Siirry suoraan sisältöön

Ehkäisevä työ lasten, nuorten ja perheiden kanssaLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00AD47

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tiedät lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävän ehkäisevän työn perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot.
Sisäistät lasten, nuorten ja perheiden ehkäisevää työtä ohjaavan lainsäädännön.
Osaat tunnistaa lapsen ja nuoren kasvuympäristöön ja arkeen liittyviä voimavaroja ja haasteita.
Osaat hyödyntää ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä.
Osaat käyttää, soveltavaa ja arvioida erilaisia ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti.

Sisältö

Mitä ovat ehkäisevän lapsi-, nuoriso- ja perhetyön perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot?
Mikä on ehkäisevää lapsi-, nuoriso- ja perhetyötä ohjaava lainsäädäntö?
Miten tunnistat lapsen, nuoren ja perheen arkeen liittyviä voimavaroja ja vahvistat niitä?
Miten hyödynnät ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä?
Miten käytät, sovellat ja arvoit ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti?

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit.

Oppimateriaalit

Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa. Lapsi- ja perhekohtainen työ lastensuojelussa

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Karoliina Rötkö
  • Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
  • SOKT22SP
    Sosionomi, päivätoteutus
  • SOMI22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tiedät lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävän ehkäisevän työn perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot.
Sisäistät lasten, nuorten ja perheiden ehkäisevää työtä ohjaavan lainsäädännön.
Osaat tunnistaa lapsen ja nuoren kasvuympäristöön ja arkeen liittyviä voimavaroja ja haasteita.
Osaat hyödyntää ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä.
Osaat käyttää, soveltavaa ja arvioida erilaisia ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti.

Sisältö

Mitä ovat ehkäisevän lapsi-, nuoriso- ja perhetyön perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot?
Mikä on ehkäisevää lapsi-, nuoriso- ja perhetyötä ohjaava lainsäädäntö?
Miten tunnistat lapsen, nuoren ja perheen arkeen liittyviä voimavaroja ja vahvistat niitä?
Miten hyödynnät ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä?
Miten käytät, sovellat ja arvoit ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali kuvataan opintojakson alussa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työhön integroitu väylä:
Opiskelijat, jotka työskentelevät opintojakson aikana työsuhteessa ehkäisevässä työssä lasten, nuorten ja perheiden kanssa voivat tehdä osan opintojakson oppimistehtävistä liittäen ne omaan työhönsä. Työhön integroidusta tehtävästä tulee keskustella opintojakson opettajien kanssa heti opintojakson alussa.Työhön integroidun väylän opiskelijoita edelytetään läsnäoloa aloituswebinaarissa.

Nopeuttaminen: jos opintojaksolle mahtuu, on mahdollista nopeuttaa opintoja tulemalla mukaan toteutukseen, jos edeltävyysehdot täyttyvät.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintoajaksoon liitetään mahdollisuuksien mukaan työelämävierailuja ( esim.virtuaaliset) Ehkäisevässä työssä työskentelevät työhön integroidun väylän valitsevat liittävät tehtävät omaan työhön opintojakson alussa sovitulla tavalla.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso koostuu yksilö ja pienryhmätehtävistä, joiden määräajat kuvataan opintojakson alkaessa. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista lukujärjestykseen kiinnitettyihin webinaareihin.

Opiskelijan työmäärä

135h

Toteutuksen osien kuvaus

Toteutus sisältää lukujärjestykseen kiinnitettyjä aktiivista läsnäoloa edellyttäviä webinaareja. Lisäksi toteutus sisältää yksilö ja pienryhmätehtäviä, joiden määräajat kuvataan opintojakson alussa.
Lukujärjestykseen kiinniteyt läsnäoloa edellyttävät webinaarit ovat 27.9 klo 10.30-12.30, 2.10 klo 14-15, 30.10 klo 8.30-11, 5.11 klo 8.30-10.30 sekö 26.11 klo 8.30-12.00.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opintojakson webinaareihin sekä tehtävien tekemistä määräajoissa.Tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Opintojaksoon liittyy (tentin sijaan) yksi suurempi pienryhmätehtävä, joka arvioidaan asteikolla 0-5.

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

16.01.2024 - 19.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Karoliina Rötkö
  • Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät
  • SOKT22KM
    Sosionomi, monimuoto
  • SOMI22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tiedät lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävän ehkäisevän työn perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot.
Sisäistät lasten, nuorten ja perheiden ehkäisevää työtä ohjaavan lainsäädännön.
Osaat tunnistaa lapsen ja nuoren kasvuympäristöön ja arkeen liittyviä voimavaroja ja haasteita.
Osaat hyödyntää ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä.
Osaat käyttää, soveltavaa ja arvioida erilaisia ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti.

Sisältö

Mitä ovat ehkäisevän lapsi-, nuoriso- ja perhetyön perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot?
Mikä on ehkäisevää lapsi-, nuoriso- ja perhetyötä ohjaava lainsäädäntö?
Miten tunnistat lapsen, nuoren ja perheen arkeen liittyviä voimavaroja ja vahvistat niitä?
Miten hyödynnät ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä?
Miten käytät, sovellat ja arvoit ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti?

Opiskelumateriaali

Kaikille yhteistä ja pakollista opiskelumateriaalia on liitettynä Learn alustalle. Lisäksi oppintojaksoon sisältyy aktiivista tiedonhakua erillisen ohjeistuksen mukaan.

Yksilölliset oppimisväylät

Työhön integroitu väylä:
Opiskelijat, jotka työskentelevät opintojakson aikana työsuhteessa ehkäisevässä työssä lasten, nuorten ja perheiden kanssa voivat tehdä opintojakson oppimistehtät liittäen ne omaan työhönsä. Työhön integroidusta tehtävästä sovitaan opettajien kanssa infon jälkeen ja suorittaminen edellyttää info/aloituskertaan osallistumista.

Nopeuttaminen: jos opintojaksolle mahtuu, on mahdollista nopeuttaa opintoja tulemalla mukaan toteutukseen, jos edeltävyysehdot täyttyvät.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintoajakson toteutus sisältää mahdollisuuksien mukaan työelämävierailuja.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttiä.Opintojakso koostuu yksilö ja pieryhmätehtävistä, joiden määräajat sekä työskentelytapa kuvataan opintojakson Learn alustalla sekä infossa.Toteutus sisältää yhden laajemman arvioitavan tehtävän sekä orientoivia tehtäviä hyväksytty/hylätty asteikolla. Työviikkopohjaisen väylän opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osallistumista lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen sekä pienryhmätyöskentelyyn osallistumista sekä orientoivien ennakkotehtävien tekemistä sovituissa määräajoissa.

Opiskelijan työmäärä

135h

Toteutuksen osien kuvaus

Toteutus sisältää lukujärjestykseen kiinnitettyjä aktiivista läsnäoloa edellyttäviä webinaareja, joihin liittyy myös mahdollisuuksien mukaan työelämävierailuja.
Lisäksi toteutus sisältää itsenäistä tiedonhakua sekä yksilö -ja pienryhmätehtäviä, joiden määräajat kuvataan Learn alustalla sekä infossa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opintojakson webinaareihin sekä tehtävien tekemistä määräajoissa. Tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Opintojaksoon liittyy (tentin sijaan) kuitenkin yksi suurempi pienryhmätehtävä, joka arvioidaan asteikolla 1-5.

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

22.09.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 60

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Karoliina Rötkö
  • Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
  • SOKT21SP
    Sosionomi, päivätoteutus
  • SOMI21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tiedät lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävän ehkäisevän työn perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot.
Sisäistät lasten, nuorten ja perheiden ehkäisevää työtä ohjaavan lainsäädännön.
Osaat tunnistaa lapsen ja nuoren kasvuympäristöön ja arkeen liittyviä voimavaroja ja haasteita.
Osaat hyödyntää ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä.
Osaat käyttää, soveltavaa ja arvioida erilaisia ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti.

Sisältö

Mitä ovat ehkäisevän lapsi-, nuoriso- ja perhetyön perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot?
Mikä on ehkäisevää lapsi-, nuoriso- ja perhetyötä ohjaava lainsäädäntö?
Miten tunnistat lapsen, nuoren ja perheen arkeen liittyviä voimavaroja ja vahvistat niitä?
Miten hyödynnät ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä?
Miten käytät, sovellat ja arvoit ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali kuvataan opintojakson alussa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työhön integroitu väylä:
Opiskelijat, jotka työskentelevät opintojakson aikana työsuhteessa ehkäisevässä työssä lasten, nuorten ja perheiden kanssa voivat tehdä osan opintojakson oppimistehtävistä liittäen ne omaan työhönsä. Työhön integroidusta tehtävästä tulee keskustella opintojakson opettajien kanssa heti opintojakson alussa.Työhön integroidun väylän opiskelijoita edelytetään läsnäoloa aloituswebinaarissa.

Nopeuttaminen: jos opintojaksolle mahtuu, on mahdollista nopeuttaa opintoja tulemalla mukaan toteutukseen, jos edeltävyysehdot täyttyvät.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintoajaksoon liitetään mahdollisuuksien mukaan työelämävierailuja ( esim.virtuaaliset) Ehkäisevässä työssä työskentelevät työhön integroidun väylän valitsevat liittävät tehtävät omaan työhön opintojakson alussa sovitulla tavalla.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso koostuu yksilö ja pienryhmätehtävistä, joiden määräajat kuvataan opintojakson alkaessa. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista lukujärjestykseen kiinnitettyihin webinaareihin.

Opiskelijan työmäärä

135h

Toteutuksen osien kuvaus

Toteutus sisältää lukujärjestykseen kiinnitettyjä aktiivista läsnäoloa edellyttäviä webinaareja. Lisäksi toteutus sisältää yksilö ja pienryhmätehtäviä, joiden määräajat kuvataan opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opintojakson webinaareihin sekä tehtävien tekemistä määräajoissa.Tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Opintojaksoon liittyy (tentin sijaan) yksi suurempi pienryhmätehtävä, joka arvioidaan asteikolla 0-5.

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit.

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

18.01.2023 - 12.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 60

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Karoliina Rötkö
  • Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
  • SOMI21KM
    Sosionomi, monimuoto
  • SOKT21KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tiedät lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävän ehkäisevän työn perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot.
Sisäistät lasten, nuorten ja perheiden ehkäisevää työtä ohjaavan lainsäädännön.
Osaat tunnistaa lapsen ja nuoren kasvuympäristöön ja arkeen liittyviä voimavaroja ja haasteita.
Osaat hyödyntää ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä.
Osaat käyttää, soveltavaa ja arvioida erilaisia ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti.

Sisältö

Mitä ovat ehkäisevän lapsi-, nuoriso- ja perhetyön perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot?
Mikä on ehkäisevää lapsi-, nuoriso- ja perhetyötä ohjaava lainsäädäntö?
Miten tunnistat lapsen, nuoren ja perheen arkeen liittyviä voimavaroja ja vahvistat niitä?
Miten hyödynnät ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä?
Miten käytät, sovellat ja arvoit ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti?

Yksilölliset oppimisväylät

Työhön integroitu väylä:
Opiskelijat, jotka työskentelevät opintojakson aikana työsuhteessa ehkäisevässä työssä lasten, nuorten ja perheiden kanssa voivat tehdä osan opintojakson oppimistehtävistä liittäen ne omaan työhönsä. Työhön integroidusta tehtävästä tulee keskustella opintojakson opettajien kanssa heti opintojakson alussa ja tämä väylä edellyttää opettajien määrittelemiin webinaareihin osallistumista, joista myös sovitaan opintojakson alussa.

Nopeuttaminen: jos opintojaksolle mahtuu, on mahdollista nopeuttaa opintoja tulemalla mukaan toteutukseen, jos edeltävyysehdot täyttyvät.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintoajakson toteutukseen liittyy työelämävierailuja sekä mahdollisia tehtäviä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso koostuu yksilö ja peinryhmätehtävistä, joiden määräajat kuvataan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan työmäärä

135h

Toteutuksen osien kuvaus

Toteutus sisältää lukujärjestykseen kiinnitettyjä aktiivista läsnäoloa edellyttäviä webinaareja, joihin liittyy myös mahdollisuukisen mukaan työelämävieraluja.
Lisäksi toteutus sisältää itsenäistä tiedonhakkua sekä yksilö ja pienryhmätehtäviä, joiden määräajat kuvataan opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opintojakson webinaareihin sekä tehtävien tekemistä määräajoissa. Tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Opintojaksoon liittyy (tentin sijaan) kuitenkin yksi suurempi pienryhmätehtävä, joka arvioidaan asteikolla 1-5.

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 22.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Karoliina Rötkö
  • Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät
  • SOKT20SP
    Sosionomi, päivätoteutus
  • SOMI20SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tiedät lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävän ehkäisevän työn perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot.
Sisäistät lasten, nuorten ja perheiden ehkäisevää työtä ohjaavan lainsäädännön.
Osaat tunnistaa lapsen ja nuoren kasvuympäristöön ja arkeen liittyviä voimavaroja ja haasteita.
Osaat hyödyntää ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä.
Osaat käyttää, soveltavaa ja arvioida erilaisia ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti.

Sisältö

Mitä ovat ehkäisevän lapsi-, nuoriso- ja perhetyön perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot?
Mikä on ehkäisevää lapsi-, nuoriso- ja perhetyötä ohjaava lainsäädäntö?
Miten tunnistat lapsen, nuoren ja perheen arkeen liittyviä voimavaroja ja vahvistat niitä?
Miten hyödynnät ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä?
Miten käytät, sovellat ja arvoit ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti?

Yksilölliset oppimisväylät

Työhön integroitu väylä mahdollinen, jos opiskelija työskentelee ehkäisevässä työssä lasten, nuorten ja perheiden kanssa

TKI ja työelämäyhteistyö

Tähän opintojaksoon liittyy työelämäyhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

5 op ( 1 op = 27 h)

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksoon liittyy itsenäisiä sekä pienryhmässä/ parin kanssa tehtäviä sekä niihin liittyvää oheismateriaalia sekä itsenäistä tiedonhakua.Toteutukseen sisältyy lukujärjestykseen merkityt webinaarit. Aloituswebiaari on 5.9.2022 klo 14-16.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävä osaaminen
Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa tehtävistä ja ennakkotehtävistä arvioidaan asteikolla hyväksytty/ täydennettävä
Osassa tehtävissä asteikko1-5/ täydennettävä

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

01.02.2022 - 03.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Eija Vikman
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Jari Huotari

Ryhmät
  • SOMI20KM
    Sosionomi, monimuoto
  • SOKT20KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tiedät lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävän ehkäisevän työn perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot.
Sisäistät lasten, nuorten ja perheiden ehkäisevää työtä ohjaavan lainsäädännön.
Osaat tunnistaa lapsen ja nuoren kasvuympäristöön ja arkeen liittyviä voimavaroja ja haasteita.
Osaat hyödyntää ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä.
Osaat käyttää, soveltavaa ja arvioida erilaisia ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti.

Sisältö

Mitä ovat ehkäisevän lapsi-, nuoriso- ja perhetyön perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot?
Mikä on ehkäisevää lapsi-, nuoriso- ja perhetyötä ohjaava lainsäädäntö?
Miten tunnistat lapsen, nuoren ja perheen arkeen liittyviä voimavaroja ja vahvistat niitä?
Miten hyödynnät ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä?
Miten käytät, sovellat ja arvoit ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti?

Opiskelumateriaali

Opiskelumaterilaali kootusti Learnissa ja se käydään läpi infossa. Lisäksi tehtäviin liityy itsenäistä tiedonhakemista omiin tehtäviin ja teemoihin liittyen.

Yksilölliset oppimisväylät

Työhön integroitu väylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työhön integoituna suorituksena.Tuolloin opiskelija tekee 2 op osalta kaikille yhteisä oppimistehtäviä Learnissa. 3 op osalta opiskelija voi liittää tehtäväannon omaan työhön ja raportoida sen.Tämän väylän mukaisen tehtävän voit valita, mikäli työskentelet opintojakson alussa ehkäisevässä työssä lasten, nuorten ja perheiden kanssa. Sinun tulee tällöin sopia heti opintoajakson alkaessa opettajan kanssa suorituksesta sekä toimittaa todenne työskentelystä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskeijat, jotka työskentelevät ehkäisevässä työssä lasten, nuorten ja perheiden kanssa voivat liittää tehtävän omaan työhön.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksoon liittyy tehtäviä, joiden määräajat on kuvattu Learnissa.Tehtäviä on kaikkiaan kolme, johon kuhunkin liittyy palautuspäivämäärät ilmoitetaan infossa. Tehtävät ajoittuvat helmikuun ja huhtikuun väliseen aikaan.

Opiskelijan työmäärä

5 op.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso alkaa yhteisellä Teamssissä olevalla infolla ti 1.2.2022 klo 14-16, jossa käydään läpi toteutus, tehtävänannot sekä ryhmät. Linkki infoon lähetetään opintojaksoille hyväksytyille opiskelijoille lähellä opintojakson aloitusta/ infoa.
Opintojakso koostuu sekä yksilötehtävistä että pari/pienryhmätehtävistä. Orientaatio-osuudessa (1 op) opiskelija tutustuu itsenäisestin opintojakson orientaatiomateriaaliin sekä osallistuu yhteiseen keskusteluun Learnissa opintojakson kahden ensimmäisen viikon aikana. (Osallistuminen yhteiseen keskusteluun on edellytys opintojakson etenemiselle.)
Tehtävät 2 ja 3 on mahdollista tehdä pienryhmän omaan tahtiin, mutta tehtävien palautuspäivämäärät määrietään tarkemmin opintojakson alkaessa yhteisessä infossa.
Opintojaksoon kuuluu yhteinen purku verkkovälitteisesti 3.5.2022 klo 9-11 Teamsissa, jossa edellytetään aktiivista osallistumista.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät 2 ja 3 arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5/ täydennettävä.
Tarkemmat tehtäviin liittyvät arvioinnit kuvattu Learnissa.

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit.