Seniori- ja vanhustyöLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00EE47
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet?
Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hannele Pulkamo
- Hanna Haatainen
Ryhmät
-
KHSA22SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet?
Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
27.02.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hannele Pulkamo
- Hanna Haatainen
Ryhmät
-
KHSA21SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet?
Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Opintopiirityöskentelyn kirja:
Heikkinen, E.; Jyrkämä, J. & Rantanen, T (toim.) 2020. Gerontologia. Helsinki: Duodecim. E-kirja. Saatavissa: https://kaakkuri.finna.fi/ [viitattu 4.3.2022].
Muu materiaali:
Eloisa Ikä -hankkeen raportit ja materiaalit. 2018.
Kurki, L. 2007. Innostava vanhuus: sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa. Helsinki: Finn Lectura.
Suomi, A. & Hakonen, S. 2008. Kuluerästä voimavaraksi. Sosiokulttuurinen puheenvuoro ikääntymiskysymyksiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Pienryhmämuotoisen työelämätoteuksen tietoperustan opiskelumateriaali hankitaan itsenäisen tiedonhaun kautta.
Muu opiskelumateriaali on käytettävissä Learnissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen väylä:
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksessä olevan lähiopetuksen, pienryhmissä tapahtuvan opintopiirityöskentelyn ja työelämätoteutuksen sekä palvelujärjestelmää ja hyvää elämää kartoittavan haastattelutehtävän (parityö) mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli työskentelet ikäihmisten palveluissa tehtävissä, joissa sinun on mahdollista toteuttaa tämän opintojakson mukaisia tavoitteita (esim. ohjaus, sosiaalinen tuki, sosiokulttuurinen toiminta), voit toteuttaa osan opintojaksosta omalla työpaikallasi.
Tarkemmat tiedot ja ohjeet annetaan opintojakson aloituskerralla. Esität itse suunnitelman opintojen toteuttamisesta opintojaksolla saamasi suunnitelmapohjan avulla. Työhön integroiden on mahdollista suorittaa 1 – 3 op.
Opintojakson suorittaminen itsenäisesti:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä opintojakson osaamistavoitteiden mukaisen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelma ja toteuttamalla sen. Pyydä vastuuopettajalta tarkempia ohjeita itsenäisestä suorittamisesta hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.
Aiemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen:
Mikäli sinulla on opintojakson tavoitteiden mukaista aikaisempaa osaamista, sitä voidaan huomioida opintojakson suorituksessa joko kokonaan tai osittain. Opintojakson osaamistavaoitteita vastaavia, korkeakoulututasoisia opintoja voidaan hyväksilukea ja muualla tavalla, esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista, voidaan tunnustaa osaamisen näytöllä.
Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu joko itsenäisesti opiskellen tai osallistumalla lähiopetukseen. Jos sinulla on sote-alan koulutus ja olet työskennellyt vanhustyössä vähintään 3 kk valmistumisen jälkeen, voit halutessasi tehdä osanäytön työelämätoteutus -osuudesta ja/tai haastattelutehtävästä.
TKI ja työelämäyhteistyö
1) Asiakkaiden kanssa toteutettava tapahtuma
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmätehtävänä sosiokulttuurisen innostamiseen ja voimavaralähtöiseen työskentelyyn perustuva työelämätapahtuma joko ikäihmisten tai vammaisten parissa. Työelämäsuus integroituu opintojaksoon "Vammaistyö".
2) Ikäihmisen haastattelu: palvelujärjestelmän toimivuus ja hyvä elämä
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
6.3.2023 Opintojakson orientaatio ja työelämätapahtuman aloitus, läsnäolo erittäin suositeltavaa.
5.4.2023 Opintopiirityöskentelyn raportin palautus
2.5.2023 Opintojakson päätösseminaari: Työelämätapahtuman esittely. Läsnäolovelvollisuus.
15.5.2023 Haastattelutehtävän palautus
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä on 135 h, 5 op. Se jakaantuu seuraaviin osiin:
Lähiopetus 29 h n. 1 op
Opintopiirityöskentely 54 h 2 op Hyväksytty/hylätty
Sosiokulttuurinen innostaminen, työelämätoteus (integroituna vammaistyön opintojakson työelämätoteutukseen) 27 h 1 op H – K5
Ikäihmisen palvelut ja hyvä elämä, haastattelutehtävä (parityö) 25 h, n. 1 op H – K5
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintopiirityöskentely 2 op Hyväksytty/hylätty 0 %
Sosiokulttuurinen innostaminen, työelämätoteus 1 op H – K5 50 %
Ikäihmisen palvelut ja hyvä elämä, haastattelutehtävä (parityö) 1 op H – K5 50%
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
08.03.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hannele Pulkamo
Ryhmät
-
KHSA20SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet?
Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen