Siirry suoraan sisältöön

Vertaisryhmä- ja tunnetyöskentelyLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00EE55

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tunnistat vertaistuen ja tunnetyöskentelyn merkityksen yksilön tukemisessa.
Ymmärrät vertaistuen ja tunnetyöskentelyn periaatteita ja menetelmiä.
Tunnistat erilaisia vertaistuen tarpeita ja muotoja.
Osaat hyödyntää tunnetyöskentelyn menetelmiä vertaisryhmien toiminnassa.

Sisältö

Mikä on vertaistuen ja tunnetyöskentelyn merkitys yksilön tukemisessa?
Mitkä ovat vertaistuen ja tunnetyöskentelyn keskeisiä periaatteita ja menetelmiä?
Mitkä ovat erilaisia vertaistuen tarpeita ja muotoja?
Miten hyödynnät tunnetyöskentelyn menetelmiä vertaisryhmien toiminnassa?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 28.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hannele Pulkamo
  • Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
  • KHSA22SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Tavoitteet

Tunnistat vertaistuen ja tunnetyöskentelyn merkityksen yksilön tukemisessa.
Ymmärrät vertaistuen ja tunnetyöskentelyn periaatteita ja menetelmiä.
Tunnistat erilaisia vertaistuen tarpeita ja muotoja.
Osaat hyödyntää tunnetyöskentelyn menetelmiä vertaisryhmien toiminnassa.

Sisältö

Mikä on vertaistuen ja tunnetyöskentelyn merkitys yksilön tukemisessa?
Mitkä ovat vertaistuen ja tunnetyöskentelyn keskeisiä periaatteita ja menetelmiä?
Mitkä ovat erilaisia vertaistuen tarpeita ja muotoja?
Miten hyödynnät tunnetyöskentelyn menetelmiä vertaisryhmien toiminnassa?

Opiskelumateriaali

Learn-alustalla oleva materiaali. Opintojaksolla on myös itsenäistä tiedonhankintaa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla on kolme vaihtoehtoista toteutustapaa, joista voit valita itsellesi sopivimman:

Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi jakaantuu työjärjestyksen mukaiseen lähiopetuksen, vertais- ja/tai tunnetyöskentelyyn keskittyvän pienryhmän ohjaukseen ja itsenäiseen ohjauksen suunnitteluun ja tiedonhankintaan.

Itsenäisen opiskelun väylä ja opintoja nopeuttava väylä
Voit suorittaa koko opintojakson itsenäisesti laatimalla osaamistavoitteiden mukaisen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman. Tarkempia ohjeita antaa vastuuopettaja.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa joko kokonaan tai osittain työhön integroiden. Edellytyksenä on, että työssä on mahdollista ohjata vertais- ja/tai tunnetyöskentelyyn perustuvaa pienryhmää. Sovi käytännöistä opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy soveltuvin osin vertais- ja/tai tunnetyöskentelyyn perustuvaa pienryhmän ohjauskokonaisuuden toteuttamista sosionomin työympäristössä.

Taidenäyttelyvierailu Villa Suruton.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson tehtävien määräajat esitellään orientaatiossa ja Learnissa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 h ja se koostuu vertais-ja/tai tunnetyöskentelyyn perustuvan ryhmäohjauksen suunnittelusta, vertais- ja /tai tunnetyöskentelyryhmän ohjauksesta, ellei opiskelijalla ole vaihtoehtoinen toteutusmalli sekä itsenäisestä opiskelusta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu oppimistehtäviin. Arviointiosiot esitellään Learnissa. Arviointikehikko: Xamk- amk-opiskelijan osaamisen arviointikehikko.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 15.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • STSY Virtuaali_ sosionomi
  • Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
  • KHSA21SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Tavoitteet

Tunnistat vertaistuen ja tunnetyöskentelyn merkityksen yksilön tukemisessa.
Ymmärrät vertaistuen ja tunnetyöskentelyn periaatteita ja menetelmiä.
Tunnistat erilaisia vertaistuen tarpeita ja muotoja.
Osaat hyödyntää tunnetyöskentelyn menetelmiä vertaisryhmien toiminnassa.

Sisältö

Mikä on vertaistuen ja tunnetyöskentelyn merkitys yksilön tukemisessa?
Mitkä ovat vertaistuen ja tunnetyöskentelyn keskeisiä periaatteita ja menetelmiä?
Mitkä ovat erilaisia vertaistuen tarpeita ja muotoja?
Miten hyödynnät tunnetyöskentelyn menetelmiä vertaisryhmien toiminnassa?

Opiskelumateriaali

Learn-alustalla oleva materiaali. Opintojaksolla on myös itsenäistä tiedonhankintaa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla on kolme vaihtoehtoista toteutustapaa, joista voit valita itsellesi sopivimman:

Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi jakaantuu työjärjestyksen mukaiseen lähiopetuksen, vertais- ja/tai tunnetyöskentelyyn keskittyvän pienryhmän ohjaukseen ja itsenäiseen ohjauksen suunnitteluun ja tiedonhankintaan.

Itsenäisen opiskelun väylä ja opintoja nopeuttava väylä
Voit suorittaa koko opintojakson itsenäisesti laatimalla osaamistavoitteiden mukaisen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman. Tarkempia ohjeita antaa vastuuopettaja.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa joko kokonaan tai osittain työhön integroiden. Edellytyksenä on, että työssä on mahdollista ohjata vertais- ja/tai tunnetyöskentelyyn perustuvaa pienryhmää. Sovi käytännöistä opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy soveltuvin osin vertais- ja/tai tunnetyöskentelyyn perustuvaa pienryhmän ohjauskokonaisuuden toteuttamista sosionomin työympäristössä.

Taidenäyttelyvierailu Villa Suruton.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson tehtävien määräajat esitellään orientaatiossa ja Learnissa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 h ja se jakaantuu seuraavasti:
lähiopetusta 40 h, joista osa käytetään vertais-ja/tai tunnetyöskentelyyn perustuvan ryhmäohjauksen suunnitteluun.
10 h vertais- ja /tai tunnetyöskentelyryhmän ohjaus ellei opiskelijalla ole vaihtoehtoinen toteutusmalli.
85 h itsenäinen opiskelu

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu oppimistehtäviin. Arviointiosiot esitellään Learnissa. Arviointikehikko: Xamk- amk-opiskelijan osaamisen arviointikehikko.

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hannele Pulkamo
  • Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
  • KHSA20SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Tavoitteet

Tunnistat vertaistuen ja tunnetyöskentelyn merkityksen yksilön tukemisessa.
Ymmärrät vertaistuen ja tunnetyöskentelyn periaatteita ja menetelmiä.
Tunnistat erilaisia vertaistuen tarpeita ja muotoja.
Osaat hyödyntää tunnetyöskentelyn menetelmiä vertaisryhmien toiminnassa.

Sisältö

Mikä on vertaistuen ja tunnetyöskentelyn merkitys yksilön tukemisessa?
Mitkä ovat vertaistuen ja tunnetyöskentelyn keskeisiä periaatteita ja menetelmiä?
Mitkä ovat erilaisia vertaistuen tarpeita ja muotoja?
Miten hyödynnät tunnetyöskentelyn menetelmiä vertaisryhmien toiminnassa?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali esitellään Learnissa. Opintojaksolla on myös itsenäistä tiedonhankintaa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi jakaantuu työjärjestyksen mukaiseen lähiopetuksen, vertais- ja/tai tunnetyöskentelyyn keskittyvän pienryhmän ohjaukseen ja itsenäiseen ohjauksen suunnitteluun ja tiedonhankintaan.

Itsenäisen opiskelun väylä ja opintoja nopeuttava väylä
Voit suorittaa koko opitojakson itsenäisesti laatimalla osaamistavoitteiden mukaisen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, Tarkempia ohjeita antaa vastuuopettaja.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa joko kokonaan tai osittain työhön integroiden. Edellytyksenä on, että työssä on mahdollista ohjata vertais- ja/tai tunnetyöskentelyyn perustuvaa pienryhmää. Sovi käytännöistä opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy vertais- ja/tai tunnetyöskentelyyn perustuvan pienryhmän ohjauskokonaisuus jossain sosionomin työympäristössä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson tehtävien määräajat esitellään orientaatiossa ja Learnissa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 h ja se jakaantuu seuraavasti:
34 h lähiopetus, osa lähiopetustunneista käytetään vertais- ja/tai tunnetyöskentelyyn perustuvan ryhmän ohjausten suunnitteluun.
12 - 15 h vertais- ja/tai tunnetyöskentelyryhmän ohjaus
86 - 89 h itsenäinen opiskelu

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arivointi perustuu oppimistehtäviin . Arviointiosiot esitellään Learnsissa. Arviointikehikko: XAMK AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikko, osaamisen alkuvaihe.