Skip to main content

Development of social workLaajuus (5 cr)

Code: SO00DT50

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Materials

Project work 5 ECTS credits

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

17.02.2025 - 30.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus
  • Mikkeli Campus
  • Ecampus
Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Sos2 SosSTYNN
Teacher in charge

Johanna Hirvonen

Groups
  • SOMI23KM
    Social Services, part-time studies

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

Project work 5 ECTS credits

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso on itseopiskeltava verkko-opintojakso, jossa opiskelusi rytmittyy tentin ja tehtävien etenemisjärjestyksen mukaisesti.
Opintojakson alkuun sisältyy kaksi vapaaehtoista Teams-yhteydellä toteutettavaa lähiopetuskertaa: opintojakson orientaatio (2h) sekä johdatus sosiaalialan kehittämis- ja vaikuttamistyöhön (2h).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy oppimistehtävä, jossa perehdytään yhteen itse valittavaan käynnissä olevaan tai jo toteutettuun sosiaalialan kehittämishankkeeseen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli työskentelet sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla ja opettajan kanssa sopimallasi tavalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla, julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson tavoitteet ja sisällöt käytännön kehittämistyöhön omassa työssäsi. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten ja millaisella tehtävällä saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson alkaessa opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat. Kaikki opintojakson tehtävät ja tentti tulee suorittaa toteutuksen aikana Learn-alustalla ilmoitettujen määräaikojen mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Perusteet-osa (1 op): kirjatentti Learn-yksilötenttinä. Tässä osuudessa opiskelija perehtyy kehittämistyön keskeisiin käsitteisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin sekä rakenteelliseen sosiaalityöhön vaikuttamistyönä.
2. Sosiaalialan kehittämisen valtakunnallisiin linjauksiin ja alueellisiin painopistealueisiin sekä kehittämishankkeisiin perehdytään videomuotoisen yksilö- tai paritehtävän (2 op) avulla.
3. Sosiaalialan vaikuttamistyöhön perehdytään yksilötehtävänä laadittavan vaikuttamisharjoituksen sekä omaa tutkivaa ja kehittävää työotetta tarkastelevan kirjallisen reflektiotehtävän (2 op) avulla.

Further information

Opintojakso avautuu Learn-alustalla 17.2.2025.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisen menetelmät, valtakunnalliset linjaukset sekä paikalliset ja alueelliset painopisteet (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5
3. Vaikuttamisosaaminen ja kirjallinen reflektiotehtävä (2 op): numeerinen 1 - 5

Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy numeerisesti arvioiduista tehtävistä tehtävien keskiarvon perusteella.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

14.01.2025 - 28.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Groups
  • SOKT23KM
    Social services, part-time studies

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

Project work 5 ECTS credits

Yksilölliset oppimisväylät

Due to small group work, the course has deadlines. Your studies will be paced within the start and end dates of the course according to group meetings and independent learning assignments.

TKI ja työelämäyhteistyö

No.

Tentit ja muut määräajat

Tehtävien palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Further information

Lehtorit:
tia-marika.sohlman@xamk.fi (vastuuopettaja)
marko.raitanen@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

09.09.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Groups
  • SOKT22SP
    Social services, full-time studies

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

Esitellään opintojaksoalustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämän toimeksiantoa ja siitä kirjallista sitoumusta

Tentit ja muut määräajat

Tehtävien/ tentin palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

13.9. info Teams 10.00-11.30
30.9. Teams klo 10.00-12.00
15.11. klo 10.00-16.45 vapaaehtoinen, rajoitettu pääsy, noin 2h (esitellään infossa)
22.11. klo 10.00-15.45 läsnäolopakko (verkossa)

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Further information

tia-marika.sohlman@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioinnissa huomioidaan tehtävien toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Tuula Tarhonen
Teacher in charge

Tuula Tarhonen

Groups
  • SOMI22SP
    Social Services, full-time studies

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

Project work 5 ECTS credits

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso on verkko-opintojakso, jolla opiskelijan on mahdollista edetä omassa tahdissa opintojakson aukioloaikana.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli olet töissä sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla (päiväkoti, erityiskoulu, koulussa kuraattori), julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson sisällöt kehittämistyöhön. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy kehittämisosuuden oppimistehtävä, joka on työelämään suuntautuva tehtävä. Tehtävässä opiskelija perehtyy valitsemaansa sosiaalialan kehittämishankkeeseen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksoon sisältyy Learn-verkkoympäristössä tehtävä yksilötentti. Opintojakson alkaessa vastaava opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat.

Opiskelijan työmäärä

pintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa.

Further information

Verkko-opintoina Learn-alustalla opiskeltavaan opintojaksoon ei sisälly lähiopetustunteja.

Saat ennen opintojakson alkamista opiskelijasähköpostiisi infon opintojakson Learn-verkkoalustasta ja kirjautumisavaimen verkkoalustalle. Opintojakso avautuu Learn-alustalla 5.2.2024.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisosaamisen oppimistehtävä (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5
3. Vaikuttamisosaaminen (2 op): numeerinen 1 - 5

Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan numeerisesti arvioiduista tehtävistä.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

05.02.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Tuula Tarhonen
Teacher in charge

Johanna Hirvonen

Groups
  • SOMI22KM
    Social Services, part-time studies

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

Project work 5 ECTS credits

Evaluation scale

1-5

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

01.01.2024 - 30.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Groups
  • SOKT22KM
    Social services, part-time studies

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

Project work 5 ECTS credits

Yksilölliset oppimisväylät

Due to small group work, the course has deadlines. Your studies will be paced within the start and end dates of the course according to group meetings and independent learning assignments.

TKI ja työelämäyhteistyö

No

Tentit ja muut määräajat

Tehtävien palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Further information

Lehtorit:
tia-marika.sohlman@xamk.fi (vastuuopettaja)
marko.raitanen@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

11.09.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

25 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Teacher in charge

Tia-Marika Sohlman

Groups
  • SOKT21SP
    Social services, full-time studies

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

Esitellään opintojaksoalustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on suoritettuna vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämän toimeksiantoa ja siitä kirjallista sitoumusta

Tentit ja muut määräajat

Tehtävien/ tentin palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

11.9. info Teams 12.45-14.15
26.9. Teams klo 8.45-16.00
13.11. klo 8.45-16.00 vapaaehtoinen, rajoitettu pääsy, noin 2h (esitellään infossa)
23.11. klo 8.45-15.30 läsnäolopakko

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Further information

tia-marika.sohlman@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioinnissa huomioidaan tehtävien toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

06.09.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Johanna Hirvonen
Teacher in charge

Johanna Hirvonen

Groups
  • SOMI21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

1. Salonen, K. Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108.
2. Lanne-Eriksson, M & Rousu, S. (2021) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen. Teoksessa Rousu, S. & Lanne-Eriksson, M. (toim.) Lähijohtaminen sosiaalialalla. Metropolian amk. Oiva-sarja 39. s. 127 - 185.
3. Liukko, E. ym. (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL, Raportti 1/2022.

sekä tehtävien yhteydessä opettajan ilmoittama materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tentin ja tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli olet töissä sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla (päiväkoti, erityiskoulu, koulussa kuraattori) voi olla julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson sisällöt kehittämistyöhön. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työhön integroidussa oppimisväylässä oma työpaikka

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson alkaessa vastaava opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Perusteet-osa (1 op): kirjatentti Learn-yksilötenttinä
2. Sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet sekä kehittämisosaaminen (2 op): yksilötehtävä
3. Vaikuttamisosaaminen (2 op): vaikuttamisharjoitus yksilötehtävänä

Further information

Verkko-opintoina Learn-alustalla opiskeltavaan opintojaksoon ei sisälly lähiopetustunteja.

Saat ennen opintojakson alkamista opiskelijasähköpostiisi infon opintojakson Learn-verkkoalustasta ja kirjautumisavaimen verkkoalustalle. Opintojakso avautuu Learn-alustalla 6.9.2023.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisen menetelmät, valtakunnalliset linjaukset sekä paikalliset ja alueelliset painopisteet (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5
3. Vaikuttamisosaaminen (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5

Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan numeerisesti arvioiduista tehtävistä.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

06.02.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Johanna Hirvonen
Teacher in charge

Johanna Hirvonen

Groups
  • SOMI21KM
    Social Services, part-time studies

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

1. Salonen, K. Eloranta, S. Hautala, T. & Kinos, S. (2017) Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108.
2. Lanne-Eriksson, M & Rousu, S. (2021) Työyhteisöjen ja palvelujen kehittäminen. Teoksessa Rousu, S. & Lanne-Eriksson, M. (toim.) Lähijohtaminen sosiaalialalla. Metropolian amk. Oiva-sarja 39. s. 127 - 185.
3. Liukko, E. ym. (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL, Raportti 1/2022.

sekä tehtävien yhteydessä opettajan ilmoittama materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tentin ja tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli olet töissä sosiaalialan kehittämistehtävissä, voit suorittaa opintojakson työhösi integroituna opiskelemalla opintojakson sisältöalueet omaan työpaikkaasi soveltamalla. Työpaikka voi olla sosiaali- tai kasvatusalalla (päiväkoti, erityiskoulu, koulussa kuraattori) voi olla julkisella tai yksityisellä sektorilla, järjestössä tai kehittämishankkeessa. Oleellista työhön integroidussa oppimisväylässä on mahdollisuus soveltaa opintojakson sisällöt kehittämistyöhön. Ennen opintojakson suorittamista ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja esitä hänelle suunnitelma, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu edistää sinun ammatillista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työhön integroidussa oppimisväylässä oma työpaikka

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson alkaessa vastaava opettaja ilmoittaa opintojakson Learn-alustalla tentin ja oppimistehtävien ajankohdat.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson työmäärä 5 op eli 135 tuntia vastaa yli kolmea täyttä työviikkoa.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Perusteet-osa (1 op): kirjatentti Learn-yksilötenttinä
2. Sosiaalialan kehittämisen valtakunnalliset linjaukset ja alueelliset painopistealueet sekä kehittämisosaaminen (2 op): yksilötehtävä
3. Vaikuttamisosaaminen (2 op): vaikuttamisharjoitus yksilötehtävänä

Further information

Verkko-opintoina Learn-alustalla opiskeltavaan opintojaksoon ei sisälly lähiopetustunteja.

Saat ennen opintojakson alkamista opiskelijasähköpostiisi infon opintojakson Learn-verkkoalustasta ja kirjautumisavaimen verkkoalustalle. Opintojakso avautuu Learn-alustalla 6.2.2023.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson kaikki kolme osasuoritusta arvioidaan. Opintojakson hyväksyminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi osa-alueittain:
1. Perusteet-osa (1 op): hyväksytty - hylätty
2. Kehittämisen menetelmät, valtakunnalliset linjaukset sekä paikalliset ja alueelliset painopisteet (2 op): numeerinen arviointi 1 - 5
3. Vaikuttamisosaaminen (2 op): numeerinen 1 - 5

Opintojakson kokonaisarvosana lasketaan numeerisesti arvioiduista tehtävistä.

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin Xamkin arviointikriteereihin:
Osaat käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä kehittämistyössä.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
Osaat havaita ja kuvata ammattialan kehittämistarpeita.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valintasi.
Osaat soveltaa kriittisesti eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

16.01.2023 - 01.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Teacher in charge

Tia-Marika Sohlman

Groups
  • SOKT21KM
    Social services, part-time studies

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

Given in Learn.

Yksilölliset oppimisväylät

Due to small group work, the course has deadlines. Your studies will be paced within the start and end dates of the course according to group meetings and independent learning assignments.

TKI ja työelämäyhteistyö

No

Tentit ja muut määräajat

Tehtävien palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Further information

tia-marika.sohlman@xamk.fi (vastuuopettaja)
marko.raitanen@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

01.09.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus
  • Mikkeli Campus
  • Ecampus
Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Tuula Tarhonen
Groups
  • SOMI20SP
    Social Services, full-time studies

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

Given in Learn.

Yksilölliset oppimisväylät

Due to small group work, the course has deadlines. Your studies will be paced within the start and end dates of the course according to group meetings and independent learning assignments.

TKI ja työelämäyhteistyö

No

Tentit ja muut määräajat

Tehtävien palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Further information

tuula.tarhonen@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

15.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

25 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Tuija Suikkanen-Malin
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Teacher in charge

Marko Raitanen

Groups
  • SOKT20SP
    Social services, full-time studies

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

Given in Learn

Yksilölliset oppimisväylät

Due to small group work, the course has deadlines. Your studies will be paced within the start and end dates of the course according to group meetings and independent learning assignments.

TKI ja työelämäyhteistyö

No

Tentit ja muut määräajat

Tehtävien palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Further information

marko.raitanen@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

14.02.2022 - 01.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

25 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Tuija Suikkanen-Malin
  • Marko Raitanen
  • Tia-Marika Sohlman
Teacher in charge

Marko Raitanen

Groups
  • SOKT20KM
    Social services, part-time studies

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

Given in Learn.

Yksilölliset oppimisväylät

Due to small group work, the course has deadlines. Your studies will be paced within the start and end dates of the course according to group meetings and independent learning assignments.

TKI ja työelämäyhteistyö

No

Tentit ja muut määräajat

Tehtävien palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Further information

marko.raitanen@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

01.01.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Kati Vapalahti
  • Johanna Hirvonen
  • Tuula Tarhonen
Groups
  • SOMI20KM
    Social Services, part-time studies

Objective

You know the national development policies and local emphases in developing the social service sector.
You are familiar with the development projects of the social service sector.
You are able to apply different approaches of development work and use different development methods.
You are able to develop your own research and development approach.

Content

What are the national development policies and local emphases in developing the social service sector?
What kind of development projects are currently going on in the social service sector?
What kind of approaches and development methods are used in developing the social service sector?
How do you develop your own research and development approach?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkototeutus, jossa opiskelusi rytmittyvät tehtävien takarajojen mukaisesti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli olet töissä, ja teet työtehtäviä mitkä soveltuvat sosionomin osaamiseen voit suorittaa opintojakson työhön integroituna opiskelelmalla sosiaalialan kehittämistä oman työpaikkasi näkökulmasta. Työpaikka voi olla sosiaalialan,kasvatusalan (päiväkoti, erityiskoulu, koulussa kuraattori), se voi olla julkisella tai yksityisellä sektorilla tai se voi olla järjestö tai hanke. Ennen opintojakson suorittamista esität opintojakson vastaavalle opettajalle suunnitelman, missä kerrot miten saavutat opintojakson tavoitteet ja miten opiskelu tukee sinun ammatilista osaamista sosiaalialan kehittämisessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työhön integroidussa suorituksessa oma työyhteisö

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson alkaessa vastaava opettaja imoittaa mahdollisen tentin ja oppimistehtävien palautusajankohdat

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioinnissa huomioidaan osallistumisaktiivisuus sekä tehtävän toteutus ja tarkoituksenmukaisuus. Arvioinnin tarkemmat kriteerit julkaistaan opintojaksolla.

Qualifications

Research and development skills 5 ECTS credits