Skip to main content

Special education in the framework of youth educationLaajuus (5 cr)

Code: YP00DU17

Credits

5 op

Objective

You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.

You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.

You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.

You are able to combine expertise in child welfare with special education.

Content

What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?

What are the pedagogically different groups within youth education?

How is expertise in child welfare connected with skills in special education?

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

04.11.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 65

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPKV24KM
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)

Objective

You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.

You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.

You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.

You are able to combine expertise in child welfare with special education.

Content

What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?

What are the pedagogically different groups within youth education?

How is expertise in child welfare connected with skills in special education?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjalllisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset)

Opintoja nopeuttava väylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, joka kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä). Itsenäinen suoritusvaihtoehto on saatavilla 7.10.2024 alkaen. Saat itsenäisen suoritusvaihtoehdon lähettämällä pyynnön sähköpostitse opintojakson vastuuopettajalle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa tilanteen niin salliessa. Opiskelijat voivat valita opintojakson oppimistehtävän aiheeksi omiin intresseihin ja työelämän kokemuksiin / tarpeisiin kiinnittyvän tehtävän.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus ( 2x 8h lähiopetuspäivät) toteutetaan sekä lähiopetuksena Kouvolassa (8h) että verkko-opetuksena Teamsissa (4 + 4 h)
Itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää)

Further information

Opintojakso sisältyy 2. asteen jatkoväyläopintoihin.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 15.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI23SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Objective

You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.

You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.

You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.

You are able to combine expertise in child welfare with special education.

Content

What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?

What are the pedagogically different groups within youth education?

How is expertise in child welfare connected with skills in special education?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus
Muu opiskelumateriaali löytyy opintojakson Learn- alustalta

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä / työhön integroitu väylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Opintoja nopeuttava / työhön integroitu väylä kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa.
Opintojakson sisällöllisiä teemoja ohjaa vahva työelämävastaavuus. Opiskelija voi suunnata omaa oppimistaan niin intressiensä kuin työelämäkokemustensa viitekehyksessä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla on tentti keskeisistä sisältöalueista (luentomuistiinpanot ym. Learn -alustan materiaali). Näiden lisäksi tulee valita yksi yhteisökasvatusta käsittelevä teos, esimerkiksi jokin seuraavista:
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus tai
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy. tai
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Vaihtoehtoisesti jokin Learn-alustalla oleva yhteisökasvatusta käsittelevä tutkimus / tutkimusartikkeli.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus n.50 tuntia, itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää ja tentti)

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien. Oppimistehtävät arvioidaan hyv-hyl, tentti arvioidaan asteikolla 0-5.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5.

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

07.11.2023 - 15.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPKV23KVM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.

You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.

You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.

You are able to combine expertise in child welfare with special education.

Content

What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?

What are the pedagogically different groups within youth education?

How is expertise in child welfare connected with skills in special education?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjalllisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset)

Opintoja nopeuttava väylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, joka kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä). Itsenäinen suoritusvaihtoehto on saatavilla 2.10.2023 alkaen. Saat itsenäisen suoritusvaihtoehdon lähettämällä pyynnön sähköpostitse opintojakson vastuuopettajalle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa yhteiskunnallisen tilanteen niin salliessa.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus ( 2x 8h lähiopetuspäivät)
Itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää)

Further information

Opintojakso sisältyy 2. asteen jatkoväyläopintoihin.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

04.09.2023 - 15.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI22SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Objective

You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.

You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.

You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.

You are able to combine expertise in child welfare with special education.

Content

What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?

What are the pedagogically different groups within youth education?

How is expertise in child welfare connected with skills in special education?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä / työhön integroitu väylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Opintoja nopeuttava / työhön integroitu väylä kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla on tentti keskeisistä sisältöalueista.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus n.50 tuntia, itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää ja tentti)

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 28.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI22KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.

You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.

You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.

You are able to combine expertise in child welfare with special education.

Content

What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?

What are the pedagogically different groups within youth education?

How is expertise in child welfare connected with skills in special education?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.) Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä. Opintojakson keskeisiä sisällöllisiä teemoja ovat seuraavat: Erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän asiantuntijoita.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

08.11.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPKV22KM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.

You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.

You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.

You are able to combine expertise in child welfare with special education.

Content

What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?

What are the pedagogically different groups within youth education?

How is expertise in child welfare connected with skills in special education?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjalllisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset)

Opintoja nopeuttava väylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, joka kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä). Itsenäinen suoritusvaihtoehto on saatavilla 3.10.2022 alkaen. Saat itsenäisen suoritusvaihtoehdon lähettämällä pyynnön sähköpostitse opintojakson vastuuopettajalle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa yhteiskunnallisen tilanteen niin salliessa.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus ( 2x 8h lähiopetuspäivät)
Itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää)

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

29.08.2022 - 19.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI21SP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.

You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.

You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.

You are able to combine expertise in child welfare with special education.

Content

What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?

What are the pedagogically different groups within youth education?

How is expertise in child welfare connected with skills in special education?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojaksolla toteutetaan reflektoiva vierailukäynti yhteisökasvatusta toteuttavaan organisaatioon, mikäli yhteiskunnallinen tilanne sen mahdollistaa. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä / työhön integroitu väylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, joka kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä)

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla on tentti keskeisistä sisältöalueista.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus n.50 tuntia , itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää ja tentti)

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 29.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI21KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.

You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.

You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.

You are able to combine expertise in child welfare with special education.

Content

What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?

What are the pedagogically different groups within youth education?

How is expertise in child welfare connected with skills in special education?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojaksolla toteutetaan reflektoiva vierailukäynti yhteisökasvatusta toteuttavaan organisaatioon, mikäli yhteiskunnallinen tilanne sen mahdollistaa. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä / työhön integroitu väylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, joka kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä)

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus n.50 tuntia , itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää ja tentti)

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.