Siirry suoraan sisältöön

Koulunuorisotyön toteuttamismallitLaajuus (4 op)

Tunnus: AV00EN54

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Osaat hyödyntää nuorisotyöllisiä toimintatapoja oppilaitoksen formaaleissa ja non-formaaleissa tilanteissa.
Tunnet eri tavoilla organisoitua oppilaitosnuorisotyötä; satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan ja osaat hyödyntää toimintamuotojen mahdollisuuksia.
Osaat tehdä kouluyhteistyösuunnitelman ja pohtia mihin työpanosta kohdennetaan.
Pystyt tuottamaan hyvin suunnitellun vuosikellon oppilaitosnuorisotyön toteuttamiseksi.

Sisältö

Millaisia työtapoja voidaan käyttää oppilaitoksen formaaleissa tilanteissa? Mitkä työtavat soveltuvat paremmin nonformaaleihin tilanteisiin?
Millaisia mahdollisuuksia koulunuorisotyöllä on organisoitua oppilaitoksen arkeen?
Miten näitä mahdollisuuksia voi hyödyntää riippuen siitä millainen osa työajasta on käytettävissä oppilaitosnuorisotyöhön?
Mitä hyötyä on kouluyhteistyösuunnitelmasta? Miten se tehdään ja mitä sinne kannatta kirjata? Miten suunnitelmien seuranta kannattaa järjestää?
Millainen on hyvä vuosikello? Mitä sen suunnittelussa kannattaa huomioida?

Ajoitus

03.09.2024 - 10.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 60

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettaja
  • Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja

Mirka Lähdeniemi

Ryhmät
  • AVKOOPOS24
    Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op

Tavoitteet

Osaat hyödyntää nuorisotyöllisiä toimintatapoja oppilaitoksen formaaleissa ja non-formaaleissa tilanteissa.
Tunnet eri tavoilla organisoitua oppilaitosnuorisotyötä; satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan ja osaat hyödyntää toimintamuotojen mahdollisuuksia.
Osaat tehdä kouluyhteistyösuunnitelman ja pohtia mihin työpanosta kohdennetaan.
Pystyt tuottamaan hyvin suunnitellun vuosikellon oppilaitosnuorisotyön toteuttamiseksi.

Sisältö

Millaisia työtapoja voidaan käyttää oppilaitoksen formaaleissa tilanteissa? Mitkä työtavat soveltuvat paremmin nonformaaleihin tilanteisiin?
Millaisia mahdollisuuksia koulunuorisotyöllä on organisoitua oppilaitoksen arkeen?
Miten näitä mahdollisuuksia voi hyödyntää riippuen siitä millainen osa työajasta on käytettävissä oppilaitosnuorisotyöhön?
Mitä hyötyä on kouluyhteistyösuunnitelmasta? Miten se tehdään ja mitä sinne kannatta kirjata? Miten suunnitelmien seuranta kannattaa järjestää?
Millainen on hyvä vuosikello? Mitä sen suunnittelussa kannattaa huomioida?

Opiskelumateriaali

Kivijärvi, A., Kauppinen E., Kiilakoski T., Leskinen J. (toim). Hidasta kasvua ja lisääntyviä vastuita. Kunnallinen nuorisotyö Suomessa 2021. Kanuuna-verkosto. Nuorisotutkimusseuran/ Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja 238.

Kiilakoski T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotutkimusseura ry.

Kantonen, H., Hännikäinen-Uutela, A-L., & Kiilakoski, T. (toim.). 2021. Nuorisotyötä kouluissa ja oppilaitoksissa. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu. Mikkeli.

Learn -alustan materiaali

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla tutustut oppilaitoksen formaaleissa ja nonformaaleissa tilanteissa hyödynnettäviin nuorisotyöllisiin toimintatapoihin. Tutustut eri tavoilla organisoituihin oppilaitosnuorisotyön käytäntöihin. Opit hyödyntämään eri toimintamuotojen mahdollisuuksia satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan. Opit tekemään kouluyhteistyösuunnitelman ja vuosikellon sekä pohdit mihin työpanos eri käytännöissä kannattaa kohdentaa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Yhteistyö Osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Teams -tapaamiset 3.9. klo 12-14 ja 10.12. klo 12-15.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 4 op eli 108 opiskelijan työtuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttaa opintojakson tehtävät ja harjoitukset.

Ajoitus

05.09.2023 - 12.12.2023

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 60

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettaja
  • Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja

Mirka Lähdeniemi

Ryhmät
  • AVKOOPOS23
    Avoin AMK: Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op 2023

Tavoitteet

Osaat hyödyntää nuorisotyöllisiä toimintatapoja oppilaitoksen formaaleissa ja non-formaaleissa tilanteissa.
Tunnet eri tavoilla organisoitua oppilaitosnuorisotyötä; satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan ja osaat hyödyntää toimintamuotojen mahdollisuuksia.
Osaat tehdä kouluyhteistyösuunnitelman ja pohtia mihin työpanosta kohdennetaan.
Pystyt tuottamaan hyvin suunnitellun vuosikellon oppilaitosnuorisotyön toteuttamiseksi.

Sisältö

Millaisia työtapoja voidaan käyttää oppilaitoksen formaaleissa tilanteissa? Mitkä työtavat soveltuvat paremmin nonformaaleihin tilanteisiin?
Millaisia mahdollisuuksia koulunuorisotyöllä on organisoitua oppilaitoksen arkeen?
Miten näitä mahdollisuuksia voi hyödyntää riippuen siitä millainen osa työajasta on käytettävissä oppilaitosnuorisotyöhön?
Mitä hyötyä on kouluyhteistyösuunnitelmasta? Miten se tehdään ja mitä sinne kannatta kirjata? Miten suunnitelmien seuranta kannattaa järjestää?
Millainen on hyvä vuosikello? Mitä sen suunnittelussa kannattaa huomioida?

Opiskelumateriaali

Kivijärvi, A., Kauppinen E., Kiilakoski T., Leskinen J. (toim). Hidasta kasvua ja lisääntyviä vastuita. Kunnallinen nuorisotyö Suomessa 2021. Kanuuna-verkosto. Nuorisotutkimusseuran/ Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja 238.

Kiilakoski T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotutkimusseura ry.

Kantonen, H., Hännikäinen-Uutela, A-L., & Kiilakoski, T. (toim.). 2021. Nuorisotyötä kouluissa ja oppilaitoksissa. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu. Mikkeli.

Learn -alustan materiaali

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla tutustut oppilaitoksen formaaleissa ja nonformaaleissa tilanteissa hyödynnettäviin nuorisotyöllisiin toimintatapoihin. Tutustut eri tavoilla organisoituihin oppilaitosnuorisotyön käytäntöihin. Opit hyödyntämään eri toimintamuotojen mahdollisuuksia satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan. Opit tekemään kouluyhteistyösuunnitelman ja vuosikellon sekä pohdit mihin työpanos eri käytännöissä kannattaa kohdentaa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Yhteistyö Osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Teams -tapaamiset 5.9. klo 12-14 ja 12.12. klo 12-15.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 4 op eli 108 opiskelijan työtuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttaa opintojakson tehtävät ja harjoitukset.

Ajoitus

01.09.2022 - 09.12.2022

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Opettaja
  • Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja

Mirka Lähdeniemi

Ryhmät
  • AVKOOPOS22K22S
    Avoin AMK: Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op

Tavoitteet

Osaat hyödyntää nuorisotyöllisiä toimintatapoja oppilaitoksen formaaleissa ja non-formaaleissa tilanteissa.
Tunnet eri tavoilla organisoitua oppilaitosnuorisotyötä; satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan ja osaat hyödyntää toimintamuotojen mahdollisuuksia.
Osaat tehdä kouluyhteistyösuunnitelman ja pohtia mihin työpanosta kohdennetaan.
Pystyt tuottamaan hyvin suunnitellun vuosikellon oppilaitosnuorisotyön toteuttamiseksi.

Sisältö

Millaisia työtapoja voidaan käyttää oppilaitoksen formaaleissa tilanteissa? Mitkä työtavat soveltuvat paremmin nonformaaleihin tilanteisiin?
Millaisia mahdollisuuksia koulunuorisotyöllä on organisoitua oppilaitoksen arkeen?
Miten näitä mahdollisuuksia voi hyödyntää riippuen siitä millainen osa työajasta on käytettävissä oppilaitosnuorisotyöhön?
Mitä hyötyä on kouluyhteistyösuunnitelmasta? Miten se tehdään ja mitä sinne kannatta kirjata? Miten suunnitelmien seuranta kannattaa järjestää?
Millainen on hyvä vuosikello? Mitä sen suunnittelussa kannattaa huomioida?

Opiskelumateriaali

Learn -alustan materiaali

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla tutustut oppilaitoksen formaaleissa ja nonformaaleissa tilanteissa hyödynnettäviin nuorisotyöllisiin toimintatapoihin. Tutustut eri tavoilla organisoituihin oppilaitosnuorisotyön käytäntöihin. Opit hyödyntämään eri toimintamuotojen mahdollisuuksia satunnaisista vierailuista kokoaikaiseen toimintaan. Opit tekemään kouluyhteistyösuunnitelman ja vuosikellon sekä pohdit mihin työpanos eri käytännöissä kannattaa kohdentaa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Yhteistyö Osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Teams -tapaamiset 1.9. klo 13-15 ja 1.12. klo 12-14.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 4 op eli 108 opiskelijan työtuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttaa opintojakson tehtävät ja harjoitukset.