Asiakasymmärrys ja asiakaskokemusLaajuus (5 op)
Tunnus: AV00EN11
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat kuvata yrityksen asiakastyön prosesseja ja määritellä mistä hyvä asiakaspalvelu syntyy. Osaat selvittää ja kuvata eri asiakasryhmien osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Osaat määritellä asiakaskokemuksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja tunnistaa niitä käytännössä. Osaat hankkia ja analysoida asiakasymmärrystä lisäävää tietoa.
Sisältö
Mitä asiakasprosessi tarkoittaa ja mikä on sen merkitys liiketoiminnassa? Millaisia kuluttajat, yritykset ja organisaatiot ovat asiakkaina? Mistä asiakaskokemus muodostuu ja miten siitä hankitaan tietoa? Miten asiakassuhteita rakennetaan, ylläpidetään ja kehitetään? Mitä ovat hyvän asiakaspalvelun osatekijät?
Esitietovaatimukset
Asiakaslähtöinen markkinointi (5 op) tai vastaavat tiedot
Oppimateriaalit
Asiakasprojekti (5 op)
Lisätiedot
Tämä on Xamkin avoimen AMK:n tarjontaan sisältyvä opintojakso.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n opintojaksoille.
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
- Laura Hakanen
- Katariina Palmu
Vastuuopettaja
Katariina Palmu
Ryhmät
-
AVLYX24KPOVAvoin AMK, tradenomi (AMK), verkkopolku 1,5 v., erillisryhmä
Tavoitteet
Osaat kuvata yrityksen asiakastyön prosesseja ja määritellä mistä hyvä asiakaspalvelu syntyy. Osaat selvittää ja kuvata eri asiakasryhmien osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Osaat määritellä asiakaskokemuksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja tunnistaa niitä käytännössä. Osaat hankkia ja analysoida asiakasymmärrystä lisäävää tietoa.
Sisältö
Mitä asiakasprosessi tarkoittaa ja mikä on sen merkitys liiketoiminnassa? Millaisia kuluttajat, yritykset ja organisaatiot ovat asiakkaina? Mistä asiakaskokemus muodostuu ja miten siitä hankitaan tietoa? Miten asiakassuhteita rakennetaan, ylläpidetään ja kehitetään? Mitä ovat hyvän asiakaspalvelun osatekijät?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-oppimisympäristössä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakson voi suorittaa joustavasti omaan aikatauluun sovittaen, kuitenkin opintojakson aloitus- ja lopetuspäivämäärät ovat kiinteät.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää työelämäkontekstiin sovellettavia tehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan erilaisia oppimistehtäviä yksin ja ryhmässä.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä vastaa keskimäärin opiskelijan 135 opiskelutuntia. Tuntimäärä on voi vaihdella riippuen opiskelijan opiskelu- ja työhistoriasta sekä opiskelutekniikasta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältyy Xamk Pulsen tradenomi (AMK), liiketalous verkkopolun opetussuunnitelmaan. Tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua tälle opintojaksolle.
Opintojaksolle hyväksytyt opiskelijat siirtyvät Learn-alustalle automaattisesti opintojakson alkaessa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohde on määräajassa suoritetut oppimistehtävät. Tarkemmat tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytykset löydät Learn-alustalta.
Opintokokonaisuuden arviointikriteereitä ova:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaan
Esitietovaatimukset
Asiakaslähtöinen markkinointi (5 op) tai vastaavat tiedot
Lisätiedot
Tämä on Xamkin avoimen AMK:n tarjontaan sisältyvä opintojakso.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n opintojaksoille.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Heli Juntunen
- Mia Silvenius
Vastuuopettaja
Heli Juntunen
Ryhmät
-
AVKVLT23SPOVAvoin AMK, tradenomi (AMK), polku, verkko
Tavoitteet
Osaat kuvata yrityksen asiakastyön prosesseja ja määritellä mistä hyvä asiakaspalvelu syntyy. Osaat selvittää ja kuvata eri asiakasryhmien osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Osaat määritellä asiakaskokemuksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja tunnistaa niitä käytännössä. Osaat hankkia ja analysoida asiakasymmärrystä lisäävää tietoa.
Sisältö
Mitä asiakasprosessi tarkoittaa ja mikä on sen merkitys liiketoiminnassa? Millaisia kuluttajat, yritykset ja organisaatiot ovat asiakkaina? Mistä asiakaskokemus muodostuu ja miten siitä hankitaan tietoa? Miten asiakassuhteita rakennetaan, ylläpidetään ja kehitetään? Mitä ovat hyvän asiakaspalvelun osatekijät?
Opiskelumateriaali
Bergström, Leppänen. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy ja Learniin liitetty muu opiskelumateriaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Mikäli opintojakso tai sen osa toteutetaan verkossa, oppimistehtävät ovat verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.
.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy sekä tenttejä että työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältyy Xamk Pulsen tradenomi (AMK), liiketalous verkkopolun opetussuunnitelmaan. Tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua tälle opintojaksolle.
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Asiakaslähtöinen markkinointi (5 op) tai vastaavat tiedot
Lisätiedot
Tämä on Xamkin avoimen AMK:n tarjontaan sisältyvä opintojakso.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n opintojaksoille.
Ilmoittautumisaika
09.01.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 31.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Heli Juntunen
- Marja-Leena Koskinen
Vastuuopettaja
Heli Juntunen
Ryhmät
-
AVLYX23KPOVAvoin AMK, tradenomi (AMK), verkkopolku, erillisryhmä
Tavoitteet
Osaat kuvata yrityksen asiakastyön prosesseja ja määritellä mistä hyvä asiakaspalvelu syntyy. Osaat selvittää ja kuvata eri asiakasryhmien osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Osaat määritellä asiakaskokemuksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja tunnistaa niitä käytännössä. Osaat hankkia ja analysoida asiakasymmärrystä lisäävää tietoa.
Sisältö
Mitä asiakasprosessi tarkoittaa ja mikä on sen merkitys liiketoiminnassa? Millaisia kuluttajat, yritykset ja organisaatiot ovat asiakkaina? Mistä asiakaskokemus muodostuu ja miten siitä hankitaan tietoa? Miten asiakassuhteita rakennetaan, ylläpidetään ja kehitetään? Mitä ovat hyvän asiakaspalvelun osatekijät?
Opiskelumateriaali
Bergström, Leppänen. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy ja Learniin liitetty muu opiskelumateriaali
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.
Työelämän edustajan asiantuntijaluentoja.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy sekä tenttejä että työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältyy Xamk Pulsen tradenomi (AMK), liiketalous verkkopolun opetussuunnitelmaan. Tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua tälle opintojaksolle.
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Asiakaslähtöinen markkinointi (5 op) tai vastaavat tiedot
Lisätiedot
Tämä on Xamkin avoimen AMK:n tarjontaan sisältyvä opintojakso.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n opintojaksoille.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 100
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Laura Hakanen
Vastuuopettaja
Laura Hakanen
Ryhmät
-
AVKVLT22SPOVAvoin AMK, tradenomi (AMK), polku, verkko
Tavoitteet
Osaat kuvata yrityksen asiakastyön prosesseja ja määritellä mistä hyvä asiakaspalvelu syntyy. Osaat selvittää ja kuvata eri asiakasryhmien osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Osaat määritellä asiakaskokemuksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja tunnistaa niitä käytännössä. Osaat hankkia ja analysoida asiakasymmärrystä lisäävää tietoa.
Sisältö
Mitä asiakasprosessi tarkoittaa ja mikä on sen merkitys liiketoiminnassa? Millaisia kuluttajat, yritykset ja organisaatiot ovat asiakkaina? Mistä asiakaskokemus muodostuu ja miten siitä hankitaan tietoa? Miten asiakassuhteita rakennetaan, ylläpidetään ja kehitetään? Mitä ovat hyvän asiakaspalvelun osatekijät?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-oppimisympäristössä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintoja nopeuttavassa oppimisväylässä opiskelija voi suorittaa opintojakson sisällön suunniteltua nopeammin itsenäisesti verkossa.
Opintojakson voi suorittaa joustavasti omaan aikatauluun sovittaen, kuitenkin opintojakson aloitus- ja lopetuspäivämäärät ovat kiinteät.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää työelämäkontekstiin sovellettavia tehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu oppimistehtäviin.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä vastaa keskimäärin opiskelijan 135 opiskelutuntia. Tuntimäärä on voi vaihdella riippuen opiskelijan opiskelu- ja työhistoriasta sekä opiskelutekniikasta.
Toteutuksen osien kuvaus
Asiakaslähtöinen markkinointi
Asiakkaan ostokäyttäytyminen & kohderyhmät
Digitaalisuus ja monikanavaisuus
Markkinoinnin kilpailukeinot
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältyy Xamk Pulsen tradenomi (AMK), liiketalous verkkopolun opetussuunnitelmaan. Tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua tälle opintojaksolle.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohde on määräajassa suoritetut oppimistehtävät.
Arvioinnin perusteet:
a) Osaat käyttää johdonmukaisesti markkinoinnin peruskäsitteitä.
b) Osaat etsiä tietoa markkinoinnin suunnittelun tueksi alan keskeisistä tietolähteistä.
c) Osaat hahmottaa markkinoinnin kokonaisuuden: kilpailukeinot, tavoitteet, toimintaympäristön ja verkostot.
e) Osaat soveltaa keskeisiä markkinoinnin perustoimintamalleja ja menetelmiä.
Esitietovaatimukset
Asiakaslähtöinen markkinointi (5 op) tai vastaavat tiedot
Lisätiedot
Tämä on Xamkin avoimen AMK:n tarjontaan sisältyvä opintojakso.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n opintojaksoille.
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 60
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Heli Juntunen
Vastuuopettaja
Heli Juntunen
Ryhmät
-
AVMILT22KMINIPOAvoin AMK, Mikkeli, Tradenomi (AMK) polku, verkko
Tavoitteet
Osaat kuvata yrityksen asiakastyön prosesseja ja määritellä mistä hyvä asiakaspalvelu syntyy. Osaat selvittää ja kuvata eri asiakasryhmien osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Osaat määritellä asiakaskokemuksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja tunnistaa niitä käytännössä. Osaat hankkia ja analysoida asiakasymmärrystä lisäävää tietoa.
Sisältö
Mitä asiakasprosessi tarkoittaa ja mikä on sen merkitys liiketoiminnassa? Millaisia kuluttajat, yritykset ja organisaatiot ovat asiakkaina? Mistä asiakaskokemus muodostuu ja miten siitä hankitaan tietoa? Miten asiakassuhteita rakennetaan, ylläpidetään ja kehitetään? Mitä ovat hyvän asiakaspalvelun osatekijät?
Opiskelumateriaali
Bergström, Leppänen. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy ja Learniin liitetty muu opiskelumateriaali
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on Xamkin avoimen AMK:n tarjontaan sisältyvä opintojakso.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n opintojaksoille.
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Asiakaslähtöinen markkinointi (5 op) tai vastaavat tiedot
Lisätiedot
Tämä on Xamkin avoimen AMK:n tarjontaan sisältyvä opintojakso.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n opintojaksoille.