Siirry suoraan sisältöön

LiikuntaneuvontaLaajuus (5 op)

Tunnus: LI00EE71

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöisen, progressiivisesti etenevän liikuntaneuvontaprosessin.
Osaat suunnitella ja toteuttaa asiakasta motivoivaa, sitouttavaa ja näyttöön perustuvaa liikuntaneuvontaa.
Tiedät yleisimmät suomalaiset kansansairaudet ja liikuntaneuvonnan keinot niiden ehkäisyssä.

Sisältö

Miten asiakaslähtöinen ja tavoitteellinen liikuntaneuvontaprosessi etenee?
Mitä ovat erilaiset liikuntaneuvontamallit ja kuinka voit hyödyntää niitä liikuntaneuvonnassa?
Miten hyödynnät näyttöön perustuvaa tietoa liikuntaneuvonnassa?
Mitä tarkoittavat motivaatiotasot ja miten ne huomioidaan liikuntaneuvonnassa?
Kuinka tuet asiakkaan motivoitumista ja sitoutumista terveyttä edistävään elämäntapaan?
Miten otat huomioon ravitsemuksen terveyttä edistävän liikunnan suunnittelussa ja ohjauksessa?
Mitä ovat yleisimmät suomalaiset kansansairaudet ja kuinka niitä voidaan ennaltaehkäistä liikuntaneuvonnalla?

Edeltävä osaaminen

I-III lukukausien osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.

Oppimateriaalit

Työhyvinvoinnin edistäminen 5 op
Hyvinvointiteknologia ja etäohjaus 5 op
Ammattiruotsi 5 op
Työelämäharjoittelu II: Terveysliikuntatapahtumien tuottaminen 5 op

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnanohjaajakoulutus
Opettaja
  • Anna-Kaisa Hokkanen
  • Tiina Aho
Vastuuopettaja

Outi Pyöriä

Ryhmät
  • LISA20SP
    Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöisen, progressiivisesti etenevän liikuntaneuvontaprosessin.
Osaat suunnitella ja toteuttaa asiakasta motivoivaa, sitouttavaa ja näyttöön perustuvaa liikuntaneuvontaa.
Tiedät yleisimmät suomalaiset kansansairaudet ja liikuntaneuvonnan keinot niiden ehkäisyssä.

Sisältö

Miten asiakaslähtöinen ja tavoitteellinen liikuntaneuvontaprosessi etenee?
Mitä ovat erilaiset liikuntaneuvontamallit ja kuinka voit hyödyntää niitä liikuntaneuvonnassa?
Miten hyödynnät näyttöön perustuvaa tietoa liikuntaneuvonnassa?
Mitä tarkoittavat motivaatiotasot ja miten ne huomioidaan liikuntaneuvonnassa?
Kuinka tuet asiakkaan motivoitumista ja sitoutumista terveyttä edistävään elämäntapaan?
Miten otat huomioon ravitsemuksen terveyttä edistävän liikunnan suunnittelussa ja ohjauksessa?
Mitä ovat yleisimmät suomalaiset kansansairaudet ja kuinka niitä voidaan ennaltaehkäistä liikuntaneuvonnalla?

Opiskelumateriaali

Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla . Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja aluellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä useinmiten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin kontekteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson alussa kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä.

Esitietovaatimukset

I-III lukukausien osaamistavoitteiden mukainen osaaminen.