Siirry suoraan sisältöön

KäyttöliittymäsuunnitteluLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: GA00FS51

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti

Osaamistavoitteet

Tunnet käyttöliittymän suunnittelun, käytettävyyden, saavutettavuuden ja käyttökokemuksen perusperiaatteet.
Pystyt suorittamaan käytettävyystestejä ja osaat esittää suosituksia tarvittavista muutoksista testaustulosten perusteella.
Ymmärrät käytettävyyteen vaikuttavia psykologian perusteita, kuten ihmisen havainnon ja muistin perusteet.
Osaat noudattaaa käyttäjäkeskeisen suunnitteluprosessia ja tiedät siihen liittyvät menetelmät.
Osaat dokumentoida käyttöliittymäsuunnitteluprosessia ja -ratkaisuja ja käyttää dokumentaatiota aktiivisesti suunnitteluratkaisujen ohjaamiseen.
Tunnet peleissä käytettävät yleisimmät käyttöliittymäsuunnittelumallit ja elementit ja osaat hyödyntää niitä työssäsi.

Sisältö

Miten sovellat visuaalisen ja vuorovaikutussuunnittelun periaatteita intuitiivisten käyttöliittymien luomiseksi määritellylle kohdeyleisölle?
Miten käyttöliittymäratkaisut eroavat peligenreittäin ja alustoittain, ja miten mukautat suunnittelua niiden mukaan?
Mitkä keskeiset asiat tulee huomioida pelien käyttöliittymien saavutettavuuden varmistamiseksi käyttäjille, joilla on erilaisia tarpeita, kykyjä ja mieltymyksiä?
Miten ihmisen psykologian ja pelaajakäyttäytymisen ymmärtäminen tukee pelikäyttöliittymien suunnittelua?
Miten käytät käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä, kuten käyttäjäpersoonia ja käyttötapauksia, käyttöliittymäratkaisujen pohjana?
Mitä menetelmiä voidaan käyttää palautteen keräämiseen ja käyttöliittymäkonseptien iterointiin kehityksen eri vaiheissa?
Miten suunnittelet käytettävyystestejä, analysoit testituloksia ja raportoit tarvittavat muutokset?
Miten dokumentoit käyttöliittymäsuunnittelun ratkaisut siten, että ne tukevat yhteistyötä koko suunnitteluprosessin ajan?

Arviointi

Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Siirry alkuun