Asiakaslähtöinen valmennusLaajuus (10 op)
Tunnus: LI00EE75
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Ymmärrät mitä valmennus prosessina tarkoittaa.
Osaat suunnitella asiakaslähtöisen ja tavoitteellisen valmennusprosessin.
Tiedät, mitä asiakkaan elämäntapamuutoksen tukijana toimiminen edellyttää.
Osaat soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa valmennusprosessissa.
Osaat hyödyntää ihmisen motivaatioon ja käyttäytymiseen liittyviä teorioita valmennusprosessin suunnittelussa
Osaat kertoa ja perustella asiakkaalle, mistä elämäntapamuutoksessa on kysymys.
Sisältö
Mitä asiakaslähtöinen valmennus prosessina tarkoittaa?
Miten sovellat testaamista ja hyödynnät saamiasi testituloksia asiakaslähtöisessä valmennuksessa?
Miten hyödynnät eri liikuntamuotoja asiakaslähtöisessä valmennuksessa?
Miten huomioit eri liikuntamuotojen vaatimukset?
Miten kehität asiakkaan tavoitteiden mukaisesti hänen fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia?
Miten huomioit valmennuksessa elämäntapamuutokseen kuuluvat muut osa-alueet?
Miten hyödynnät motivaatio- ja käyttäytymisteorioita?
Miten aikataulullisesti ohjelmoit valmennuksen?
Millaisia eettisiä periaatteita valmentajan tulee noudattaa?
Edeltävä osaaminen
I-IV lukukausien osaamistavoitteiden mukainen osaaminen
Oppimateriaalit
Työelämäharjoittelu III 5 op
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnanohjaajakoulutus
Opettaja
- Jouni Korhonen
- Mika Tenhu
- Tiina Aho
Vastuuopettaja
Vesa Väänänen
Ryhmät
-
LISA20SPLiikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
Tavoitteet
Ymmärrät mitä valmennus prosessina tarkoittaa.
Osaat suunnitella asiakaslähtöisen ja tavoitteellisen valmennusprosessin.
Tiedät, mitä asiakkaan elämäntapamuutoksen tukijana toimiminen edellyttää.
Osaat soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa valmennusprosessissa.
Osaat hyödyntää ihmisen motivaatioon ja käyttäytymiseen liittyviä teorioita valmennusprosessin suunnittelussa
Osaat kertoa ja perustella asiakkaalle, mistä elämäntapamuutoksessa on kysymys.
Sisältö
Mitä asiakaslähtöinen valmennus prosessina tarkoittaa?
Miten sovellat testaamista ja hyödynnät saamiasi testituloksia asiakaslähtöisessä valmennuksessa?
Miten hyödynnät eri liikuntamuotoja asiakaslähtöisessä valmennuksessa?
Miten huomioit eri liikuntamuotojen vaatimukset?
Miten kehität asiakkaan tavoitteiden mukaisesti hänen fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia?
Miten huomioit valmennuksessa elämäntapamuutokseen kuuluvat muut osa-alueet?
Miten hyödynnät motivaatio- ja käyttäytymisteorioita?
Miten aikataulullisesti ohjelmoit valmennuksen?
Millaisia eettisiä periaatteita valmentajan tulee noudattaa?
Opiskelumateriaali
Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla . Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin
TKI ja työelämäyhteistyö
Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja aluellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä useinmiten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin kontekteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa
Englanniksi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson alussa kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä.
Esitietovaatimukset
I-IV lukukausien osaamistavoitteiden mukainen osaaminen