Skip to main content

Pollutants in indoor air and health impacts.Laajuus (5 cr)

Code: YT00DI40

Credits

5 op

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 15.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
  • Hanna Jylkkä
Teacher in charge

Hanna Jylkkä

Scheduling groups
  • Ryhmä A (Size: 0. Open UAS: 0.)
  • Ryhmä B (Size: 0. Open UAS: 0.)
Groups
  • YTMI23SM
    Environmental Technology, part-time studies
Small groups
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Opiskelumateriaali

-

Yksilölliset oppimisväylät

-

TKI ja työelämäyhteistyö

-

Tentit ja muut määräajat

-

Kansainvälinen yhteistyö

-

Completion alternatives

Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

Opiskelijan työmäärä

-

Toteutuksen osien kuvaus

-

Further information

-

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

-

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 30.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
  • Hanna Jylkkä
Teacher in charge

Hanna Jylkkä

Groups
  • YTMI23KP
    Environmental Technology, full-time studies

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Opiskelumateriaali

1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole TKI yhteistyötä.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Completion alternatives

Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

31.08.2023 - 16.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
  • Hanna Jylkkä
Teacher in charge

Hanna Jylkkä

Scheduling groups
  • Ryhmä A (Size: 20. Open UAS: 0.)
  • Ryhmä B (Size: 20. Open UAS: 0.)
Groups
  • YTMI22SM
    Environmental Technology, part-time studies
Small groups
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Opiskelumateriaali

1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämäyhteistyötä

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Completion alternatives

Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 30.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
  • Hanna Jylkkä
Teacher in charge

Hanna Jylkkä

Groups
  • YTMI22KP
    Environmental Technology, full-time studies

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Opiskelumateriaali

1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole TKI yhteistyötä.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Completion alternatives

Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

25.08.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
  • Hanna Jylkkä
Teacher in charge

Hanna Jylkkä

Groups
  • YTMI21SM
    Environmental Technology, part-time studies

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Opiskelumateriaali

1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuuksien mukaan vieraileva luennoitsija.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Completion alternatives

Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

04.01.2022 - 30.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Environmental Technology
Teachers
  • Hanna Jylkkä
Teacher in charge

Hanna Jylkkä

Groups
  • YTMI21KP
    Environmental Technology, full-time studies

Objective

Osaat kuvata sisäilman biologiset ja kemialliset epäpuhtaudet, niiden lähteet ja terveysvaikutukset.
Osaat hahmottaa eri epäpuhtauksien merkityksen sisäilman laadun yhtenä tekijänä huomioiden rakennusten käyttötarkoitus ja rakenneosat.
Osaat valita eri tilanteisiin sopivat näytteenotto- ja analyysimenetelmät, tulkita analyysitulokset ja arvioida niiden luotettavuutta.

Content

Mitkä ovat tärkeimmät mikrobiologiset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat mikrobien terveysvaikutukset?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat mikrobien tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitkä ovat tärkeimmät kemialliset sisäympäristötekijät?
Mitkä ovat yleisesti käytössä olevat kemiallisten tekijöiden tutkimus- ja analyysimenetelmät?
Mitä tekijöitä tulee huomioida tulosten tulkinnassa?

Opiskelumateriaali

1. Learnissa oleva materiaali
2. ns. asumisterveysasetus (545/2015) 1-5 §, 14-19 §, 20 §.
3. Asumisterveysasetuksen soveltamisohje, osasta I luku 1 (yleiset säännökset) ja osat III ja IV kokonaan (Valvira, 2016).
4. Rakennusten kosteus ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, YO 2016, Ympäristöministeriö, luku 6: Mikrobikasvu – ja vauriot rakenteissa sekä luvut 3.2.3, 3.6.2. – 3.7.2.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukaiset lähiopetustunnit. Teoriatunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta. Opintojaksoon kuuluu myös pakollisia laboratorio- ja mittausharjoituksia Mikkelin kampuksella.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole TKI yhteistyötä.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Completion alternatives

Opintojakson voi suorittaa erikseen sovitulla tavalla esimerkiksi sisäilmastotutkimusyrityksessä.

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu oppimistehtäviin (joista osa verkkotenttejä).