Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointiLaajuus (5 op)
Tunnus: YP00DU20
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 21.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Laura Hokkanen
Vastuuopettaja
Laura Hokkanen
Ryhmät
-
YPMI23SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Ella Airola, Anna Kanerva, Reijo Kupiainen, Mari Maasilta, Marjo Mäenpää, Leo Pekkala, Saara Salomaa 2024 (toim.) Mediakasvatus osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI ja
Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore. https://medialukutaitosuomessa.fi/mediakasvatus2024.pdf
Opiskelijan on luettava yksi vapaavalintainen kaunokirjallinen teos opintojakson aikana.
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu vierailukohteissa.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 18 luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö- ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään harjoitustyö opintojakson loppuun mennessä.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti sekä ryhmänä.
• Opintojakson kahdesta yksilötehtävästä ja yhdestä ryhmätehtävästä saa opettajan kirjallisen palautteen. Ohjauksellisesta ryhmätehtävästä annetaan suullinen palaute.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään ryhmätyönä mediakasvatuksellinen työelämäprojekti. Toteutus on valtakunnallisella Mediataitoviikolla (10.-16.2.2025) Saimaanportin yhtenäiskoulun oppilaille.
Opintojaksolla vieraillaan Mikkelin seutukirjastossa, Mikkelin Taidemuseossa sekä Sodan ja rauhan keskus Muistissa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on luettava yksi kaunokirjallinen teos opintojakson viimeiselle lähiopetuskerralle.
Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
Opintojakson aikana tehdään ryhmissä ohjauksellinen projektitehtävä, jonka toteutus on valtakunnallisella Mediataitoviikolla (10.-16.2.2025). Ryhmien on palautettava ohjaussuunnitelma 3.2.2025 mennessä.
Opintojakson kirjastovierailun aikana toteutetaan pienryhmissä videototeutus, joka arvioidaan.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelijan on palautettava suoritukseen vaadittava tiedonhakutehtävä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 54 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 81 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen, ryhmätyönä tehtävään ohjausprojektiin osallistumista, ryhmätyönä tehtävän videon palautusta, kaunokirjallisen teoksen lukemista ja siitä toteutettavan videon tekemistä sekä tiedonhakutehtävää hyväksytyllä arvosanalla.
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 14.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
-
YPKV23KVMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learnissa. Kirjallisuus:
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura.
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Vaihtoehto 1. KONTAKTIOPETUS VERKOSSA
Kontaktiopetuspäivät koostuvat luennoista ja yhteistoiminnallisesta oppimisesta. Itsenäinen osuus oppimistehtävinä.
20.1. 4h, Teams-kontaktiopetus verkossa
17.2. 4h, Teams-kontaktiopetus verkossa
Läsnäolo molemmilla kerroilla välttämätön tässä vaihtoehdossa. Kontaktiopetusten välissä suoritetaan mediakasvatukseen liittyvä harjoitus, jota reflektoidaan toisella tapaamiskerralla. Oppimistehtävät tulee olla palautettu 14.3. mennessä
Vaihtoehto 2. ITSENÄINEN VERKKOTOTEUTUS
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä, josta löytyvät vaadittavat tehtävät ja materiaalia. Tehtävät voi tehdä omaan tahtiin aikavälillä 13.1.-14.3.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mediakasvatustuksen ohjausharjoitus on suositeltavaa tehdä työelämässä.
Opiskelijan työmäärä
.
Opiskelijan työmäärä on 5 op eli 135h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso koostuu teoriatehtävistä, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
-
YPKV22KMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learnissa. Kirjallisuus:
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura.
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu teoriatehtävistä, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista. Opintojakso sisältää myös tallennettuja verkkoluentoja, joiden aikana saat johdannon tehtävien aihepiireihin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mediakasvatustuksen ohjausharjoitus suoritetaan työelämässä.
Opiskelijan työmäärä
.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää verkko-oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Laura Hokkanen
Vastuuopettaja
Laura Hokkanen
Ryhmät
-
YPMI22SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ja kirjallisuus jaetaan tunnilla. Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelija lukee opintojaksolla omavalintaisen kaunokirjallisen teoksen tai tietokirjan.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista sekä projektityöstä. Kurssilla tuotetaan videoita.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan mediakasvatuksellinen projekti valtakunnalliselle Mediataitoviikolle 5.-11.2.2024.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opiskelijan valitsema kaunokirjallinen teos tulee olla luettuna viikon 11 oppitunteihin mennessä. Mediataitoviikolle 5.-11.2.2024 toteutetaan projekti, jota valmistellaan tuntien aikana. Sosiaalisen median oppimistehtävä on palautettava 17.3. mennessä.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 tunnin työmäärää.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu luennoista, harjoitteista, projektityöstä ja kotitehtävistä. Opintopisteet kertyvät lähiopetuksesta (2op), kirjan lukemisesta (1op), some-tehtävästä (1op) ja projektista (1op).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Laura Hokkanen
Vastuuopettaja
Laura Hokkanen
Ryhmät
-
YPMI22KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ja kirjallisuus jaetaan tunnilla. Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelija lukee opintojaksolla omavalintaisen kaunokirjallisen teoksen tai tietokirjan.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista sekä projektityöstä. Kurssilla tuotetaan videoita.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona, josta voit olla suoraan yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan mediakasvatuksellinen työelämäprojekti osana yökirjasto-tapahtumaa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opiskelijan valitsema kaunokirjallinen teos tulee olla luettuna viikon 50 oppitunteihin mennessä. Yökirjastotapahtuma toteutetaan viikolla 47.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27h työmäärää.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu luennoista, harjoitteista, projektityöstä ja kotitehtävistä. Opintopisteet kertyvät lähiopetuksesta (2op), kirjan lukemisesta (1op), some-tehtävästä (1op) ja projektista (1op).
Lisätietoja opiskelijoille
Työviikkopohjaiseen oppimisväylään kuuluu yksi yötoteutus viikolla 47.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
-
YPKV21KMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learnissa. Kirjallisuus:
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura.
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu teoriatehtävistä, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista. Opintojakso sisältää myös tallennettuja verkkoluentoja, joiden aikana saat johdannon tehtävien aihepiireihin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mediakasvatustuksen ohjausharjoitus suoritetaan työelämässä.
Opiskelijan työmäärä
.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää verkko-oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 17.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Laura Hokkanen
Vastuuopettaja
Laura Hokkanen
Ryhmät
-
YPMI21SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ja kirjallisuus jaetaan tunnilla. Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelija lukee opintojaksolla omavalintaisen kaunokirjallisen teoksen tai tietokirjan.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista sekä projektityöstä. Kurssilla tuotetaan videoita.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan mediakasvatuksellinen projekti valtakunnalliselle Mediataitoviikolle 6.-12.2.2023.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opiskelijan valitsema kaunokirjallinen teos tulee olla luettuna viikon 11 oppitunteihin mennessä. Mediataitoviikolle 6.-12.2.2023 toteutetaan projekti, jota valmistellaan tuntien aikana.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 tunnin työmäärää. Työviikkopohjaisessa toteutuksessa lähiopetusta on 52 tuntia.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu luennoista, harjoitteista, projektityöstä ja kotitehtävistä. Opintopisteet kertyvät lähiopetuksesta (2op), kirjan lukemisesta (1op), some-tehtävästä (1op) ja projektista (1op).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
31.10.2022 - 19.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
-
YPMI21KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learn -alustalla.
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa kokonaan verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla kevätlukukauden ajan, harjoittelu mukaanlukien Juvenia Akatemian työskentelyyn. Lisätietoja työskentelystä antaa Jussi Ronkainen (Juvenia), Katja Komonen (yhteisöpedagogikoulutus) ja Sari Miettinen (yhteisöpedagogikoulutus).
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 tunnin työmäärää. Työviikkopohjaisessa toteutuksessa lähiopetusta on noin 40 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla toteutetaan Yökirjasto Xamkilla 23.-24.11. klo 20-08
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien ja ohajusharjoituksien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä esim. tehtävien muodossa
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 20.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
-
YPMI20SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learn -alustalla.
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa kokonaan verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mediakasvatusviikolla (vko 6) toteutetaan ohjausharjoituksia työelämässä.
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla kevätlukukauden ajan, harjoittelu mukaanlukien Juvenia Akatemian työskentelyyn. Lisätietoja työskentelystä antaa Jaana Poikolainen (Juvenia), Katja Komonen (yhteisöpedagogikoulutus) ja Sari Miettinen (yhteisöpedagogikoulutus).
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 tunnin työmäärää. Työviikkopohjaisessa toteutuksessa lähiopetusta on noin 40 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien ja ohajusharjoituksien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä esim. tehtävien muodossa
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
-
YPKV20KMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learnissa. Kirjallisuus:
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura.
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu teoriatehtävistä, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista. Verkkoluennon aikana saat johdannon tehtävien aihepiireihin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mediakasvatustuksen ohjausharjoitus suoritetaan työelämässä.
Opiskelijan työmäärä
.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää verkko-oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.