Siirry suoraan sisältöön

Asiakastyön perusteetLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: S15B500

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Korkeakoulu
Peppi

Osaamistavoitteet

Osaat rakentaa, ylläpitää ja päättää luottamuksellisia asiakassuhteita. Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakastyötä asiakkaan tarpeiden pohjalta. Osoitat perehtyneisyytesi palveluohjaukseen. Osaat avustaa ja ohjata asiakasta hänen omaa aktiivisuutta tukien ergonomisesti oikein. Osaat ottaa huomioon terveyden edistämisen asiakastyön yhtenä lähtökohtana. Osaat arvioida työtäsi ohjaavia periaatteita, arvoja ja sääntöjä ja osaat toimia niiden ohjaamana. Tiedät työhösi sisältyviä haasteita ja ristiriitoja. 

Sisältö

Mitä ovat asiakastyötä ohjaavat arvot, periaatteet, asiakkaan asemaa ja oikeutta koskevat lait ja säännöt? Miten rakennat luottamuksellisen asiakassuhteen? Miten rakennat ammatillisen vuorovaikutussuhteen? Mitä hoito ja avustaminen ovat sosiaalialan työssä? Miten ohjauksella voidaan tukea ihmisten toimintakykyä? Mikä on asiakkaan kanssa tehtävän suunnitelman merkitys asiakasprosessissa ja miten laadit suunnitelman? Miten dokumentoit asiakastietoja? 

Edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempaa osaamista. 

Arviointikriteerit, hyvä (3)

b)   Käytät johdonmukaisesti sosiaalialan ammattikäsitteitä d)   Osaat toimia asiakkaiden ja sosiaalipalveluita käyttävien ihmisten kanssa. c)   Osaat hahmottaa asiakastyön tehtäväkokonaisuuksia. g)   Osaat perustella toimintaasi sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti. 

Siirry alkuun