Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminenLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: S83B203
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Osaat arvioida sosiaali- ja terveyspalveluja uutta tietoa tuottaen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.Osaat asiakaslähtöisesti toteuttaa työyksikössäsi tai organisaatiossa kehittämisprosesseja osana strategista johtamista.Osaat kuvailla ja määritellä sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä hyödynnettäviä arviointimenetelmiä ja perustella niiden soveltuvuutta palvelujen tuloksellisuuden ja prosessien arviointiin.Osaat hyödyntää ennakointitietoa palvelujen kehittämisessä ja toteuttaa ennakkoarviointia.Osaat käyttää erilaisia laadunhallinnan ja prosessien kehittämisen menetelmiä palvelujen kehittämisessä.
Sisältö
Mitä arvioinnilla tarkoitetaan sosiaali- ja terveyspalveluissa ja mihin arviointitietoa tarvitaan?Miten arvioit sosiaali- ja terveyspalveluiden tuloksellisuutta ja palveluprosesseja?Miten taloudellista arviointia sovelletaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen arvioinnissa?Mitä asiakaslähtöisyys tarkoittaa palvelujen kehittämisessä?Miten kokemusasiantuntijuutta voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä?Millaisia laadunhallinnan ja prosessien kehittämisen menetelmiä voit käyttää palvelujen kehittämisessä?
Edeltävä osaaminen
Terveys- ja hyvinvointipolitiikan lähtökohdat ja linjaukset 5 op Tutkivan kehittämisen perusteet ja menetelmät 5 op
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa: a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa erityisosaamisalueellaan laaja-alaisesti b) ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-,kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa d) vastata ja kehittää toimintoja tisenäisesti