Siirry suoraan sisältöön

Haastavat asiakastilanteetLaajuus (5 op)

Tunnus: AV00FI38

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• Tunnet erilaisia lastensuojelun haastavia asiakastilanteita ja osaat toimia niiden ehkäisemiseksi.
• Osaat tarkastella eri näkökulmista ajassa ilmeneviä haastavia lastensuojelun asiakastilanteita.
• Osaat työskennellä huomioiden asiakkaiden haastavat elämäntilanteet ja traumaattiset kokemukset
• Osaat reflektoida omaa toimintaasi ja tunnistat myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen mekanismit.

Sisältö

• Miten työskentelet erilaisissa lastensuojelun haastavissa asiakastilanteissa ja toimit niiden ehkäisemiseksi?
• Miten kohtaat ajassa ilmeneviä haastavia lastensuojelun asiakastilanteita?
• Miten huomioit työskentelyssäsi asiakkaiden haastavia elämäntilanteita ja traumaattisia kokemuksia?
• Miten myötätuntouupuminen ja sijaistraumatisoituminen vaikuttavat työskentelyyn?
• Miten varmistat oman osaamisen, jaksamisen ja työhyvinvointisi haastavissa asiakastilanteissa?

Ajoitus

29.09.2025 - 11.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Hanna Haatainen
  • Marianne Huoponen
  • Perttu Noponen
Vastuuopettaja

Johanna Jussila

Ryhmät
  • AVLASOS25K
    Lastensuojelun osaaja

Tavoitteet

• Tunnet erilaisia lastensuojelun haastavia asiakastilanteita ja osaat toimia niiden ehkäisemiseksi.
• Osaat tarkastella eri näkökulmista ajassa ilmeneviä haastavia lastensuojelun asiakastilanteita.
• Osaat työskennellä huomioiden asiakkaiden haastavat elämäntilanteet ja traumaattiset kokemukset
• Osaat reflektoida omaa toimintaasi ja tunnistat myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen mekanismit.

Sisältö

• Miten työskentelet erilaisissa lastensuojelun haastavissa asiakastilanteissa ja toimit niiden ehkäisemiseksi?
• Miten kohtaat ajassa ilmeneviä haastavia lastensuojelun asiakastilanteita?
• Miten huomioit työskentelyssäsi asiakkaiden haastavia elämäntilanteita ja traumaattisia kokemuksia?
• Miten myötätuntouupuminen ja sijaistraumatisoituminen vaikuttavat työskentelyyn?
• Miten varmistat oman osaamisen, jaksamisen ja työhyvinvointisi haastavissa asiakastilanteissa?

Opiskelumateriaali

Opintojakson opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson alussa ja ne tulevat olemaan nähtävillä opintjakson Learn-alustalla. Luento-opetusten tallenteet ovat myös saatavilla Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opiskelu tapahtuu verkossa, käsittäen mm. luento-opetusta teamsilla, kirjallista ja mahdollisesti audiovisuaalista materiaalia ja kirjallisia tehtäviä. Kaikki opiskeluun liittyvät ohjeistukset löytyvät opintojakson Learn-alustalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämävieraita ja/tai työelämälähtöisiä tehtäviä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Koko osaajakoulutuksen info 25.1. klo 10-11 verkossa

opetukset 9.00–12.00
* vko 40 ti 30.9
* vko 42 ti 14.10.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5 op. 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osaa:
a) käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b) arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c) työskennellä tavoitteellisesti tiimin jäsenenä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d) arvioida toimintaa asiakastilanteissa
e) valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja perustella valinnat
f) soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa