Ihmisen toimintakyvyn arviointiLaajuus (5 op)
Tunnus: AV00EH00
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat tarkastella toimintakykyä laajasti ja osa-alueittain.
Tiedät toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä.
Osaat kuvata fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät (reliabiliteetti ja validiteetti).
Osaat perustella toimintakyvyn fysioterapeuttisten arviointimenetelmien valinnan ja yhteyden terapian toteutukseen.
Sisältö
Mitä on toimintakyky ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat?
Millä tavoin voidaan arvioida eri- ikäisten ihmisten toimintakykyä, liikkumista ja fyysistä suorituskykyä?
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toimintakyvyn, liikkumisen ja fyysisen suorituskyvyn arviointi ohjaa fysioterapian suunnittelua ja toteutusta?
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 15.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
- Piia Soikkeli
- Anna Reinikainen
Ryhmät
-
AVSAFT24SPOMAvoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tarkastella toimintakykyä laajasti ja osa-alueittain.
Tiedät toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä.
Osaat kuvata fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät (reliabiliteetti ja validiteetti).
Osaat perustella toimintakyvyn fysioterapeuttisten arviointimenetelmien valinnan ja yhteyden terapian toteutukseen.
Sisältö
Mitä on toimintakyky ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat?
Millä tavoin voidaan arvioida eri- ikäisten ihmisten toimintakykyä, liikkumista ja fyysistä suorituskykyä?
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toimintakyvyn, liikkumisen ja fyysisen suorituskyvyn arviointi ohjaa fysioterapian suunnittelua ja toteutusta?
Opiskelumateriaali
Tarvitset opintojaksolla teoksen:
- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.
Muita teoksia:
- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (2 op) sekä pienryhmässä tehtävissä seminaaritöistä ja niiden esityksistä/videoinneista/vertaisarvioinneista (3 op) verkossa.
Opintojakso on osittain aikataulutettu verkko-opiskelun toteutuksen ja seminaaritöiden osalta.Tarkemmat aikataulut ja ohjeet opintojakson Learn-alustalla.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä ovat automaattinen palaute tentistä/tehtävistä, kirjallinen opettajan antama palaute sekä vertaispalaute. Tentit/tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti. Tieto hyväksytystä/täydennettävästä tentistä/tehtävästä tulee heti tehtävän/tentin tekemisen jälkeen opiskelijalle.
Opettaja ja vertaisarvioijat arvioivat seminaarityöt videoiden perusteella kirjallisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson seminaaritehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Verkko-opinnot tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen seminaarien purkua. Opintojakso alkaa verkko-opinnoista (2 op).
Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
- Opintojakson verkko-osuus sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta. Osion päätteeksi on learn-tentti.
- Lisäksi opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä (3 op), jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, videointia sekä vertaisena toimimisen.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojakson materiaalit sisältävät kansainvälisiä lähteitä ja opiskelijat etsivät ja käyttävät seminaaritehtävissä kansainvälistä materiaalia tehtävän tueksi.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä.
5 opintopisteen kokonaisuus jakautuu:
- 2 op (54h) toteutetaan täysin itsenäisenä opiskeluna verkossa (100 %).
- 3 op (81 h) 2 kpl seminaaritöitä pienryhmissä.
Toteutuksen osien kuvaus
Verkko-osuus tehdään itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä.
Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Seminaarit videoidaan ja vertaisarvioidaan.
Toteutuksen osat:
- itsenäiset verkko-opinnot, 2 op
(sis. Fyysinen kunto ja terveyskunto- mittaaminen arviointi sekä Toimntakyky- arviointi)
- Toimintakyvyn havainnointi seminaaritehtävä, 1,5 op
- Lajianalyysin seminaaritehtävä, 1,5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla tarvitset tietokoneen, jossa mikrofoni ja kamera.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osiotentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Johanna Vesanto
- Piia Soikkeli
Ryhmät
-
AVSAFT23SPOMAvoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tarkastella toimintakykyä laajasti ja osa-alueittain.
Tiedät toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä.
Osaat kuvata fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät (reliabiliteetti ja validiteetti).
Osaat perustella toimintakyvyn fysioterapeuttisten arviointimenetelmien valinnan ja yhteyden terapian toteutukseen.
Sisältö
Mitä on toimintakyky ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat?
Millä tavoin voidaan arvioida eri- ikäisten ihmisten toimintakykyä, liikkumista ja fyysistä suorituskykyä?
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toimintakyvyn, liikkumisen ja fyysisen suorituskyvyn arviointi ohjaa fysioterapian suunnittelua ja toteutusta?
Opiskelumateriaali
Tarvitset opintojaksolla teoksen:
- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.
Muita teoksia:
- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (3 op) sekä ryhmässä tehtävissä seminaaritöistä ja niiden esityksistä (2 op). Seminaarityöt esitetään verkon kautta. Tarkemmat ohjeet ja aikataulut ovat opintojakson Learn-alustalla.
Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson seminaaritehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
- Opintojakso toteutuu verkossa ja se sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta.
- Opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, videointia sekä seminaariesityksen ja vertaisena toimimisen.
- Seminaaritehtävät (2 kpl) ovat aikataulutettu. Tarkempi aikataulu löytyy learn-alustalta.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä.
5 opintopisteen kokonaisuudesta 3 op (81 h) toteutetaan täysin itsenäisenä opiskeluna verkossa (100 %), sisältää myös ryhmä-/seminaaritöiden tekemistä pienryhmissä. Seminaarit pienryhmätöinä ja niiden ohjaus/arviointi myös verkossa 2 op (54h), joka jakautuu seminaarityön tekemiseen, videointiin ja vertaisarviointiin. Opettaja arvioi seminaarityöt videoiden perusteella.
Toteutuksen osien kuvaus
Verkko-osuus tehdään itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä.
Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Seminaarit videoidaan ja vertaisarvioidaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla tarvitset tietokoneen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osiotentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Opettaja
- Johanna Vesanto
- Piia Soikkeli
Ryhmät
-
AVSAFT22SPOMAvoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tarkastella toimintakykyä laajasti ja osa-alueittain.
Tiedät toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä.
Osaat kuvata fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät (reliabiliteetti ja validiteetti).
Osaat perustella toimintakyvyn fysioterapeuttisten arviointimenetelmien valinnan ja yhteyden terapian toteutukseen.
Sisältö
Mitä on toimintakyky ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat?
Millä tavoin voidaan arvioida eri- ikäisten ihmisten toimintakykyä, liikkumista ja fyysistä suorituskykyä?
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toimintakyvyn, liikkumisen ja fyysisen suorituskyvyn arviointi ohjaa fysioterapian suunnittelua ja toteutusta?
Opiskelumateriaali
Tarvitset opintojaksolla teoksen:
- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.
Muita teoksia:
- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (3 op) sekä ryhmässä tehtävissä seminaaritöistä ja niiden esityksistä (2 op). Seminaarityöt esitetään verkon kautta. Tarkemmat ohjeet ja aikataulut ovat opintojakson Learn-alustalla.
Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson seminaaritehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
- Opintojakso toteutuu verkossa ja se sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta.
- Opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, opettajan ohjausta, videointia sekä seminaariesityksen ja vertaisena toimimisen.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä.
5 opintopisteen kokonaisuudesta 3 op (81 h) toteutetaan täysin itsenäisenä opiskeluna verkossa (100 %), sisältää myös ryhmä-/seminaaritöiden tekemistä pienryhmissä. Seminaarit pienryhmätöinä ja niiden ohjaus + arviointi myös verkossa (2 op), joka jakautuu opettajan ohjauksessa tapahtuvaan seminaaritöiden ohjaukseen ja purkuun, 20 h (ohjaus 2+2 h sekä seminaarien arvioinnit 8+8 h), opiskelijan oma osuus n. 34 h.
Toteutuksen osien kuvaus
Verkko-osuus tehdään itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä.
Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen seminaaritöihin. Seminaarit videoidaan ja vertaisarvioidaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla tarvitset tietokoneen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osiotentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
17.01.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Johanna Vesanto
- Ville Virta
Ryhmät
-
AVSAFT21SPOMAvoin amk, Fysioterapeutti (AMK), polku, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tarkastella toimintakykyä laajasti ja osa-alueittain.
Tiedät toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä.
Osaat kuvata fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät (reliabiliteetti ja validiteetti).
Osaat perustella toimintakyvyn fysioterapeuttisten arviointimenetelmien valinnan ja yhteyden terapian toteutukseen.
Sisältö
Mitä on toimintakyky ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat?
Millä tavoin voidaan arvioida eri- ikäisten ihmisten toimintakykyä, liikkumista ja fyysistä suorituskykyä?
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toimintakyvyn, liikkumisen ja fyysisen suorituskyvyn arviointi ohjaa fysioterapian suunnittelua ja toteutusta?
Opiskelumateriaali
Suomeksi
Keskinen K. ym. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen- käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen- aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
Suni J. & Taulaniemi A. (toim.). 2012. Terveyskunnon testaus. UKK- instituutti. SanomaPro, Helsinki.
Muu tunneilla sovittava materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Opiskelijan työmäärä
Verkkoluennot ja verkkoseminaarit n.50 h, seminaaritöiden tekeminen ja itsenäinen opiskelu n. 60 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
2 arvioitavaa seminaarityötä.
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti