Koulunuorisotyön toteuttamismallitLaajuus (4 op)
Tunnus: AV00EN54
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Osaat hyödyntää nuorisotyöllisiä toimintatapoja oppilaitoksen formaaleissa ja non-formaaleissa tilanteissa.
Tunnet eri tavoilla organisoitua oppilaitosnuorisotyötä; satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan ja osaat hyödyntää toimintamuotojen mahdollisuuksia.
Osaat tehdä kouluyhteistyösuunnitelman ja pohtia mihin työpanosta kohdennetaan.
Pystyt tuottamaan hyvin suunnitellun vuosikellon oppilaitosnuorisotyön toteuttamiseksi.
Sisältö
Millaisia työtapoja voidaan käyttää oppilaitoksen formaaleissa tilanteissa? Mitkä työtavat soveltuvat paremmin nonformaaleihin tilanteisiin?
Millaisia mahdollisuuksia koulunuorisotyöllä on organisoitua oppilaitoksen arkeen?
Miten näitä mahdollisuuksia voi hyödyntää riippuen siitä millainen osa työajasta on käytettävissä oppilaitosnuorisotyöhön?
Mitä hyötyä on kouluyhteistyösuunnitelmasta? Miten se tehdään ja mitä sinne kannatta kirjata? Miten suunnitelmien seuranta kannattaa järjestää?
Millainen on hyvä vuosikello? Mitä sen suunnittelussa kannattaa huomioida?
Ajoitus
03.09.2024 - 10.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 60
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettaja
- Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
-
AVKOOPOS24Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op
Tavoitteet
Osaat hyödyntää nuorisotyöllisiä toimintatapoja oppilaitoksen formaaleissa ja non-formaaleissa tilanteissa.
Tunnet eri tavoilla organisoitua oppilaitosnuorisotyötä; satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan ja osaat hyödyntää toimintamuotojen mahdollisuuksia.
Osaat tehdä kouluyhteistyösuunnitelman ja pohtia mihin työpanosta kohdennetaan.
Pystyt tuottamaan hyvin suunnitellun vuosikellon oppilaitosnuorisotyön toteuttamiseksi.
Sisältö
Millaisia työtapoja voidaan käyttää oppilaitoksen formaaleissa tilanteissa? Mitkä työtavat soveltuvat paremmin nonformaaleihin tilanteisiin?
Millaisia mahdollisuuksia koulunuorisotyöllä on organisoitua oppilaitoksen arkeen?
Miten näitä mahdollisuuksia voi hyödyntää riippuen siitä millainen osa työajasta on käytettävissä oppilaitosnuorisotyöhön?
Mitä hyötyä on kouluyhteistyösuunnitelmasta? Miten se tehdään ja mitä sinne kannatta kirjata? Miten suunnitelmien seuranta kannattaa järjestää?
Millainen on hyvä vuosikello? Mitä sen suunnittelussa kannattaa huomioida?
Opiskelumateriaali
Kivijärvi, A., Kauppinen E., Kiilakoski T., Leskinen J. (toim). Hidasta kasvua ja lisääntyviä vastuita. Kunnallinen nuorisotyö Suomessa 2021. Kanuuna-verkosto. Nuorisotutkimusseuran/ Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja 238.
Kiilakoski T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotutkimusseura ry.
Kantonen, H., Hännikäinen-Uutela, A-L., & Kiilakoski, T. (toim.). 2021. Nuorisotyötä kouluissa ja oppilaitoksissa. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu. Mikkeli.
Learn -alustan materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla tutustut oppilaitoksen formaaleissa ja nonformaaleissa tilanteissa hyödynnettäviin nuorisotyöllisiin toimintatapoihin. Tutustut eri tavoilla organisoituihin oppilaitosnuorisotyön käytäntöihin. Opit hyödyntämään eri toimintamuotojen mahdollisuuksia satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan. Opit tekemään kouluyhteistyösuunnitelman ja vuosikellon sekä pohdit mihin työpanos eri käytännöissä kannattaa kohdentaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö Osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Teams -tapaamiset 3.9. klo 12-14 ja 10.12. klo 12-15.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 4 op eli 108 opiskelijan työtuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttaa opintojakson tehtävät ja harjoitukset.
Ajoitus
05.09.2023 - 12.12.2023
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 60
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettaja
- Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
-
AVKOOPOS23Avoin AMK: Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op 2023
Tavoitteet
Osaat hyödyntää nuorisotyöllisiä toimintatapoja oppilaitoksen formaaleissa ja non-formaaleissa tilanteissa.
Tunnet eri tavoilla organisoitua oppilaitosnuorisotyötä; satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan ja osaat hyödyntää toimintamuotojen mahdollisuuksia.
Osaat tehdä kouluyhteistyösuunnitelman ja pohtia mihin työpanosta kohdennetaan.
Pystyt tuottamaan hyvin suunnitellun vuosikellon oppilaitosnuorisotyön toteuttamiseksi.
Sisältö
Millaisia työtapoja voidaan käyttää oppilaitoksen formaaleissa tilanteissa? Mitkä työtavat soveltuvat paremmin nonformaaleihin tilanteisiin?
Millaisia mahdollisuuksia koulunuorisotyöllä on organisoitua oppilaitoksen arkeen?
Miten näitä mahdollisuuksia voi hyödyntää riippuen siitä millainen osa työajasta on käytettävissä oppilaitosnuorisotyöhön?
Mitä hyötyä on kouluyhteistyösuunnitelmasta? Miten se tehdään ja mitä sinne kannatta kirjata? Miten suunnitelmien seuranta kannattaa järjestää?
Millainen on hyvä vuosikello? Mitä sen suunnittelussa kannattaa huomioida?
Opiskelumateriaali
Kivijärvi, A., Kauppinen E., Kiilakoski T., Leskinen J. (toim). Hidasta kasvua ja lisääntyviä vastuita. Kunnallinen nuorisotyö Suomessa 2021. Kanuuna-verkosto. Nuorisotutkimusseuran/ Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja 238.
Kiilakoski T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotutkimusseura ry.
Kantonen, H., Hännikäinen-Uutela, A-L., & Kiilakoski, T. (toim.). 2021. Nuorisotyötä kouluissa ja oppilaitoksissa. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu. Mikkeli.
Learn -alustan materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla tutustut oppilaitoksen formaaleissa ja nonformaaleissa tilanteissa hyödynnettäviin nuorisotyöllisiin toimintatapoihin. Tutustut eri tavoilla organisoituihin oppilaitosnuorisotyön käytäntöihin. Opit hyödyntämään eri toimintamuotojen mahdollisuuksia satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan. Opit tekemään kouluyhteistyösuunnitelman ja vuosikellon sekä pohdit mihin työpanos eri käytännöissä kannattaa kohdentaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö Osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Teams -tapaamiset 5.9. klo 12-14 ja 12.12. klo 12-15.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 4 op eli 108 opiskelijan työtuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttaa opintojakson tehtävät ja harjoitukset.
Ajoitus
01.09.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Opettaja
- Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
-
AVKOOPOS22K22SAvoin AMK: Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op
Tavoitteet
Osaat hyödyntää nuorisotyöllisiä toimintatapoja oppilaitoksen formaaleissa ja non-formaaleissa tilanteissa.
Tunnet eri tavoilla organisoitua oppilaitosnuorisotyötä; satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan ja osaat hyödyntää toimintamuotojen mahdollisuuksia.
Osaat tehdä kouluyhteistyösuunnitelman ja pohtia mihin työpanosta kohdennetaan.
Pystyt tuottamaan hyvin suunnitellun vuosikellon oppilaitosnuorisotyön toteuttamiseksi.
Sisältö
Millaisia työtapoja voidaan käyttää oppilaitoksen formaaleissa tilanteissa? Mitkä työtavat soveltuvat paremmin nonformaaleihin tilanteisiin?
Millaisia mahdollisuuksia koulunuorisotyöllä on organisoitua oppilaitoksen arkeen?
Miten näitä mahdollisuuksia voi hyödyntää riippuen siitä millainen osa työajasta on käytettävissä oppilaitosnuorisotyöhön?
Mitä hyötyä on kouluyhteistyösuunnitelmasta? Miten se tehdään ja mitä sinne kannatta kirjata? Miten suunnitelmien seuranta kannattaa järjestää?
Millainen on hyvä vuosikello? Mitä sen suunnittelussa kannattaa huomioida?
Opiskelumateriaali
Learn -alustan materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla tutustut oppilaitoksen formaaleissa ja nonformaaleissa tilanteissa hyödynnettäviin nuorisotyöllisiin toimintatapoihin. Tutustut eri tavoilla organisoituihin oppilaitosnuorisotyön käytäntöihin. Opit hyödyntämään eri toimintamuotojen mahdollisuuksia satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan. Opit tekemään kouluyhteistyösuunnitelman ja vuosikellon sekä pohdit mihin työpanos eri käytännöissä kannattaa kohdentaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö Osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Teams -tapaamiset 1.9. klo 13-15 ja 1.12. klo 12-14.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 4 op eli 108 opiskelijan työtuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttaa opintojakson tehtävät ja harjoitukset.