Skip to main content

Experiental guidanceLaajuus (5 cr)

Code: YP00DU30

Credits

5 op

Objective

You are able to plan and implement experiential learning modules.
You know how to instruct and support experiential learning in the career field of your own choice. You are able to present theoretical and pedagogical reasons for the activities.
You are able to choose reflection methods that suit the group and the activities. You gain skills and knowledge in experiential activities.

Content

How do you plan experiential learning modules and what is the role of instructors during the process?
Why must the experience be reflected and what reflection methods can you use to support understanding and growth?
What experiential learning applications and environments can you use as a community educator?

Qualifications

Attending the course requires completing the course Adventure education 5 ects

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

13.01.2025 - 30.04.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Tommi Pantzar
Teacher in charge

Tommi Pantzar

Groups
  • YPMI23KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • YPMI22SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Objective

You are able to plan and implement experiential learning modules.
You know how to instruct and support experiential learning in the career field of your own choice. You are able to present theoretical and pedagogical reasons for the activities.
You are able to choose reflection methods that suit the group and the activities. You gain skills and knowledge in experiential activities.

Content

How do you plan experiential learning modules and what is the role of instructors during the process?
Why must the experience be reflected and what reflection methods can you use to support understanding and growth?
What experiential learning applications and environments can you use as a community educator?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytettävää tukikirjallisuutta:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Karppinen, S. Marttila, M. & Saaranen-Kauppinen, A. (toim.) 2020 Seikkailukasvatusta Suomessa - pedagogisia ja didaktisia näkökulmia. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 97.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa

Yksilölliset oppimisväylät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Suuri osa opetuksesta toteutetaan työelämäyhteistyössä. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opintojaksolla perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen lähitunneilla ja demonstraatioiden avulla opintojakson alussa. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi elämyspedagogista ohjausta valituissa työelämäympäristöissä pienryhmissä. Tällä kurssilla painopiste on ohjauksessa ja niitä kokemuksia opiskelija saa paljon.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja ohjausprojekteissa
• Arvioitavista tehtävistä ennakkotehtävä ja ohjauksen jälkeen tehtävä itsearvio ovat yksilötehtäviä, ohjaussuunnitelmien teko, ohjauksen toteutus ja kokemuksen esittely pienryhmätehtäviä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Saat suullista palautetta ohjaajalta, työelämäkumppaneilta ja opiskeluryhmältäsi ohjausten jälkeen. Lisäksi saat kirjallisen palautteen opettajalta ohjauksen itsearvioinnin jälkeen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekteja ryhmätyönä. Koko opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa Winter Experience Day -iltapäivän Susiniemen leirikeskuksella kansainvälisille Ingenium Eurooppa Yliopisto -vieraille. Tämän kokemuksen jälkeen suunnittelemme ja toteutamme Saimaanportin yhtenäiskoulun 7.luokan luontoliikuntaryhmälle maalis-huhtikuun aikana luonnossa toteutettavia elämyspedagogisia harjoituksia, jotka huipentuvat huhtikuussa toteutettavaan retkipäivään Neitvuorella.

Tentit ja muut määräajat

Tammi-helmikuu: johdantoluennot ja käytännän harjoitukset
Helmikuun puoliväli - huhtikuun puoliväli: työelämäprojektien suunnittelu ja toteutus, joitakin yhteisiä tapaamisia
Huhtikuun loppu: omien projektien esittely ja kokemuksen raportointi.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat suunnitelmat ja raportit.

Kansainvälinen yhteistyö

Koko opiskelijaryhmämme on toteuttamassa Ingenium viikon Winter Experience -päiviä 11.2. ja 13.2. Susiniemessä kansainvälisille vieraillemme englanniksi. Tehtävänämme on tarjota vieraileville opiskelijoille ja opettajille suomalainen talvinen luontoelämys.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 60 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 75 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä ja ohjausten sunnittelua sekä raportointia.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu teoriaosasta 2op, toiminnallisesta osasta 1op ja omasta ohjausprojektista 2op. Tarkemmat sisällöt saat Learn alustalta.

Further information

Huomioi, että opintojakso Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia. Elämyspedagogisen ohjauksen opintojakson ohjauksellisessa osuudessa hyödynnetään seikkailukavatuksen kurssin pedagogista pohjatietoa.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää ennakkotehtävän, ohjaussuunnitelmien, ohjauksten toteutusten ja raportoinnin tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.

Arvioinnin kohteet:

Osaat käyttää asiantuntevasti elämyspedagogiikan ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
Osaat arvioida käyttämiäsi alan tietolähteitä kriittisesti.
Osaat työskennellä ryhmän jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata elämyspedagogisen ohjauksen haasteita.
Osaat arvioida elämyspedagogista ohjausta kohderyhmätilanteissa.
Osaat soveltaa kriittisesti seikkailukasvatusalan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Opintojakson arviointiasteikko: 1–5

Qualifications

Attending the course requires completing the course Adventure education 5 ects

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 30.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Tommi Pantzar
Teacher in charge

Tommi Pantzar

Groups
  • YPMI21SP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • YPMI22KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You are able to plan and implement experiential learning modules.
You know how to instruct and support experiential learning in the career field of your own choice. You are able to present theoretical and pedagogical reasons for the activities.
You are able to choose reflection methods that suit the group and the activities. You gain skills and knowledge in experiential activities.

Content

How do you plan experiential learning modules and what is the role of instructors during the process?
Why must the experience be reflected and what reflection methods can you use to support understanding and growth?
What experiential learning applications and environments can you use as a community educator?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learn alustalla sekä tukikirjallisuus:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Keskinen, K. 2015. Seikkailijasta seikkailukasvattajaksi. Seikkailukasvatus ammattina. Kustannustalo Aavas oy.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella.

Opintojaksolla perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen lähitunneilla ja demonstraatioiden avulla opintojakson alussa. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa elämyspedagogista ohjauksta valitussa työelämäympäristössä pienryhmissä.

Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Lähiopetuksessa mukana oleville on tarjolla valmiita työelämäyhteistyökumppaneita, Urheilupuiston koulu, Kulttuuripaja Kajo ja Xamk Sport. Urheilupuiston koulun luontoliikunnan opintojaksolla olemme mukana koko kevään toteuttamassa yläkoululaisille elämyksellistä ja koulun kasvatustavoitteet täyttävää toimintaa yhteistyössä opintojakson opettajan kanssa. Kulttuuripaja Kajon kanssa toteutamme matalan kynnyksen luontotoimintaa 18-35 vuotiaille nuorille. Xamk Sportin hankkeen kanssa pistämme pystyy Mikkelin kampukselle luontoliikunta vuoron, jonka tavoitteet ja sisällön me tuotamme maalis-huhtikuussa. Mikäli sinulla on oma yhteisö, jossa voit toteuttaa ohjausosuudet, voit neuvotelloa siitä kurssin opettajan kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Tammi-helmikuu: johdantoluennot ja harjoitukset
Helmikuun loppu - huhtikuun puoliväli: työelämäprojektien suunnittelu ja toteutus, joitakin yhteisiä tapaamisia
Huhtikuun loppu: omien projektien esittely ja kokemuksen raportointi.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälisyysviikon vierailevia luennoitsijoita ja mahdollisuuksien mukaan myös etävierailuja tunneilla kansainvälisistä yhteistyökorkeakouluistamme.

Koko opiskelijaryhmämme on toteuttamassa kansainvälisyysviikon Outdoor -päivää 13.3. Susiniemessä kansainvälisille vieraillemme englanniksi.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso koostuu teoriaosasta 2op, toiminnallisesta osasta 1op ja omasta ohjausprojektista 2op. Tarkemmat sisällöt saat Learn alustalta.

Further information

Huomioi, että opintojakso Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia. Elämyspedagogisen ohjauksen opintojakson ohjauksellisessa osuudessa hyödynnetään seikkailukavatuksen kurssin sisältöjä ja kokemuksia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointiasteikko 0-5.
Toteutustapa: opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi

Qualifications

Attending the course requires completing the course Adventure education 5 ects

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Tommi Pantzar
Teacher in charge

Tommi Pantzar

Groups
  • YPKV22KM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

You are able to plan and implement experiential learning modules.
You know how to instruct and support experiential learning in the career field of your own choice. You are able to present theoretical and pedagogical reasons for the activities.
You are able to choose reflection methods that suit the group and the activities. You gain skills and knowledge in experiential activities.

Content

How do you plan experiential learning modules and what is the role of instructors during the process?
Why must the experience be reflected and what reflection methods can you use to support understanding and growth?
What experiential learning applications and environments can you use as a community educator?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learn alustalla sekä tukikirjallisuus:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Keskinen, K. 2015. Seikkailijasta seikkailukasvattajaksi. Seikkailukasvatus ammattina. Kustannustalo Aavas oy.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö

Yksilölliset oppimisväylät

Tämä opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena Kouvolan kampuksella. Opintojakso koostuu kahdesta lähipäivästä Kouvolan kampuksella (17.1.2024 ja 27.3.2024) sekä itsenäisestä ohjausprojektista. Opintojakson ensimmäisenä lähipäivänä perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen teorian ja käytännön harjoitusten avulla. Kevään aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa elämyspedagogisen ohjauksen valitussa työelämäympäristössä. Opiskelija etsii oman työelämäkumppanin, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella ja toteuttaa. Toisena lähipäivänä esitellään ja vertaisarvioidaan omat toteutukset tai toteutussuunnitelmat, mikäli toteutus on myöhemmin keväällä/kesällä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Monimuotototeutus on automaattisesti integroitu työelämään. Voit toteuttaa tämän omalla työpaikalla, mikäli elämyspedagoginen ohjaus soveltuu työnkuvaasi (vaatii ohjattavan ryhmän).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toteutus vaatii, että etsit itsellesi työelämäkumppanin, johon suunnittelet ja toteutat ohjausprojektin yhdessä kyseisen yhteisön ohjaajien kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Tarkemmat tiedot Learn alustalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Voit halutessasi toteuttaa projektin monikulttuurisessa ympäristössä.

Opiskelijan työmäärä

Lähipäiviin osallistuminen ja niihin liittyvät tehtävät 1op
Ennakkotehtävä 2op
Oma projekti 2op

Yksi opintopiste vastaa noin 27h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Lähiopetuksessa saat valmiuksia elämyspedagogisen toiminnan suunnittelua ja ohjausta varten sekä tutustut kokemuksen käsittelyn menetelmiin.
Ennakkotehtävässä syvennyt teemaan annettujen materiaalien avulla ja kirjoitat omaa ohjausprojektiasi hydyttävän kirjallisen tuotoksen elämyspedagoisesta ohjauksesta.
Oman projektin suunnittelu ja toteutus
Oman projektin tai projektisuunnitelman esittely ja arviointi toisena lähipäivänä.

Further information

Edeltävyysehto: seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen -opintojakso (tai vastaavat tiedot) tulee olla suoritettuna ennen tätä kurssia. Voit tässä hyödyntää sillä kurssilla tehtyä suunnitelmaa ja toteuttaa sen.

Opintojakson ohjauksellinen osuus on mahdollista toteuttaa perustellusta syystä myös kesän aikana. Tällöin toteutuksen arviointi ja opintopisteiden saaminen siirtyy elokuun loppuun.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointiasteikko 0-5.
Arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää asiantuntevasti elämyspedagogiikan ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
b. Osaat arvioida käyttämiäsi alan tietolähteitä kriittisesti.
c. Osaat työskennellä ryhmän jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata elämyspedagogisen ohjauksen haasteita.
d. Osaat arvioida elämyspedagogista ohjausta kohderyhmätilanteissa.
g. Osaat soveltaa kriittisesti seikkailukasvatusalan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Toteutustapa: opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi

Qualifications

Attending the course requires completing the course Adventure education 5 ects

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 28.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Tommi Pantzar
Teacher in charge

Tommi Pantzar

Groups
  • YPMI20SP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • YPMI21KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You are able to plan and implement experiential learning modules.
You know how to instruct and support experiential learning in the career field of your own choice. You are able to present theoretical and pedagogical reasons for the activities.
You are able to choose reflection methods that suit the group and the activities. You gain skills and knowledge in experiential activities.

Content

How do you plan experiential learning modules and what is the role of instructors during the process?
Why must the experience be reflected and what reflection methods can you use to support understanding and growth?
What experiential learning applications and environments can you use as a community educator?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learn alustalla sekä tukikirjallisuus:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Keskinen, K. 2015. Seikkailijasta seikkailukasvattajaksi. Seikkailukasvatus ammattina. Kustannustalo Aavas oy.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen lähitunneilla ja demonstraatioiden avulla opintojakson alussa. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa elämyspedagogista ohjauksta valitussa työelämäympäristössä pienryhmissä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Lähiopetuksessa mukana oleville on tarjolla valmiita työelämäyhteistyökumppaneita, Urheilupuiston koulu ja Xamk Sport. Urheilupuiston koulun luontoliikunnan opintojaksolla olemme mukana koko kevään toteuttamassa yläkoululaisille elämyksellistä ja koulun kasvatustavoitteet täyttävää toimintaa yhteistyössä opintojakson opettajan kanssa. Xamk Sportin hankkeen kanssa pistämme pystyy Mikkelin kampukselle luontoliikunta vuoron, jonka tavoitteet ja sisällön me tuotamme maalis-huhtikuussa. Muitakin kumppaneita on luultavasti tarjolla. Mikäli sinulla on oma yhteisö, jossa voit toteuttaa ohjausosuudet, voit neuvotelloa siitä kurssin opettajan kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Tammi-helmikuu: johdantoluennot ja harjoitukset
Helmikuun loppu - huhtikuu: työelämäprojektien suunnittelu ja toteutus, joitakin yhteisiä tapaamisia
Huhtikuun loppu: omien projektien esittely ja kokemuksen raportointi

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälisyysviikon vierailevia luennoitsijoita ja mahdollisuuksien mukaan myös etävierailuja tunneilla kansainvälisistä yhteistyökorkeakouluistamme.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso koostuu teoriaosasta 2op, toiminnallisesta osasta 1op ja omasta ohjausprojektista 2op. Tarkemmat sisällöt saat Learn alustalta.

Further information

Huomioi, että opintojakso Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (tai vastaavat tiedot) oltava suoritettuna ennen tätä kurssia. Elämyspedagogisen ohjauksen opintojakson ohjauksellisessa osuudessa hyödynnetään seikkailukavatuksen kurssin sisältöjä ja kokemuksia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointiasteikko 0-5.
Toteutustapa: opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi

Qualifications

Attending the course requires completing the course Adventure education 5 ects

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 29.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Tommi Pantzar
Teacher in charge

Tommi Pantzar

Groups
  • YPMI20KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Objective

You are able to plan and implement experiential learning modules.
You know how to instruct and support experiential learning in the career field of your own choice. You are able to present theoretical and pedagogical reasons for the activities.
You are able to choose reflection methods that suit the group and the activities. You gain skills and knowledge in experiential activities.

Content

How do you plan experiential learning modules and what is the role of instructors during the process?
Why must the experience be reflected and what reflection methods can you use to support understanding and growth?
What experiential learning applications and environments can you use as a community educator?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learn alustalla sekä tukikirjallisuus:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Keskinen, K. 2015. Seikkailijasta seikkailukasvattajaksi. Seikkailukasvatus ammattina. Kustannustalo Aavas oy.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen lähitunneilla ja demonstraatioiden avulla opintojakson alussa. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa elämyspedagogista ohjauksta valitussa työelämäympäristössä pienryhmissä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Lähiopetuksessa mukana oleville on ainakin 2 valmista työelämäkumppania, Urheilupuiston koulu ja Juvenian kansainvälinen Empyre hanke. Urheilupuiston koulun luontoliikunnan opintojaksolla olemme mukana koko kevään toteuttamassa yläkoululaisille elämyksellistä ja koulun kasvatustavoitteet täyttävää toimintaa yhteistyössä opintojakson opettajan kanssa. Juvenian hankkeessa pääset kehittämään seikkailukasvatukseen linkittyvää toimintaa Mikkelin alueella kansainvälisten ammattilaisten ryhmässä. Mikäli sinulla on oma yhteisö, jossa voit toteuttaa ohjausosuudet, voit neuvotelloa siitä kurssin opettajan kanssa.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on vieraileva luennoitsija Saksasta, joka kertoo elämyspedagogisen toiminnan johtamisesta ja organisoinista Saksan suurimmassa elämyspedagogisessa leirikouluorganisaatiossa. Ryhmä osallistuu Juvenian kansainvälisen hankkeen loppuseminaariin huhtikuussa, jossa esitellään hankkeessa rakennettuja seikkailukasvatuksellisia ja kokemukselliseen oppimiseen perustuvia menetelmiä. Osa opiskelijoista on mukana suunnittelemassa näitä projekteja oppimistehtävänään.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso koostuu teoriaosasta 2op, toiminnallisesta osasta 1op ja omasta ohjausprojektista 2op. Tarkemmat sisällöt saat Learn alustalta.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointiasteikko 0-5.
Toteutustapa: opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi

Qualifications

Attending the course requires completing the course Adventure education 5 ects

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Tommi Pantzar
Teacher in charge

Tommi Pantzar

Groups
  • YPKV20KM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

You are able to plan and implement experiential learning modules.
You know how to instruct and support experiential learning in the career field of your own choice. You are able to present theoretical and pedagogical reasons for the activities.
You are able to choose reflection methods that suit the group and the activities. You gain skills and knowledge in experiential activities.

Content

How do you plan experiential learning modules and what is the role of instructors during the process?
Why must the experience be reflected and what reflection methods can you use to support understanding and growth?
What experiential learning applications and environments can you use as a community educator?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learn alustalla sekä tukikirjallisuus:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Keskinen, K. 2015. Seikkailijasta seikkailukasvattajaksi. Seikkailukasvatus ammattina. Kustannustalo Aavas oy.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö

Yksilölliset oppimisväylät

Tämä opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena Kouvolan kampuksella. Opintojakso koostuu kahdesta lähipäivästä Kouvolan kampuksella (20.1.2022 ja 7.4.2022) sekä itsenäisestä ohjausprojektista. Opintojakson ensimmäisenä lähipäivänä perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen teorian ja käytännön harjoitusten avulla. Kevään aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa elämyspedagogisen ohjauksen valitussa työelämäympäristössä. Opiskelija etsii oman työelämäkumppanin, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella ja toteuttaa. Toisena lähipäivänä esitellään ja vertaisarvioidaan omat toteutukset tai toteutussuunnitelmat, mikäli toteutus on myöhemmin keväällä/kesällä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Monimuotototeutus on automaattisesti integroitu työelämään. Voit toteuttaa tämän omalla työpaikalla, mikäli elämyspedagoginen ohjaus soveltuu työnkuvaasi (vaatii ohjattavan ryhmän).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toteutus vaatii että etsit itsellesi työelämäkumppanin, johon suunnittelet ja toteutat ohjausprojektin yhdessä kyseisen yhteisön ohjaajien kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Tarkemmat tiedot Learn alustalla.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu teoriaosasta 2op, toiminnallisesta osasta 1op ja omasta ohjausprojektista 2op. Tarkemmat sisällöt saat Learn alustalta.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointiasteikko 0-5.
Toteutustapa: opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi

Qualifications

Attending the course requires completing the course Adventure education 5 ects