Uuden tuotteen/palvelun lanseeraus markkinoilleLaajuus (4 op)
Opintojakson tunnus: YYYY02610
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
- Korkeakoulu
- Peppi
Osaamistavoitteet
Kolmannessa osassa tavoitteena on lanseerata uusi kehitetty tuote/ palvelu markkinoille. Sama tiimi jatkaa edellistä projektia kehityksessä eteenpäin. Tuotteen / palvelun kehitysasteen tulee olla riittävä, että se voidaan esitellä kuluttajille. Kolmanteen vaiheeseen ei suositella osallistua, ellei tuote/ palvelu ole julkistamiseen valmis tai esim. sen suojaustoimenpiteet estävät osallistumisen lanseeraukseen.Uuden tuotteen/ palvelun kehitystyötä voi jatkaa myös lisätutkimuksella, kansainvälisyyskartoituksella, rahoituskartoituksella. Kurssin tavoiteena on kehittää myös tiimin yhteistä liiketoimintaa idean markkinoinnin ja rahoituksen suuntaan.
Sisältö
Opiskelija oppii tiimimäistä liiketoimintaa, jossa esim, muotoilija, markkinoija, insinööri, viestijä jakavat työtehtävät yrityksessä ja milloin uusi tuote/palvelu viedään oikeasti markkinoille. Tiimi voi toteuttaa esim, messuprojektin Terveysalan messuille, Habitareen, Vateva- messuille Energia-/ logistiikka-alan messuille. Uudet tuotteet/palvelut lanseerataan kuluttajille ja saadaan todellinen palaute asiakkailta. Suunnitellaan messurakenteet, esitteet ja esitellään uudet tuotteet/palvelut messuilla. Projekti viedään esim. Milanoon tai Sanghaihin. Voidaan tehdä myyntinäyttely vain sovitun myyntiketjun kanssa. Tuote/ palvelu pitää olla valmis, sillä tulee olla hinta. Sitä tulee olla saatavilla ja tieto milloin asiakas saa ostaa tuotetta kaupasta tai tilata sen. Projektissa tilaaja- tuottaja mallissa toteuttajina voi toimia myös muita opiskeluryhmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty Ryhmäarviointi