Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: LI00EZ56

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

- Ymmärrät terveyttä edistävän liikkumisen yhteiskunnallisen asemoinnin ja työvälineelliset mahdollisuudet terveyden ja liikkumisen edistämisen eri toimintaympäristöissä.
- Ymmärrät terveyden edistämisen eettiset periaatteet ja osaat huomioida ne terveyttä edistävän liikkumisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin eri vaiheissa.
- Ymmärrät terveyskäyttäytymisen muutoksen teoreettiset ja työvälineelliset lähtökohdat ja osaat hyödyntää niitä terveyttä edistävän liikkumisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin eri vaiheissa

Sisältö

- Miten terveyttä edistävän liikkuminen asemoituu yhteiskunnallisesti?
- Mitä ovat liikkumisen edistämisen työvälineelliset mahdollisuudet terveyden edistämisen eri toimintaympäristöissä?
- Mitä ovat terveyden edistämisen eettiset periaatteet?
- Miten huomioit eettiset periaatteet terveyttä edistävän liikkumisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin eri vaiheissa?
- Mitkä ovat terveyskäyttäytymisen muutoksen teoreettiset ja työvälineelliset lähtökohdat?
- Miten hyödynnät terveyskäyttäytymisen muutokseen liittyviä teorioita ja työvälineitä terveyttä edistävän liikkumisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin eri vaiheissa?

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

13.01.2025 - 26.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunnanohjaajakoulutus
Opettaja
  • Jouni Korhonen
  • Mira Tuononen
Vastuuopettaja

Outi Pyöriä

Ryhmät
  • LISA25KM
    Liikunnanohjaajakoulutus, monimuoto

Tavoitteet

- Ymmärrät terveyttä edistävän liikkumisen yhteiskunnallisen asemoinnin ja työvälineelliset mahdollisuudet terveyden ja liikkumisen edistämisen eri toimintaympäristöissä.
- Ymmärrät terveyden edistämisen eettiset periaatteet ja osaat huomioida ne terveyttä edistävän liikkumisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin eri vaiheissa.
- Ymmärrät terveyskäyttäytymisen muutoksen teoreettiset ja työvälineelliset lähtökohdat ja osaat hyödyntää niitä terveyttä edistävän liikkumisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin eri vaiheissa

Sisältö

- Miten terveyttä edistävän liikkuminen asemoituu yhteiskunnallisesti?
- Mitä ovat liikkumisen edistämisen työvälineelliset mahdollisuudet terveyden edistämisen eri toimintaympäristöissä?
- Mitä ovat terveyden edistämisen eettiset periaatteet?
- Miten huomioit eettiset periaatteet terveyttä edistävän liikkumisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin eri vaiheissa?
- Mitkä ovat terveyskäyttäytymisen muutoksen teoreettiset ja työvälineelliset lähtökohdat?
- Miten hyödynnät terveyskäyttäytymisen muutokseen liittyviä teorioita ja työvälineitä terveyttä edistävän liikkumisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin eri vaiheissa?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytettävä opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Toteutus sisältää 5x3 lähiopetuspäivää kampuksella ja lisäksi aikaan sitomatonta/aikaan sidottua työskentelyä verkkoympäristössä. Lähiopetusta annetaan arkipäivinä keskiviikosta perjantaihin. Läsnäolo lähipäivissä on erittäin toivottavaa ja mahdollisten poissaolojen aikainen osaaminen tulee osoittaa tai hankkia korvaamisperusteiden mukaisesti.

Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää yksilö- sekä ryhmätehtäviä.

Opettajan yksilöohjausta saatavilla pääsääntöisesti lähijaksojen välillä. Lähijaksoilla voi olla ryhmäohjausta.

Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Opintojakso on osa Toimiva ja hyvinvoiva ihminen-opintokokonaisuutta (20 opintopistettä).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita määrittelee usein oppimisen sitominen työelämän aitoihin kontakteihin ja alueelta nouseviin kehittämistarpeisiin.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksojen orientaatiossa tuodaan esille opintojaksoon sisältyvät yksilö- ja ryhmätehtävät sekä tentit ja niiden suoritustavat.

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso on osa Toimiva ja hyvinvoiva ihminen-kokonaisuutta, joka on 20 opintopisteen laajuinen
Muiden tähän kokonaisuuteen liittyvien opintojaksojen kuvaukset löytyvät kyseisten opintojaksojen yhteydestä.

Lisätietoja opiskelijoille

Monimuoto-toteutuksessa suurin osa toteutukseen liittyvästä työmäärästä tehdään lähijaksojen välisinä aikoina. Tässä korostuvat itsenäisen työskentelyn sekä itsensä johtamisen taidot.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin, jotka käydään opintojakson orientaatiossa. Opintojakson suorittaminen edellyttää näiden osaamistavoitteiden saavuttamista.