Siirry suoraan sisältöön

Elämyspedagoginen ohjausLaajuus (5 op)

Tunnus: YP00DU30

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa elämyspedagogisia kokonaisuuksia.
Osaat toimia elämyspedagogisen toiminnan ohjaajana valitsemallasi työelämäkentällä ja pystyt esittämään teoreettisia ja pedagogisia perusteluja valitsemallesi toiminnalle.
Osaat valita ryhmälle ja toimintaan sopivia reflektointimenetelmiä. Kehityt laji- ja menetelmätaidoissasi.

Sisältö

Miten suunnittelet elämyspedagogisen kokonaisuuden ja mikä on ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa?
Miksi kokemus tulee käsitellä ja millaisilla reflektoinnin keinoilla voit tukea kasvua ja kehitystä?
Millaisia elämyspedagogisia sovellutuksia ja ympäristöjä voit käyttää yhteisöpedagogin työssä?

Esitietovaatimukset

Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen -opintojakso 5op (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 28.03.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Savonlinnan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hannele Pulkamo
Ryhmät
  • KHSA23SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Tavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa elämyspedagogisia kokonaisuuksia.
Osaat toimia elämyspedagogisen toiminnan ohjaajana valitsemallasi työelämäkentällä ja pystyt esittämään teoreettisia ja pedagogisia perusteluja valitsemallesi toiminnalle.
Osaat valita ryhmälle ja toimintaan sopivia reflektointimenetelmiä. Kehityt laji- ja menetelmätaidoissasi.

Sisältö

Miten suunnittelet elämyspedagogisen kokonaisuuden ja mikä on ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa?
Miksi kokemus tulee käsitellä ja millaisilla reflektoinnin keinoilla voit tukea kasvua ja kehitystä?
Millaisia elämyspedagogisia sovellutuksia ja ympäristöjä voit käyttää yhteisöpedagogin työssä?

Opiskelumateriaali

Veevers, N. & Allison, P. 2011. Kurt Hahn: Inspirational, Visionary, Outdoor and Experiential Educator.
Leiden: Brill Academic Pub.

Lisäksi Learnissa oleva opiskelumateriaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Jos sinulla on aiempaa opintojakson osaamistavoitteisiin liittyvää osaamista tai oma ehdotus osan/kaikkien osaamistavoitteiden saavuttamiseksi, ole yhteydessä opettajaan ja neuvottele hänen kanssaan yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollisesti työelämäyhteistyötä paikallisten lasten ja nuorten järjestöjen kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta 60 h, itsenäistä yksilöllistä opiskelua 40 h, itsenäistä pienryhmäopiskelua 35 h. Yhteensä 135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvoitteiset päivät:

Aloitus 7.5.2024
Valmistautuminen maastojaksoon 30.5.2023
Maastojakso 4 - 6.6.2024

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen -opintojakso 5op (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Tommi Pantzar
Vastuuopettaja

Tommi Pantzar

Ryhmät
  • YPMI21SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus
  • YPMI22KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa elämyspedagogisia kokonaisuuksia.
Osaat toimia elämyspedagogisen toiminnan ohjaajana valitsemallasi työelämäkentällä ja pystyt esittämään teoreettisia ja pedagogisia perusteluja valitsemallesi toiminnalle.
Osaat valita ryhmälle ja toimintaan sopivia reflektointimenetelmiä. Kehityt laji- ja menetelmätaidoissasi.

Sisältö

Miten suunnittelet elämyspedagogisen kokonaisuuden ja mikä on ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa?
Miksi kokemus tulee käsitellä ja millaisilla reflektoinnin keinoilla voit tukea kasvua ja kehitystä?
Millaisia elämyspedagogisia sovellutuksia ja ympäristöjä voit käyttää yhteisöpedagogin työssä?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learn alustalla sekä tukikirjallisuus:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Keskinen, K. 2015. Seikkailijasta seikkailukasvattajaksi. Seikkailukasvatus ammattina. Kustannustalo Aavas oy.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella.

Opintojaksolla perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen lähitunneilla ja demonstraatioiden avulla opintojakson alussa. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa elämyspedagogista ohjauksta valitussa työelämäympäristössä pienryhmissä.

Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Lähiopetuksessa mukana oleville on tarjolla valmiita työelämäyhteistyökumppaneita, Urheilupuiston koulu, Kulttuuripaja Kajo ja Xamk Sport. Urheilupuiston koulun luontoliikunnan opintojaksolla olemme mukana koko kevään toteuttamassa yläkoululaisille elämyksellistä ja koulun kasvatustavoitteet täyttävää toimintaa yhteistyössä opintojakson opettajan kanssa. Kulttuuripaja Kajon kanssa toteutamme matalan kynnyksen luontotoimintaa 18-35 vuotiaille nuorille. Xamk Sportin hankkeen kanssa pistämme pystyy Mikkelin kampukselle luontoliikunta vuoron, jonka tavoitteet ja sisällön me tuotamme maalis-huhtikuussa. Mikäli sinulla on oma yhteisö, jossa voit toteuttaa ohjausosuudet, voit neuvotelloa siitä kurssin opettajan kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Tammi-helmikuu: johdantoluennot ja harjoitukset
Helmikuun loppu - huhtikuun puoliväli: työelämäprojektien suunnittelu ja toteutus, joitakin yhteisiä tapaamisia
Huhtikuun loppu: omien projektien esittely ja kokemuksen raportointi.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälisyysviikon vierailevia luennoitsijoita ja mahdollisuuksien mukaan myös etävierailuja tunneilla kansainvälisistä yhteistyökorkeakouluistamme.

Koko opiskelijaryhmämme on toteuttamassa kansainvälisyysviikon Outdoor -päivää 13.3. Susiniemessä kansainvälisille vieraillemme englanniksi.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso koostuu teoriaosasta 2op, toiminnallisesta osasta 1op ja omasta ohjausprojektista 2op. Tarkemmat sisällöt saat Learn alustalta.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioi, että opintojakso Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia. Elämyspedagogisen ohjauksen opintojakson ohjauksellisessa osuudessa hyödynnetään seikkailukavatuksen kurssin sisältöjä ja kokemuksia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0-5.
Toteutustapa: opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi

Esitietovaatimukset

Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen -opintojakso 5op (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Tommi Pantzar
Vastuuopettaja

Tommi Pantzar

Ryhmät
  • YPKV22KM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus

Tavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa elämyspedagogisia kokonaisuuksia.
Osaat toimia elämyspedagogisen toiminnan ohjaajana valitsemallasi työelämäkentällä ja pystyt esittämään teoreettisia ja pedagogisia perusteluja valitsemallesi toiminnalle.
Osaat valita ryhmälle ja toimintaan sopivia reflektointimenetelmiä. Kehityt laji- ja menetelmätaidoissasi.

Sisältö

Miten suunnittelet elämyspedagogisen kokonaisuuden ja mikä on ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa?
Miksi kokemus tulee käsitellä ja millaisilla reflektoinnin keinoilla voit tukea kasvua ja kehitystä?
Millaisia elämyspedagogisia sovellutuksia ja ympäristöjä voit käyttää yhteisöpedagogin työssä?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learn alustalla sekä tukikirjallisuus:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Keskinen, K. 2015. Seikkailijasta seikkailukasvattajaksi. Seikkailukasvatus ammattina. Kustannustalo Aavas oy.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö

Yksilölliset oppimisväylät

Tämä opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena Kouvolan kampuksella. Opintojakso koostuu kahdesta lähipäivästä Kouvolan kampuksella (17.1.2024 ja 27.3.2024) sekä itsenäisestä ohjausprojektista. Opintojakson ensimmäisenä lähipäivänä perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen teorian ja käytännön harjoitusten avulla. Kevään aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa elämyspedagogisen ohjauksen valitussa työelämäympäristössä. Opiskelija etsii oman työelämäkumppanin, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella ja toteuttaa. Toisena lähipäivänä esitellään ja vertaisarvioidaan omat toteutukset tai toteutussuunnitelmat, mikäli toteutus on myöhemmin keväällä/kesällä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Monimuotototeutus on automaattisesti integroitu työelämään. Voit toteuttaa tämän omalla työpaikalla, mikäli elämyspedagoginen ohjaus soveltuu työnkuvaasi (vaatii ohjattavan ryhmän).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toteutus vaatii, että etsit itsellesi työelämäkumppanin, johon suunnittelet ja toteutat ohjausprojektin yhdessä kyseisen yhteisön ohjaajien kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Tarkemmat tiedot Learn alustalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Voit halutessasi toteuttaa projektin monikulttuurisessa ympäristössä.

Opiskelijan työmäärä

Lähipäiviin osallistuminen ja niihin liittyvät tehtävät 1op
Ennakkotehtävä 2op
Oma projekti 2op

Yksi opintopiste vastaa noin 27h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Lähiopetuksessa saat valmiuksia elämyspedagogisen toiminnan suunnittelua ja ohjausta varten sekä tutustut kokemuksen käsittelyn menetelmiin.
Ennakkotehtävässä syvennyt teemaan annettujen materiaalien avulla ja kirjoitat omaa ohjausprojektiasi hydyttävän kirjallisen tuotoksen elämyspedagoisesta ohjauksesta.
Oman projektin suunnittelu ja toteutus
Oman projektin tai projektisuunnitelman esittely ja arviointi toisena lähipäivänä.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävyysehto: seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen -opintojakso (tai vastaavat tiedot) tulee olla suoritettuna ennen tätä kurssia. Voit tässä hyödyntää sillä kurssilla tehtyä suunnitelmaa ja toteuttaa sen.

Opintojakson ohjauksellinen osuus on mahdollista toteuttaa perustellusta syystä myös kesän aikana. Tällöin toteutuksen arviointi ja opintopisteiden saaminen siirtyy elokuun loppuun.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0-5.
Arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää asiantuntevasti elämyspedagogiikan ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
b. Osaat arvioida käyttämiäsi alan tietolähteitä kriittisesti.
c. Osaat työskennellä ryhmän jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata elämyspedagogisen ohjauksen haasteita.
d. Osaat arvioida elämyspedagogista ohjausta kohderyhmätilanteissa.
g. Osaat soveltaa kriittisesti seikkailukasvatusalan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Toteutustapa: opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi

Esitietovaatimukset

Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen -opintojakso 5op (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia.

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Tommi Pantzar
Vastuuopettaja

Tommi Pantzar

Ryhmät
  • YPMI20SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus
  • YPMI21KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa elämyspedagogisia kokonaisuuksia.
Osaat toimia elämyspedagogisen toiminnan ohjaajana valitsemallasi työelämäkentällä ja pystyt esittämään teoreettisia ja pedagogisia perusteluja valitsemallesi toiminnalle.
Osaat valita ryhmälle ja toimintaan sopivia reflektointimenetelmiä. Kehityt laji- ja menetelmätaidoissasi.

Sisältö

Miten suunnittelet elämyspedagogisen kokonaisuuden ja mikä on ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa?
Miksi kokemus tulee käsitellä ja millaisilla reflektoinnin keinoilla voit tukea kasvua ja kehitystä?
Millaisia elämyspedagogisia sovellutuksia ja ympäristöjä voit käyttää yhteisöpedagogin työssä?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learn alustalla sekä tukikirjallisuus:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Keskinen, K. 2015. Seikkailijasta seikkailukasvattajaksi. Seikkailukasvatus ammattina. Kustannustalo Aavas oy.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen lähitunneilla ja demonstraatioiden avulla opintojakson alussa. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa elämyspedagogista ohjauksta valitussa työelämäympäristössä pienryhmissä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Lähiopetuksessa mukana oleville on tarjolla valmiita työelämäyhteistyökumppaneita, Urheilupuiston koulu ja Xamk Sport. Urheilupuiston koulun luontoliikunnan opintojaksolla olemme mukana koko kevään toteuttamassa yläkoululaisille elämyksellistä ja koulun kasvatustavoitteet täyttävää toimintaa yhteistyössä opintojakson opettajan kanssa. Xamk Sportin hankkeen kanssa pistämme pystyy Mikkelin kampukselle luontoliikunta vuoron, jonka tavoitteet ja sisällön me tuotamme maalis-huhtikuussa. Muitakin kumppaneita on luultavasti tarjolla. Mikäli sinulla on oma yhteisö, jossa voit toteuttaa ohjausosuudet, voit neuvotelloa siitä kurssin opettajan kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Tammi-helmikuu: johdantoluennot ja harjoitukset
Helmikuun loppu - huhtikuu: työelämäprojektien suunnittelu ja toteutus, joitakin yhteisiä tapaamisia
Huhtikuun loppu: omien projektien esittely ja kokemuksen raportointi

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälisyysviikon vierailevia luennoitsijoita ja mahdollisuuksien mukaan myös etävierailuja tunneilla kansainvälisistä yhteistyökorkeakouluistamme.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso koostuu teoriaosasta 2op, toiminnallisesta osasta 1op ja omasta ohjausprojektista 2op. Tarkemmat sisällöt saat Learn alustalta.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioi, että opintojakso Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia. Elämyspedagogisen ohjauksen opintojakson ohjauksellisessa osuudessa hyödynnetään seikkailukavatuksen kurssin sisältöjä ja kokemuksia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0-5.
Toteutustapa: opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi

Esitietovaatimukset

Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen -opintojakso 5op (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Tommi Pantzar
Vastuuopettaja

Tommi Pantzar

Ryhmät
  • YPMI20KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa elämyspedagogisia kokonaisuuksia.
Osaat toimia elämyspedagogisen toiminnan ohjaajana valitsemallasi työelämäkentällä ja pystyt esittämään teoreettisia ja pedagogisia perusteluja valitsemallesi toiminnalle.
Osaat valita ryhmälle ja toimintaan sopivia reflektointimenetelmiä. Kehityt laji- ja menetelmätaidoissasi.

Sisältö

Miten suunnittelet elämyspedagogisen kokonaisuuden ja mikä on ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa?
Miksi kokemus tulee käsitellä ja millaisilla reflektoinnin keinoilla voit tukea kasvua ja kehitystä?
Millaisia elämyspedagogisia sovellutuksia ja ympäristöjä voit käyttää yhteisöpedagogin työssä?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learn alustalla sekä tukikirjallisuus:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Keskinen, K. 2015. Seikkailijasta seikkailukasvattajaksi. Seikkailukasvatus ammattina. Kustannustalo Aavas oy.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen lähitunneilla ja demonstraatioiden avulla opintojakson alussa. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa elämyspedagogista ohjauksta valitussa työelämäympäristössä pienryhmissä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Lähiopetuksessa mukana oleville on ainakin 2 valmista työelämäkumppania, Urheilupuiston koulu ja Juvenian kansainvälinen Empyre hanke. Urheilupuiston koulun luontoliikunnan opintojaksolla olemme mukana koko kevään toteuttamassa yläkoululaisille elämyksellistä ja koulun kasvatustavoitteet täyttävää toimintaa yhteistyössä opintojakson opettajan kanssa. Juvenian hankkeessa pääset kehittämään seikkailukasvatukseen linkittyvää toimintaa Mikkelin alueella kansainvälisten ammattilaisten ryhmässä. Mikäli sinulla on oma yhteisö, jossa voit toteuttaa ohjausosuudet, voit neuvotelloa siitä kurssin opettajan kanssa.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on vieraileva luennoitsija Saksasta, joka kertoo elämyspedagogisen toiminnan johtamisesta ja organisoinista Saksan suurimmassa elämyspedagogisessa leirikouluorganisaatiossa. Ryhmä osallistuu Juvenian kansainvälisen hankkeen loppuseminaariin huhtikuussa, jossa esitellään hankkeessa rakennettuja seikkailukasvatuksellisia ja kokemukselliseen oppimiseen perustuvia menetelmiä. Osa opiskelijoista on mukana suunnittelemassa näitä projekteja oppimistehtävänään.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso koostuu teoriaosasta 2op, toiminnallisesta osasta 1op ja omasta ohjausprojektista 2op. Tarkemmat sisällöt saat Learn alustalta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0-5.
Toteutustapa: opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi

Esitietovaatimukset

Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen -opintojakso 5op (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Tommi Pantzar
Vastuuopettaja

Tommi Pantzar

Ryhmät
  • YPKV20KM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus

Tavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa elämyspedagogisia kokonaisuuksia.
Osaat toimia elämyspedagogisen toiminnan ohjaajana valitsemallasi työelämäkentällä ja pystyt esittämään teoreettisia ja pedagogisia perusteluja valitsemallesi toiminnalle.
Osaat valita ryhmälle ja toimintaan sopivia reflektointimenetelmiä. Kehityt laji- ja menetelmätaidoissasi.

Sisältö

Miten suunnittelet elämyspedagogisen kokonaisuuden ja mikä on ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa?
Miksi kokemus tulee käsitellä ja millaisilla reflektoinnin keinoilla voit tukea kasvua ja kehitystä?
Millaisia elämyspedagogisia sovellutuksia ja ympäristöjä voit käyttää yhteisöpedagogin työssä?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learn alustalla sekä tukikirjallisuus:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Keskinen, K. 2015. Seikkailijasta seikkailukasvattajaksi. Seikkailukasvatus ammattina. Kustannustalo Aavas oy.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö

Yksilölliset oppimisväylät

Tämä opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena Kouvolan kampuksella. Opintojakso koostuu kahdesta lähipäivästä Kouvolan kampuksella (20.1.2022 ja 7.4.2022) sekä itsenäisestä ohjausprojektista. Opintojakson ensimmäisenä lähipäivänä perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen teorian ja käytännön harjoitusten avulla. Kevään aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa elämyspedagogisen ohjauksen valitussa työelämäympäristössä. Opiskelija etsii oman työelämäkumppanin, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella ja toteuttaa. Toisena lähipäivänä esitellään ja vertaisarvioidaan omat toteutukset tai toteutussuunnitelmat, mikäli toteutus on myöhemmin keväällä/kesällä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Monimuotototeutus on automaattisesti integroitu työelämään. Voit toteuttaa tämän omalla työpaikalla, mikäli elämyspedagoginen ohjaus soveltuu työnkuvaasi (vaatii ohjattavan ryhmän).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toteutus vaatii että etsit itsellesi työelämäkumppanin, johon suunnittelet ja toteutat ohjausprojektin yhdessä kyseisen yhteisön ohjaajien kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Tarkemmat tiedot Learn alustalla.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu teoriaosasta 2op, toiminnallisesta osasta 1op ja omasta ohjausprojektista 2op. Tarkemmat sisällöt saat Learn alustalta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0-5.
Toteutustapa: opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi

Esitietovaatimukset

Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen -opintojakso 5op (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia.