, jossa muodostetaan yhteistä käsitystä opiskelijoiden toisilleen luomien oppimistehtävien avulla. Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.

Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä. Opintojakson aikana tehdään projektitehtävä, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 t, josta noin 49 t on työjärjestyksen mukaisesti lähiopetusta ja noin 86 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Mitä tarkoitetaan terveellisellä rakentamisella?

2. Millainen tila koetaan terveelliseksi?

3. Mitä on ekologisuus?

4. Kuinka rakentamisen ekologisuutta voidaan parantaa?

5. Miten materiaaleja arvotetaan?

6. Mitä tarkoittaa materiaalien uudelleenkäytettävyys?

7. Miten ekologisuus ja terveellisyys toteutuu rakennuksen elinkaaren aikana?

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet

1. Ammattiterminologian hallinta

Käytät ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja asiantuntevasti eri tilanteissa.
Mukautat ammattikielen sopivaksi tilanteen mukaan, esimerkiksi asiantuntijakeskusteluissa, ryhmätöissä ja asiakastilanteissa.


2. Tiedonhankinta ja lähdekritiikki

Valitset monipuolisesti luotettavia tietolähteitä ja arvioit niitä kriittisesti, mukaan lukien niiden luotettavuus, ajankohtaisuus ja mahdolliset eturistiriidat.
Vertaat käyttämiäsi lähteitä ja analysoit niiden yhtäläisyyksiä ja eroja perustellen havaintosi.
Arvioit lähteen tarkoitusta ja kieltä, huomioiden mahdolliset vaikuttimet ja varmistat, että lähteesi ovat objektiivisia.


3. Itsenäinen ja innovatiivinen työskentely asiantuntijatehtävissä

Työskentelet itsenäisesti ja innovatiivisesti asiantuntijatehtävissä, osoittaen kykyä löytää omaperäisiä ratkaisuja ja hyödyntää aiemmin oppimaasi uusissa tilanteissa.
Osoitat ongelmanratkaisukykyä, sovellat oppimaasi tietoa tuloksellisesi ja käytät sitä itsenäisesti kurssin tehtävissä.
Otat vastuuta omasta työstäsi, asetat tavoitteita ja toimit suunnitelmallisesti.


4. Toiminnan edistäminen asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa

Osoitat ymmärrystä asiakas- ja käyttäjäkeskeisestä ajattelusta ja mukautat toimintaasi tarpeiden mukaan.
Kehität ja edistät toimintaa pienryhmässä ja tuot esiin uusia ideoita, jotka parantavat asiakas- tai käyttäjäkokemusta.
Osallistut aktiivisesti vuorovaikutukseen pienryhmässä, yhteisissä oppimistilanteissa sekä opettajien kanssa, viestit selkeästi ja teet yhteistyötä rakentavasti eri rooleissa ja tilanteissa.


5. Osaamisen kehittymisen osoittaminen (portfolio-osio)

Dokumentoit taitojesi kehittymistä opintojakson aikana ja reflektoit opittuja taitoja ja kokemuksia portfolion avulla.
Havainnollistat kehittymistäsi konkreettisin esimerkein, kuten materiaalien käytön optimointi, kemikaalikuorman vähentäminen ja energiansäästö projektin aikana.
Analysoit oppimisprosessiasi kriittisesti, tuoden esiin käytöstä poistetut ideat ja niiden vaikutuksen oppimiseesi.


6. Kriittinen ajattelu ja analyysi

Tarkastelet tietoa kriittisesti, arvioit sen logiikkaa ja perusteluja ja pohdit omia näkökulmiasi ja johtopäätöksiäsi.
Käsittelet asioita objektiivisesti eri näkökulmista ja tuotat perusteltuja ja huolellisesti dokumentoituja ratkaisuja.


7. Opintojakson tavoitteiden saavuttaminen

Hankit ja sovellat tietoa itsenäisesti, hyödyntäen aiemmin oppimaasi ja käyttämiäsi lähteitä ongelmanratkaisussa.
Käsittelet aiheita laajasti ja perustelet ratkaisut uskottavasti, ja lähdekritiikki on tunnistettavissa työssäsi.
Kehität työelämässä tarvittavia taitoja, kuten analysointia, viestintää ja yhteistyötaitoja, ja sovellat näitä koko opintojakson ajan.


Käytettävät arviointikriteerit

a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä
d. edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa



Arviointiasteikko: 1–5

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

06.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

9 - 30

Koulutus
  • Teollisen puurakentamisen koulutus
Opettaja
  • Anu Kuusela
Vastuuopettaja

Anu Kuusela

Ryhmät
  • PRSA22SP
    Teollinen puurakentaminen, päivätoteutus

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Toteutus sisältää kaksi lähiopetuskertaa Savonlinnan kampuksella ja lisäksi aikaan sitomatonta/aikaan sidottua työskentelyä verkkoympäristössä. Lähiopetusta annetaan arkipäivinä työjärjestyksen mukaisesti. Lähipäivien aikana käydään läpi opintojakson aloitus- ja lopetusajankohdat, sisältö, opiskelutavat, osaamisen osoittaminen sekä arviointi. Ainun tulee osallistua lähitapaamisiin (osallistumisvelvollisuus). Lähitapaamisten välillä opetus toteutetaan Teamsissa. Läsnäolo lähipäivissä on välttämätöntä.
• Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää laajan portfoliomuotoisen yksilötehtävän sekä tapaamissa toteutettavia oppimistehtäviä enimmäkseen pienryhmissä. Pienryhmätehtäviä ei voi korvata yksilötehtävinä. Portfolio palautetaan opintojakson päätteeksi.

• Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä.

• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

• Opintojakson arviointi koostuu sekä opettajan tekemästä arviosta että itsearvioinnista.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ei ole suunniteltua työelämäyhteistyötä, mutta sitä voidaan hyödyntää tilaisuuden tarjoutuessa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla tehdään tentti/Opintojakson päätteeksi tentti Exam-tenttiakvaariossa kampuksella.
Opintojaksolla on mahdollisesti tentti.

Opintojaksolla on aikataulutettu kehittämistehtävä, jonka prosessi ja tulokset sekä oppimista kuvaavan ajattelun tulee olla valmiina portfoliossa ilmoitettuun määräaikaan mennessä 4 -2 viikkoa ennen opintojakson päättymistä.

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Mikäli opintojakso jää kesken, sitä voi jatkaa ja kesken jäänyttä osaamisen näyttöä täydentää seuraavan toteutuksen aikana. Toteutusten välillä osaamisen näyttöä ei arvioida.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 45 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 90 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Mitä tarkoitetaan terveellisellä rakentamisella?
Millainen tila koetaan terveelliseksi?
Mitä on ekologisuus?
Millaisia ovat rakentamisen ekologiset ympäristövaikutukset ja miten ne liittyvät terveelliseen rakentamiseen?
Kuinka rakentamisen ekologisuutta voidaan parantaa ja mitä tapahtuu tilojen terveellisyydelle?
Miten materiaaleja arvotetaan ja mikä on arvottamisen yhteys ekologisuuteen ja terveellisyyteen?
Mitä tarkoittaa materiaalien uudelleenkäytettävyys ja mitä vaikutuksia uudelleenkäytöllä on ekologisuuteen ja terveellisyyteen?
Elinkaaresta elinkehään

Lisätietoja opiskelijoille

Kehittämistehtäväsi lähtökohtana on ensimmäisen vuoden pientaloharjoituksesi, joten varmista, että se on saatavillasi.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lähi- ja etäopetuksessa aktiivista osallistumista, tehtävien tekemistä ja henkilökohtaisen kehittämistehtävän eli portfolion tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.

Opintojakson arviointiasteikko: 1–5

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 19.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
  • Viivi Etholén
  • Anu Kuusela
Vastuuopettaja

Anu Kuusela

Ryhmät
  • RAKT21SP
    Rakennustekniikka, päivätoteutus

Opiskelumateriaali

Opintojakson harjoitus pohjautuu ensimmäisenä opiskeluvuonna tekemääsi pientaloharjoitukseen. Tarvitset sen suunnitelmat mukaasi opintojaksolle.

Learn aineisto sekä oman kiinnostuksesi mukaisesti itsenäisesti hankkimasi oppimistasi ja osaamistasi tukeva aineisto.

Verkkoaineisto:
muun muassa
Ympäristöhallinto, Rakennuksen terveellisyys, https://www.ymparisto.fi/fi-fi/rakentaminen/rakennuksen_terveellisyys_ja_esteettomyys/Rakennuksen_terveellisyys

Terveet tilat 2028, https://tilatjaterveys.fi/etusivu

Sisäilmayhdistys, Terveelliset tilat, https://www.sisailmayhdistys.fi/Terveelliset-tilat

Kirjasuositukset:
Kiertotalous rakennetussa ympäristössä, Rakennustietosäätiö, 2021

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Tässä vaihtoehdossa suunnittelet osaamistasi ja työnantajasi toimintaa kehittävän kehittämistehtävän yhdessä työnantajasi kanssa. Tässä vaihtoehdossa ensisijainen ohjaajasi on työnantajasi. Hyödynnä osaamisen osoittamisen ohjetta. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona

Opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä opiskelija ilmoittautuu aikaisemmin opintonsa aloittaneen ryhmän joko päivä- tai monimuotototeutukselle huomioiden että suorittamiseen on riittävä osaaminen (edeltävä osaaminen). Monimuotototeutuksien osalta on huomioitava että monimuoto alkaa joko toinen vuosi eli mahdollisesti nopeutus vain mahdollista päivätoteutuksena.

Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelijan on huomioitava että toteutukset eivät mene päällekkäin lukujärjestyksessä. Jokaisella toteutuksella on tietty läsnäolovaatimus ja tietyt pakolliset läsnäolotunnit.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoa ei ole kiinittetty TKI- tai yritysyhteistyöhön, mutta mahdollisuuden avautuessa yhteistyö on toteutettavissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Teet opintojakson harjoitukset ja itse- sekä mahdollisen vertaisarvioinnin opintojakson määräaikojen mukaisesti ja opintojakson päättymiseen mennessä.

Pääharjoitus
Lähtökohta: Ensimmäisenä opiskeluvuotena suunnittelemasi pientalo
Tässä harjoituksessa tarkastelet aikaisemmin tekemiäsi valintoja ja etsit niille ekologisempia ja terveellisempiä vaihtoehtoja. Lisäksi esität käyttötapoja rakennuksesta myöhemmin purettaville osille ja materiaaleille.

Muut harjoitukset:
Aihekohtaiset Learn harjoitukset.

Opiskelijan työmäärä

Noin 135 tuntia, josta
- noin 10 tuntia ennakko- ja / tai orientoivaa työskentelyä
- lähiopetusta ja työskentelyä noin 30 tuntia
- Teams ohjausta tarvittaessa 1–3 tuntia
- itsenäistä työskentelyä noin 90 tuntia
- noin 2 tuntia viestintää tms. oppimiseen liittyviä tehtäviä

Jokaisessa osiossa muodostat ensin ennakkokäsityksen käsiteltävästä aiheesta Learn aineiston avulla.
Tapaamisessa ja pienryhmäharjoituksissa muodostat muiden kanssa yhteisen käsityksen.
Tapaamisen jälkeen syvennät tietämystäsi tekemällä harjoituksia ja etsimällä aiheesta itsenäisesti sinua kiinnostavaa tietoa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Mitä tarkoitetaan terveellisellä rakentamisella?

2. Millainen tila koetaan terveelliseksi?

3. Mitä on ekologisuus?

4. Millaisia ovat rakentamisen ekologiset ympäristövaikutukset ja miten ne liittyvät terveelliseen rakentamiseen?

5. Kuinka rakentamisen ekologisuutta voidaan parantaa ja mitä tapahtuu tilojen terveellisyydelle?

6. Miten materiaaleja arvotetaan ja mikä on arvottamisen yhteys ekologisuuteen ja terveellisyyteen?

7. Mitä tarkoittaa materiaalien uudelleenkäytettävyys ja mitä vaikutuksia uudelleenkäytöllä on ekologisuuteen ja terveellisyyteen?

8. Elinkaaresta elinkehään

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on ennakkotehtävä, jonka teet ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Ennakkotehtävän tekeminen on edellytys, jotta ilmoittautumisesi hyväksytään. Ennakkotehtävän ohje on Learnissa. Ennakkotehtävä on video (5 min).

Tällä opintojaksolla kiinnitetään erityistä huomiota kykyysi hankkia itsenäisesti tietoa sekä tiedon hyödyntämiseesi ja soveltamiseen ongelmanratkaisussa. Opintojaksolla tarvitset kykyä käsitellä asioita kriittisesti ja eri näkökulmista. Perustelet vastauksesi laajasti, monipuolisesti ja uskottavasti. Vastausten tulee pääsääntöisesti olla sinun tuottamiasi, lähteitä hyödyntäviä, mutta ei lähteitä kopioiden. Osaamisen kehittymisessä pyrit konkreettisten työelämätaitojen kehittämiseen asettamalla tutkimuskysymyksiä, jotka koet itsellesi hyödyllisiksi.

Ilmoittautuminen

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään. Tee ennakkotehtävä, jotta ilmoittautumisesi vahvistetaan.

Läsnäolo

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opintojakson muihin tapaamisiin ei ole läsnäolopakkoa, mutta osaamisen näyttö on annettava kokonaisvaltaisesti eli opiskelijan on annettava näyttö aiheista, joita käsitellään lähitapaamisten ryhmätöissä.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Korvaava tai vaihtoehtoinen osaamisen osoittaminen

Tällä opintojaksolla on käytössä osaamisen osoittamisen ohje, jonka avulla voit suunnitella ja toteuttaa vaihtoehtoisia tai korvaavia osaamisen näytön osia. Opintojakson vastuuopettaja ei laadi korvaavia tehtäviä poissaolo tms. tapauksissa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen valmistumisvaiheessa

Opintojakson arviointi koostuu harjoituksien tuloksista sekä itsearvioinnin ja opettajan tekemän arvioinnin kokonaisuudesta.

Osaaminen opintojen loppuvaiheessa
• tiedollinen osaaminen
• taidollinen osaaminen
• tiimityötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
f. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Teollisen puurakentamisen koulutus
Opettaja
  • Anu Kuusela
Vastuuopettaja

Anu Kuusela

Ryhmät
  • PRSA21SP
    Teollinen puurakentaminen, päivätoteutus

Opiskelumateriaali

Opintojakson harjoitus pohjautuu ensimmäisenä opiskeluvuonna tekemääsi pientaloharjoitukseen. Tarvitset sen suunnitelmat mukaasi opintojaksolle.

Learn aineisto sekä oman kiinnostuksesi mukaisesti itsenäisesti hankkimasi oppimistasi ja osaamistasi tukeva aineisto.

Verkkoaineisto:
muun muassa
Ympäristöhallinto, Rakennuksen terveellisyys, https://www.ymparisto.fi/fi-fi/rakentaminen/rakennuksen_terveellisyys_ja_esteettomyys/Rakennuksen_terveellisyys

Terveet tilat 2028, https://tilatjaterveys.fi/etusivu

Sisäilmayhdistys, Terveelliset tilat, https://www.sisailmayhdistys.fi/Terveelliset-tilat

Kirjasuositukset:
Kiertotalous rakennetussa ympäristössä, Rakennustietosäätiö, 2021

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Tässä vaihtoehdossa suunnittelet osaamistasi ja työnantajasi toimintaa kehittävän kehittämistehtävän yhdessä työnantajasi kanssa. Tässä vaihtoehdossa ensisijainen ohjaajasi on työnantajasi. Hyödynnä osaamisen osoittamisen ohjetta. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona

Opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä opiskelija ilmoittautuu aikaisemmin opintonsa aloittaneen ryhmän joko päivä- tai monimuotototeutukselle huomioiden että suorittamiseen on riittävä osaaminen (edeltävä osaaminen). Monimuotototeutuksien osalta on huomioitava että monimuoto alkaa joko toinen vuosi eli mahdollisesti nopeutus vain mahdollista päivätoteutuksena.

Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelijan on huomioitava että toteutukset eivät mene päällekkäin lukujärjestyksessä. Jokaisella toteutuksella on tietty läsnäolovaatimus ja tietyt pakolliset läsnäolotunnit.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoa ei ole kiinittetty TKI- tai yritysyhteistyöhön, mutta mahdollisuuden avautuessa yhteistyö on toteutettavissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Teet opintojakson harjoitukset ja itse- sekä mahdollisen vertaisarvioinnin opintojakson määräaikojen mukaisesti ja opintojakson päättymiseen mennessä.

Pääharjoitus
Lähtökohta: Ensimmäisenä opiskeluvuotena suunnittelemasi pientalo
Tässä harjoituksessa tarkastelet aikaisemmin tekemiäsi valintoja ja etsit niille ekologisempia ja terveellisempiä vaihtoehtoja. Lisäksi esität käyttötapoja rakennuksesta myöhemmin purettaville osille ja materiaaleille.

Muut harjoitukset:
Aihekohtaiset Learn harjoitukset.

Opiskelijan työmäärä

Noin 135 tuntia, josta
- noin 10 tuntia ennakko- ja / tai orientoivaa työskentelyä
- lähiopetusta ja työskentelyä noin 30 tuntia
- Teams ohjausta tarvittaessa 1–3 tuntia
- itsenäistä työskentelyä noin 90 tuntia
- noin 2 tuntia viestintää tms. oppimiseen liittyviä tehtäviä

Jokaisessa osiossa muodostat ensin ennakkokäsityksen käsiteltävästä aiheesta Learn aineiston avulla.
Tapaamisessa ja pienryhmäharjoituksissa muodostat muiden kanssa yhteisen käsityksen.
Tapaamisen jälkeen syvennät tietämystäsi tekemällä harjoituksia ja etsimällä aiheesta itsenäisesti sinua kiinnostavaa tietoa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Mitä tarkoitetaan terveellisellä rakentamisella?

2. Millainen tila koetaan terveelliseksi?

3. Mitä on ekologisuus?

4. Millaisia ovat rakentamisen ekologiset ympäristövaikutukset ja miten ne liittyvät terveelliseen rakentamiseen?

5. Kuinka rakentamisen ekologisuutta voidaan parantaa ja mitä tapahtuu tilojen terveellisyydelle?

6. Miten materiaaleja arvotetaan ja mikä on arvottamisen yhteys ekologisuuteen ja terveellisyyteen?

7. Mitä tarkoittaa materiaalien uudelleenkäytettävyys ja mitä vaikutuksia uudelleenkäytöllä on ekologisuuteen ja terveellisyyteen?

8. Elinkaaresta elinkehään

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on ennakkotehtävä, jonka teet ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Ennakkotehtävän tekeminen on edellytys, jotta ilmoittautumisesi hyväksytään. Ennakkotehtävän ohje on Learnissa. Ennakkotehtävä on video (5 min).

Tällä opintojaksolla kiinnitetään erityistä huomiota kykyysi hankkia itsenäisesti tietoa sekä tiedon hyödyntämiseesi ja soveltamiseen ongelmanratkaisussa. Opintojaksolla tarvitset kykyä käsitellä asioita kriittisesti ja eri näkökulmista. Perustelet vastauksesi laajasti, monipuolisesti ja uskottavasti. Vastausten tulee pääsääntöisesti olla sinun tuottamiasi, lähteitä hyödyntäviä, mutta ei lähteitä kopioiden. Osaamisen kehittymisessä pyrit konkreettisten työelämätaitojen kehittämiseen asettamalla tutkimuskysymyksiä, jotka koet itsellesi hyödyllisiksi.

Ilmoittautuminen

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään. Tee ennakkotehtävä, jotta ilmoittautumisesi vahvistetaan.

Läsnäolo

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opintojakson muihin tapaamisiin ei ole läsnäolopakkoa, mutta osaamisen näyttö on annettava kokonaisvaltaisesti eli opiskelijan on annettava näyttö aiheista, joita käsitellään lähitapaamisten ryhmätöissä.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Korvaava tai vaihtoehtoinen osaamisen osoittaminen

Tällä opintojaksolla on käytössä osaamisen osoittamisen ohje, jonka avulla voit suunnitella ja toteuttaa vaihtoehtoisia tai korvaavia osaamisen näytön osia. Opintojakson vastuuopettaja ei laadi korvaavia tehtäviä poissaolo tms. tapauksissa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen valmistumisvaiheessa

Opintojakson arviointi koostuu harjoituksien tuloksista sekä itsearvioinnin ja opettajan tekemän arvioinnin kokonaisuudesta.

Osaaminen opintojen loppuvaiheessa
• tiedollinen osaaminen
• taidollinen osaaminen
• tiimityötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
f. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
  • Viivi Etholén
  • Anu Kuusela
Vastuuopettaja

Anu Kuusela

Ryhmät
  • RAKT21KM
    Rakennustekniikka, monimuoto

Opiskelumateriaali

Learn alusta löytyy osoitteesta: https://learn.xamk.fi/course/view.php?id=11544§ion=0#tabs-tree-start

Opintojakson harjoitus pohjautuu ensimmäisenä opiskeluvuonna tekemääsi pientaloharjoitukseen. Tarvitset sen suunnitelmat mukaasi opintojaksolle.

Learn aineisto sekä oman kiinnostuksesi mukaisesti itsenäisesti hankkimasi oppimistasi ja osaamistasi tukeva aineisto.

Verkkoaineisto:
muun muassa
Ympäristöhallinto, Rakennuksen terveellisyys, https://www.ymparisto.fi/fi-fi/rakentaminen/rakennuksen_terveellisyys_ja_esteettomyys/Rakennuksen_terveellisyys

Terveet tilat 2028, https://tilatjaterveys.fi/etusivu

Sisäilmayhdistys, Terveelliset tilat, https://www.sisailmayhdistys.fi/Terveelliset-tilat

Kirjasuositukset:
Kiertotalous rakennetussa ympäristössä, Rakennustietosäätiö, 2021

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Tässä vaihtoehdossa suunnittelet osaamistasi ja työnantajasi toimintaa kehittävän kehittämistehtävän yhdessä työnantajasi kanssa. Tässä vaihtoehdossa ensisijainen ohjaajasi on työnantajasi. Hyödynnä osaamisen osoittamisen ohjetta. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona

Opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä opiskelija ilmoittautuu aikaisemmin opintonsa aloittaneen ryhmän joko päivä- tai monimuotototeutukselle huomioiden että suorittamiseen on riittävä osaaminen (edeltävä osaaminen). Monimuotototeutuksien osalta on huomioitava että monimuoto alkaa joko toinen vuosi eli mahdollisesti nopeutus vain mahdollista päivätoteutuksena.

Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelijan on huomioitava että toteutukset eivät mene päällekkäin lukujärjestyksessä. Jokaisella toteutuksella on tietty läsnäolovaatimus ja tietyt pakolliset läsnäolotunnit.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoa ei ole kiinittetty TKI- tai yritysyhteistyöhön, mutta mahdollisuuden avautuessa yhteistyö on toteutettavissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Teet opintojakson harjoitukset ja itse- sekä mahdollisen vertaisarvioinnin opintojakson päättymiseen mennessä.

Pääharjoitus
Lähtökohta: Ensimmäisenä opiskeluvuotena suunnittelemasi pientalo
Tässä harjoituksessa tarkastelet aikaisemmin tekemiäsi valintoja ja etsit niille ekologisempia ja terveellisempiä vaihtoehtoja. Lisäksi esität käyttötapoja rakennuksesta myöhemmin purettaville osille ja materiaaleille.

Muut harjoitukset:
Aihekohtaiset Learn harjoitukset.

Opiskelijan työmäärä

Noin 135 tuntia, josta
- noin 10 tuntia ennakko- ja / tai orientoivaa työskentelyä
- lähiopetusta ja työskentelyä noin 30 tuntia
- Teams ohjausta tarvittaessa 1–3 tuntia
- itsenäistä työskentelyä noin 90 tuntia
- noin 2 tuntia viestintää tms. oppimiseen liittyviä tehtäviä

Jokaisessa osiossa muodostat ensin ennakkokäsityksen käsiteltävästä aiheesta Learn aineiston avulla.
Tapaamisessa ja pienryhmäharjoituksissa muodostat muiden kanssa yhteisen käsityksen.
Tapaamisen jälkeen syvennät tietämystäsi tekemällä harjoituksia ja etsimällä aiheesta itsenäisesti sinua kiinnostavaa tietoa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Mitä tarkoitetaan terveellisellä rakentamisella?

2. Millainen tila koetaan terveelliseksi?

3. Mitä on ekologisuus?

4. Millaisia ovat rakentamisen ekologiset ympäristövaikutukset ja miten ne liittyvät terveelliseen rakentamiseen?

5. Kuinka rakentamisen ekologisuutta voidaan parantaa ja mitä tapahtuu tilojen terveellisyydelle?

6. Miten materiaaleja arvotetaan ja mikä on arvottamisen yhteys ekologisuuteen ja terveellisyyteen?

7. Mitä tarkoittaa materiaalien uudelleenkäytettävyys ja mitä vaikutuksia uudelleenkäytöllä on ekologisuuteen ja terveellisyyteen?

8. Elinkaaresta elinkehään

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on ennakkotehtävä, jonka teet ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Ennakkotehtävän tekeminen on edellytys, jotta ilmoittautumisesi hyväksytään. Ennakkotehtävän ohje on Learnissa. Ennakkotehtävä on video (5 min).

Tällä opintojaksolla kiinnitetään erityistä huomiota kykyysi hankkia itsenäisesti tietoa sekä tiedon hyödyntämiseesi ja soveltamiseen ongelmanratkaisussa. Opintojaksolla tarvitset kykyä käsitellä asioita kriittisesti ja eri näkökulmista. Perustelet vastauksesi laajasti, monipuolisesti ja uskottavasti. Vastausten tulee pääsääntöisesti olla sinun tuottamiasi, lähteitä hyödyntäviä, mutta ei lähteitä kopioiden. Osaamisen kehittymisessä pyrit konkreettisten työelämätaitojen kehittämiseen asettamalla tutkimuskysymyksiä, jotka koet itsellesi hyödyllisiksi.

Ilmoittautuminen

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään. Tee ennakkotehtävä, jotta ilmoittautumisesi vahvistetaan.

Läsnäolo

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opintojakson muihin tapaamisiin ei ole läsnäolopakkoa, mutta osaamisen näyttö on annettava kokonaisvaltaisesti eli opiskelijan on annettava näyttö aiheista, joita käsitellään lähitapaamisten ryhmätöissä.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Korvaava tai vaihtoehtoinen osaamisen osoittaminen

Tällä opintojaksolla on käytössä osaamisen osoittamisen ohje, jonka avulla voit suunnitella ja toteuttaa vaihtoehtoisia tai korvaavia osaamisen näytön osia. Opintojakson vastuuopettaja ei laadi korvaavia tehtäviä poissaolo tms. tapauksissa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen valmistumisvaiheessa

Opintojakson arviointi koostuu harjoituksien tuloksista sekä itsearvioinnin ja opettajan tekemän arvioinnin kokonaisuudesta.

Osaaminen opintojen loppuvaiheessa
• tiedollinen osaaminen
• taidollinen osaaminen
• tiimityötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
f. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Anu Kuusela
Vastuuopettaja

Anu Kuusela

Ryhmät
  • PRSA20SP
    Teollinen puurakentaminen, päivätoteutus

Opiskelumateriaali

Learn aineisto sekä oman kiinnostuksesi mukaisesti itsenäisesti hankkimasi oppimistasi ja osaamistasi tukeva aineisto.

Verkkoaineisto:
muun muassa
Ympäristöhallinto, Rakennuksen terveellisyys, https://www.ymparisto.fi/fi-fi/rakentaminen/rakennuksen_terveellisyys_ja_esteettomyys/Rakennuksen_terveellisyys

Terveet tilat 2028, https://tilatjaterveys.fi/etusivu

Sisäilmayhdistys, Terveelliset tilat, https://www.sisailmayhdistys.fi/Terveelliset-tilat

Kirjasuositukset:
Kiertotalous rakennetussa ympäristössä, Rakennustietosäätiö, 2021

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Tässä vaihtoehdossa suunnittelet osaamistasi ja työnantajasi toimintaa kehittävän kehittämistehtävän yhdessä työnantajasi kanssa. Tässä vaihtoehdossa ensisijainen ohjaajasi on työnantajasi. Hyödynnä osaamisen osoittamisen ohjetta. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoa ei ole kiinittetty TKI- tai yritysyhteistyöhön, mutta mahdollisuuden avautuessa yhteistyö on toteutettavissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Teet opintojakson harjoitukset ja itse- sekä mahdollisen vertaisarvioinnin opintojakson päättymiseen mennessä.

Opiskelijan työmäärä

Noin 135 tuntia, josta
- noin 10 tuntia ennakko- ja / tai orientoivaa työskentelyä
- lähiopetusta ja työskentelyä noin 30 tuntia
- Teams ohjausta tarvittaessa 1–3 tuntia
- pienryhmätyöskentelyä noin 50 tuntia
- itsenäistä työskentelyä noin 40 tuntia
- noin 2 tuntia viestintää tms. oppimiseen liittyviä tehtäviä

Jokaisessa osiossa muodostat ensin ennakkokäsityksen käsiteltävästä aiheesta Learn aineiston avulla.
Tapaamisessa ja pienryhmäharjoituksissa muodostat muiden kanssa yhteisen käsityksen.
Tapaamisen jälkeen syvennät tietämystäsi tekemällä harjoituksia ja etsimällä aiheesta itsenäisesti sinua kiinnostavaa tietoa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Mitä tarkoitetaan terveellisellä rakentamisella?

2. Millainen tila koetaan terveelliseksi?

3. Mitä on ekologisuus?

4. Millaisia ovat rakentamisen ekologiset ympäristövaikutukset ja miten ne liittyvät terveelliseen rakentamiseen?

5. Kuinka rakentamisen ekologisuutta voidaan parantaa ja mitä tapahtuu tilojen terveellisyydelle?

6. Miten materiaaleja arvotetaan ja mikä on arvottamisen yhteys ekologisuuteen ja terveellisyyteen?

7. Mitä tarkoittaa materiaalien uudelleenkäytettävyys ja mitä vaikutuksia uudelleenkäytöllä on ekologisuuteen ja terveellisyyteen?

8. Elinkaaresta elinkehään

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on ennakkotehtävä, jonka teet ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Ennakkotehtävän tekeminen on edellytys, jotta ilmoittautumisesi hyväksytään. Ennakkotehtävän ohje on Learnissa, https://learn.xamk.fi/course/view.php?id=11544. Ennakkotehtävä on video (5 min). Learn alustalle pääset liittymään ryhmäavaimella: "Savonlinna".

Tällä opintojaksolla kiinnitetään erityistä huomiota kykyysi hankkia itsenäisesti tietoa sekä tiedon hyödyntämiseesi ja soveltamiseen ongelmanratkaisussa. Opintojaksolla tarvitset kykyä käsitellä asioita kriittisesti ja eri näkökulmista. Perustelet vastauksesi laajasti, monipuolisesti ja uskottavasti. Vastausten tulee pääsääntöisesti olla sinun tuottamiasi, lähteitä hyödyntäviä, mutta ei lähteitä kopioiden. Osaamisen kehittymisessä pyrit konkreettisten työelämätaitojen kehittämiseen asettamalla tutkimuskysymyksiä, jotka koet itsellesi hyödyllisiksi.

Ilmoittautuminen

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään. Tee ennakkotehtävä, jotta ilmoittautumisesi vahvistetaan.

Läsnäolo

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opintojakson muihin tapaamisiin ei ole läsnäolopakkoa, mutta osaamisen näyttö on annettava kokonaisvaltaisesti eli opiskelijan on annettava näyttö aiheista, joita käsitellään lähitapaamisten ryhmätöissä.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Korvaava tai vaihtoehtoinen osaamisen osoittaminen

Tällä opintojaksolla on käytössä osaamisen osoittamisen ohje, jonka avulla voit suunnitella ja toteuttaa vaihtoehtoisia tai korvaavia osaamisen näytön osia. Opintojakson vastuuopettaja ei laadi korvaavia tehtäviä poissaolo tms. tapauksissa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen valmistumisvaiheessa

Opintojakson arviointi koostuu harjoituksien tuloksista sekä itsearvioinnin ja opettajan tekemän arvioinnin kokonaisuudesta.

Osaaminen opintojen loppuvaiheessa
• tiedollinen osaaminen
• taidollinen osaaminen
• tiimityötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
f. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 24.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
  • Anna Keskinen
  • Anu Kuusela
Vastuuopettaja

Anu Kuusela

Ryhmät
  • RAKT20SP
    Rakennustekniikka, päivätoteutus

Opiskelumateriaali

Learn aineisto sekä oman kiinnostuksesi mukaisesti itsenäisesti hankkimasi oppimistasi ja osaamistasi tukeva aineisto.

Verkkoaineisto:
muun muassa
Ympäristöhallinto, Rakennuksen terveellisyys, https://www.ymparisto.fi/fi-fi/rakentaminen/rakennuksen_terveellisyys_ja_esteettomyys/Rakennuksen_terveellisyys

Terveet tilat 2028, https://tilatjaterveys.fi/etusivu

Sisäilmayhdistys, Terveelliset tilat, https://www.sisailmayhdistys.fi/Terveelliset-tilat

Kirjasuositukset:
Kiertotalous rakennetussa ympäristössä, Rakennustietosäätiö, 2021

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Tässä vaihtoehdossa suunnittelet osaamistasi ja työnantajasi toimintaa kehittävän kehittämistehtävän yhdessä työnantajasi kanssa. Tässä vaihtoehdossa ensisijainen ohjaajasi on työnantajasi. Hyödynnä osaamisen osoittamisen ohjetta. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoa ei ole kiinittetty TKI- tai yritysyhteistyöhön, mutta mahdollisuuden avautuessa yhteistyö on toteutettavissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Teet opintojakson harjoitukset ja itse- sekä mahdollisen vertaisarvioinnin opintojakson päättymiseen mennessä.

Opiskelijan työmäärä

Noin 135 tuntia, josta
- noin 10 tuntia ennakko- ja / tai orientoivaa työskentelyä
- lähiopetusta ja työskentelyä noin 30 tuntia
- Teams ohjausta tarvittaessa 1–3 tuntia
- pienryhmätyöskentelyä noin 50 tuntia
- itsenäistä työskentelyä noin 40 tuntia
- noin 2 tuntia viestintää tms. oppimiseen liittyviä tehtäviä

Jokaisessa osiossa muodostat ensin ennakkokäsityksen käsiteltävästä aiheesta Learn aineiston avulla.
Tapaamisessa ja pienryhmäharjoituksissa muodostat muiden kanssa yhteisen käsityksen.
Tapaamisen jälkeen syvennät tietämystäsi tekemällä harjoituksia ja etsimällä aiheesta itsenäisesti sinua kiinnostavaa tietoa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Mitä tarkoitetaan terveellisellä rakentamisella?

2. Millainen tila koetaan terveelliseksi?

3. Mitä on ekologisuus?

4. Millaisia ovat rakentamisen ekologiset ympäristövaikutukset ja miten ne liittyvät terveelliseen rakentamiseen?

5. Kuinka rakentamisen ekologisuutta voidaan parantaa ja mitä tapahtuu tilojen terveellisyydelle?

6. Miten materiaaleja arvotetaan ja mikä on arvottamisen yhteys ekologisuuteen ja terveellisyyteen?

7. Mitä tarkoittaa materiaalien uudelleenkäytettävyys ja mitä vaikutuksia uudelleenkäytöllä on ekologisuuteen ja terveellisyyteen?

8. Elinkaaresta elinkehään

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on ennakkotehtävä, jonka teet ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Ennakkotehtävän tekeminen on edellytys, jotta ilmoittautumisesi hyväksytään. Ennakkotehtävän ohje on Learnissa, jonka linkki on: https://learn.xamk.fi/course/view.php?id=11544
Learn alustan opintojakson ryhmäavain on RAKT20SP. Ennakkotehtävä on videotallenne (5 min).

Tällä opintojaksolla kiinnitetään erityistä huomiota kykyysi hankkia itsenäisesti tietoa sekä tiedon hyödyntämiseesi ja soveltamiseen ongelmanratkaisussa. Opintojaksolla tarvitset kykyä käsitellä asioita kriittisesti ja eri näkökulmista. Perustelet vastauksesi laajasti, monipuolisesti ja uskottavasti. Vastausten tulee pääsääntöisesti olla sinun tuottamiasi, lähteitä hyödyntäviä, mutta ei lähteitä kopioiden. Osaamisen kehittymisessä pyrit konkreettisten työelämätaitojen kehittämiseen asettamalla tutkimuskysymyksiä, jotka koet itsellesi hyödyllisiksi.

Ilmoittautuminen

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään. Tee ennakkotehtävä, jotta ilmoittautumisesi vahvistetaan.

Läsnäolo

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Korvaava tai vaihtoehtoinen osaamisen osoittaminen

Tällä opintojaksolla on käytössä osaamisen osoittamisen ohje, jonka avulla voit suunnitella ja toteuttaa vaihtoehtoisia tai korvaavia osaamisen näytön osia. Opintojakson vastuuopettaja ei laadi korvaavia tehtäviä poissaolo tms. tapauksissa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen valmistumisvaiheessa

Opintojakson arviointi koostuu harjoituksien tuloksista sekä itsearvioinnin ja opettajan tekemän arvioinnin kokonaisuudesta.

Osaaminen opintojen loppuvaiheessa
• tiedollinen osaaminen
• taidollinen osaaminen
• tiimityötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
f. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa