RiggausLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: GA00FS53
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- englanti
Osaamistavoitteet
Sovellat alan standardien mukaisia perusperiaatteita hahmon rigaamiseen 3D-pelituotantoa varten.
Toteutat anatomisesti ja teknisesti tarkan luu- ja nivelrakenteen sijoittelun rigging-ohjaimia luodessasi.
Opit topologian ja low-poly-meshien perusteet pelivalmiiden, optimoitujen rigien tekemiseen.
Käytät alan standardien mukaisia riggaustyökaluja.
Opit käyttämään rigejä sekä reaaliaikaisissa että elokuvamaisissa konteksteissa.
Sisältö
Mikä on riggaamisen merkitys ja ero pelien ja animaatioelokuvien välillä?
Miten käytetään luita, niveliä ja rakenteellisia hierarkioita hahmon riggaamisessa?
Miten rakennetaan ja skinnataan perushahmon rigi?
Miten luodaan animointia helpottavia ohjausjärjestelmiä rigeihin?
Miten maalataan painotukset ja sovelletaan siistiä topologiaa mesh-deformaatioiden puhtauteen?
Miten skinnaus ja topologia toteutetaan 3D-meshin laadukkaan animoitavuuden varmistamiseksi?
Miten käytetään alan standardien mukaisia työkaluja ja ohjelmistoja tehokkaasti?
Mitkä ovat rigatun mallin viennin valmisteluvaiheet pelimoottoriin ja animaatiotuotantoputkeen?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti.
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.