Skip to main content

Supporting young people with special needsLaajuus (5 cr)

Code: YP00DU35

Credits

5 op

Content

You are able to identify the factors behind children’s and young people’s special needs.
You show your familiarity with different working environments and activities of youth work (for example, special youth work, outreach work and child welfare) and improve your abilities in working with children and young people with special needs.
You know the importance of the legislation concerning children and young people and how it strengthens their rights.

Qualifications

Attending the course requires completing the course of Special education in the framework of youth education 5 ects

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 15.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI22KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • YPMI22SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Content

You are able to identify the factors behind children’s and young people’s special needs.
You show your familiarity with different working environments and activities of youth work (for example, special youth work, outreach work and child welfare) and improve your abilities in working with children and young people with special needs.
You know the importance of the legislation concerning children and young people and how it strengthens their rights.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla jaettavan materiaalin lisäksi opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa kirjallisuutta:
Etsivän nuorisotyön käsikirja
Puuronen, A, 2022. Etsivän katse. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen – Näkökulmia käytännön työstä. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 70.
Saastamoinen, Kati. 2010. Lapsen asema sijaishuollossa – Käsikirja arjen toimintaan. Edita. Helsinki

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu, lukupiirityöskentely. Opintojaksoon liittyy sekä ennakkotehtäviä (mm erityisen tuen syntymekanismeihin kiinnittyvä ennakkotehtävä sekä lastensuojelun kysymyksiin kiinnittyvä ennakkotehtävä) sekä sosiaalisen nuorisotyön kentälle kiinnittyviä tehtäviä (mm etsivä nuorisotyö). Opintojaksolla vierailee yhteisöpedagogeja, jotka työskentelevät sosiaalisessa nuorisotyössä.
Edeltävyysehto: Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä 5 op opintojakso tulee olla hyväksytysti suoritettuna

Opintoja nopeuttava väylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Itsenäinen suoritusvaihtoehto tarkoittaa 5 op laajuisen oppimistehtävän suorittamista. Oppimistehtävä (5 op) kiinnittyy opintojakson sisällöllisiin teemoihin:
Erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvä lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous. Oppimistehtävän saat vastuuopettajalta pyydettäessä. Työhön integroinnin mahdollisuudesta tulee erikseen neuvotella vastuuopettajan kanssa.
Edeltävyysehto: Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä 5 op opintojakso tulee olla hyväksytysti suoritettuna

TKI ja työelämäyhteistyö

Sosiaalisessa nuorisotyössä työskentelevät yhteisöpedagogit vierailevat opintojakson lähiopetustunneilla.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisimmistä sisältöalueista.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärän jakautuu siten, että lähiopetusta on 50-55 tuntia ja itsenäistä opiskelua 80 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen, oppimistehtävien tekeminen, lukupiirityöskentelyyn osallistuminen sekä tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson teemoihin (erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvän lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous) kiinnittyvän oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Qualifications

Attending the course requires completing the course of Special education in the framework of youth education 5 ects

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

28.09.2023 - 12.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPKV22KM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Content

You are able to identify the factors behind children’s and young people’s special needs.
You show your familiarity with different working environments and activities of youth work (for example, special youth work, outreach work and child welfare) and improve your abilities in working with children and young people with special needs.
You know the importance of the legislation concerning children and young people and how it strengthens their rights.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla jaettavan materiaalin lisäksi opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa kirjallisuutta:
Etsivän nuorisotyön käsikirja, 2022.
Puuronen, A, 2013. Etsivän katse. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen – Näkökulmia käytännön työstä. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 70.
Kohdennettuun nuorisotyöhön kiinnittyvät tutkimukset.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena (2 lähiopetuspäivää). Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu ja ryhmissä tapahtuva työskentely. Opintojaksoon liittyy sekä ennakkotehtäviä (mm lastensuojelun ennakkotehtävä) sekä sosiaalisen nuorisotyön kentälle kiinnittyviä tehtäviä (mm etsivä nuorisotyö).
Opintojakson voit suorittaa myös itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, jonka ohjeet saat opintojakson vastuuopettajalta (ks. opintoja nopeuttava väylä).

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän (5 op), joka kiinnittyy opintojakson sisällöllisiin teemoihin: Erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvä lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous. Itsenäinen suoritustavan oppimistehtävä on saatavilla 20.9.2023 alkaen vastuuopettajalta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli työskentelet opintojakson sisältöalueisiin kiinnittyvässä työympäristössä, voit suorittaa oppimistehtävät työhösi liittyen. Tästä vaihtoehdosta tulee neuvotella opintojakson vastuuopettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson sisältöalueilla (Erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvä lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous) on vahva työelämäorientaatio. Kaikki opintojakson sisältöalueet peilautuvat alan konkreettisiin työtehtäviin.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus 16 tuntia. Oppimistehtävien (kolme kappaletta) suorittaminen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen, oppimistehtävien tekeminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson teemoihin (erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvän lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous) kiinnittyvän oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Qualifications

Attending the course requires completing the course of Special education in the framework of youth education 5 ects

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

04.09.2023 - 15.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI21SP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • YPMI21KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Content

You are able to identify the factors behind children’s and young people’s special needs.
You show your familiarity with different working environments and activities of youth work (for example, special youth work, outreach work and child welfare) and improve your abilities in working with children and young people with special needs.
You know the importance of the legislation concerning children and young people and how it strengthens their rights.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla jaettavan materiaalin lisäksi opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa kirjallisuutta:
Etsivän nuorisotyön käsikirja
Puuronen, A, 2022. Etsivän katse. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen – Näkökulmia käytännön työstä. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 70.
Saastamoinen, Kati. 2010. Lapsen asema sijaishuollossa – Käsikirja arjen toimintaan. Edita. Helsinki

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu, lukupiirityöskentely. Opintojaksoon liittyy sekä ennakkotehtäviä (mm erityisen tuen syntymekanismeihin kiinnittyvä ennakkotehtävä sekä lastensuojelun kysymyksiin kiinnittyvä ennakkotehtävä) sekä sosiaalisen nuorisotyön kentälle kiinnittyviä tehtäviä (mm etsivä nuorisotyö). Opintojaksolla vierailee yhteisöpedagogeja, jotka työskentelevät sosiaalisessa nuorisotyössä.
Edeltävyysehto: Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä 5 op opintojakso tulee olla hyväksytysti suoritettuna

Opintoja nopeuttava väylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Itsenäinen suoritusvaihtoehto tarkoittaa 5 op laajuisen oppimistehtävän suorittamista. Oppimistehtävä (5 op) kiinnittyy opintojakson sisällöllisiin teemoihin:
Erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvä lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous. Oppimistehtävän saat vastuuopettajalta pyydettäessä. Työhön integroinnin mahdollisuudesta tulee erikseen neuvotella vastuuopettajan kanssa.
Edeltävyysehto: Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä 5 op opintojakso tulee olla hyväksytysti suoritettuna

TKI ja työelämäyhteistyö

Sosiaalisessa nuorisotyössä työskentelevät yhteisöpedagogit vierailevat opintojakson lähiopetustunneilla.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisimmistä sisältöalueista.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärän jakautuu siten, että lähiopetusta on 50-55 tuntia ja itsenäistä opiskelua 80 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen, oppimistehtävän tekeminen, lukupiirityöskentelyyn osallistuminen sekä tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson teemoihin (erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvän lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous) kiinnittyvän oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Qualifications

Attending the course requires completing the course of Special education in the framework of youth education 5 ects

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

29.08.2022 - 11.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI20SP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • YPMI20KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies

Content

You are able to identify the factors behind children’s and young people’s special needs.
You show your familiarity with different working environments and activities of youth work (for example, special youth work, outreach work and child welfare) and improve your abilities in working with children and young people with special needs.
You know the importance of the legislation concerning children and young people and how it strengthens their rights.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla jaettavan materiaalin lisäksi opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa kirjallisuutta:
Etsivän nuorisotyön käsikirja
Puuronen, A, 2013. Etsivän katse. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen – Näkökulmia käytännön työstä. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 70.
Saastamoinen, Kati. 2010. Lapsen asema sijaishuollossa – Käsikirja arjen toimintaan. Edita. Helsinki

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu, lukupiirityöskentely. Opintojaksoon liittyy sekä ennakkotehtäviä (mm erityisen tuen syntymekanismeihin kiinnittyvä ennakkotehtävä sekä lastensuojelun kysymyksiin kiinnittyvä ennakkotehtävä) sekä sosiaalisen nuorisotyön kentälle kiinnittyviä tehtäviä (mm etsivä nuorisotyö). Opintojaksolla vierailee yhteisöpedagogeja, jotka työskentelevät sosiaalisessa nuorisotyössä. Opintojakson voit suorittaa myös itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, jonka ohjeet saat opintojakson vastuuopettajalta (ks. opintoja nopeuttava väylä).
Edeltävyysehto: Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä 5 op opintojakso tulee olla hyväksytysti suoritettuna

Opintoja nopeuttava väylä: Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän (5 op), joka kiinnittyy opintojakson sisällöllisiin teemoihin:
Erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvä lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous.

TKI ja työelämäyhteistyö

Sosiaalisessa nuorisotyössä työskentelevät yhteisöpedagogit vierailevat opintojakson lähiopetustunneilla.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisimmistä sisältöalueista.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärän jakautuu siten, että lähiopetusta on 50-55 tuntia ja itsenäistä opiskelua 80 tuntia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen, oppimistehtävän tekeminen, lukupiirityöskentelyyn osallistuminen sekä tentin hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson teemoihin (erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvän lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous) kiinnittyvän oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Qualifications

Attending the course requires completing the course of Special education in the framework of youth education 5 ects