Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen valmennusLaajuus (10 op)

Tunnus: LI00EE75

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Ymmärrät mitä valmennus prosessina tarkoittaa.
Osaat suunnitella asiakaslähtöisen ja tavoitteellisen valmennusprosessin.
Tiedät, mitä asiakkaan elämäntapamuutoksen tukijana toimiminen edellyttää.
Osaat soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa valmennusprosessissa.
Osaat hyödyntää ihmisen motivaatioon ja käyttäytymiseen liittyviä teorioita valmennusprosessin suunnittelussa
Osaat kertoa ja perustella asiakkaalle, mistä elämäntapamuutoksessa on kysymys.

Sisältö

Mitä asiakaslähtöinen valmennus prosessina tarkoittaa?
Miten sovellat testaamista ja hyödynnät saamiasi testituloksia asiakaslähtöisessä valmennuksessa?
Miten hyödynnät eri liikuntamuotoja asiakaslähtöisessä valmennuksessa?
Miten huomioit eri liikuntamuotojen vaatimukset?
Miten kehität asiakkaan tavoitteiden mukaisesti hänen fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia?
Miten huomioit valmennuksessa elämäntapamuutokseen kuuluvat muut osa-alueet?
Miten hyödynnät motivaatio- ja käyttäytymisteorioita?
Miten aikataulullisesti ohjelmoit valmennuksen?
Millaisia eettisiä periaatteita valmentajan tulee noudattaa?

Edeltävä osaaminen

I-IV lukukausien osaamistavoitteiden mukainen osaaminen

Oppimateriaalit

Työelämäharjoittelu III 5 op

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnanohjaajakoulutus
Opettaja
  • Jouni Korhonen
  • Mika Tenhu
  • Tiina Aho
Vastuuopettaja

Vesa Väänänen

Ryhmät
  • LISA20SP
    Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus

Tavoitteet

Ymmärrät mitä valmennus prosessina tarkoittaa.
Osaat suunnitella asiakaslähtöisen ja tavoitteellisen valmennusprosessin.
Tiedät, mitä asiakkaan elämäntapamuutoksen tukijana toimiminen edellyttää.
Osaat soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa valmennusprosessissa.
Osaat hyödyntää ihmisen motivaatioon ja käyttäytymiseen liittyviä teorioita valmennusprosessin suunnittelussa
Osaat kertoa ja perustella asiakkaalle, mistä elämäntapamuutoksessa on kysymys.

Sisältö

Mitä asiakaslähtöinen valmennus prosessina tarkoittaa?
Miten sovellat testaamista ja hyödynnät saamiasi testituloksia asiakaslähtöisessä valmennuksessa?
Miten hyödynnät eri liikuntamuotoja asiakaslähtöisessä valmennuksessa?
Miten huomioit eri liikuntamuotojen vaatimukset?
Miten kehität asiakkaan tavoitteiden mukaisesti hänen fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia?
Miten huomioit valmennuksessa elämäntapamuutokseen kuuluvat muut osa-alueet?
Miten hyödynnät motivaatio- ja käyttäytymisteorioita?
Miten aikataulullisesti ohjelmoit valmennuksen?
Millaisia eettisiä periaatteita valmentajan tulee noudattaa?

Opiskelumateriaali

Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla . Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin

TKI ja työelämäyhteistyö

Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja aluellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä useinmiten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin kontekteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa
Englanniksi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson alussa kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä.

Esitietovaatimukset

I-IV lukukausien osaamistavoitteiden mukainen osaaminen